Události
Koncem roku 2023 a začátkem letošního proběhly dvě zajímavé, a pro dopravu důležité akce. SCHP ČR byl organizátorem jedné a účastníkem druhé. V listopadu to byl „Kulatý stůl“ chemiků v Pardubicích a koncem ledna 2024 seminář Ministerstva dopravy k problematice Kombinovaných přeprav – „Kombinovaná doprava pro logistiku“.

„Kulatý stůl“ navštívilo cca 40 odborníků na logistiku chemického průmyslu, na seminář Ministerstva dopravy přišlo cca 150 logistických odborníků. Dva různí organizátoři, vysoce odborné prezentace i diskuze, člověka napadá ale jedno, stále se opakující společné heslo, „pějme píseň dokola“.

Jeden ze závěrů „Kulatého stolu“ byl formulován: „Komplexní harmonický rozvoj dopravní infrastruktury ve všech časových horizontech, plně reflektující reálné požadavky zadavatelů přeprav na kapacitu celé infrastruktury. Zakotvení v dokumentech závazného zajištění pevných termínů dokončení jednotlivých kroků vzhledem k dlouhodobému plánování výrobních kapacit chemického průmyslu“. Jaké jsou detaily realizace?

  • Komplexní, harmonický rozvoj: například problémy s přepravou via hraniční přechod Děčín/Bad Schandau. Není to problém, který se projevil až nyní. O něm se diskutuje mnoho let, ale reálný problém „najednou“ potvrdil, že není ekonomicky ani kapacitně relevantní náhrada. Jaké je řešení? Všichni vědí jak, ale pokud se zeptáte na termíny, pak dostanete odpověď: „snad, možná, uvidíme“. Bohužel, sdělení je jasné. I přes snahu dopravce o řešení se přizpůsobte, a to nejenom vy, ale i vaši partneři, se kterými jsou v kontraktech pod sankcemi dohodnuté pevné termíny realizace. Odesílatelé zboží jako svoji bezpečnou pojistku pak zvyšují podíl silničních přeprav proti železnici a kombinovaným přepravám, i když je to opačný trend proti tomu evropskému. Chemickým podnikům přece nemůže být jedno, jestli jejich partner zastavil výrobu kvůli nedostatku suroviny, nebo třeba zpozdil výrobu a distribuci životně důležitého léku. Rozvoj, který je přijat v centrálních dokumentech, se musí realizovat průběžně na všech úrovních, ne až ad hoc pod tlakem stávajících problémů.
  • Závazné zajištění pevných termínů dokončení: rozhodovací, plánovací a realizační proces investic nejenom v chemickém, ale i v dalších odvětvích průmyslu, včetně dopravního zajištění, vyžaduje velké množství dat a informací. Výroba a s ní svázané řetězce počítají s dlouhodobým horizontem. Při přepravách chemie se jedná většinou a specifika, daná chemickými a fyzikálními vlastnostmi zboží, včetně širokého zastoupení zboží nebezpečného. Jedinečná nakládací a vykládací zařízení, podmínky skladování, přísně regulované obaly jsou investičně nákladné, a pokud je právě z těchto důvodů definitivně vybrán způsob dopravy a dopravní mód nebo kombinace, nelze ho ad hoc v krátkém čase jakkoliv měnit. Proto dodržení termínů a velikost plánované přepravní kapacity ze strany dopravce je podmínkou sine qua non, bez které nelze dlouhodobě udržet konkurenceschopnost našeho průmyslu.

 Jak bylo už mnohokrát prezentováno při mnoha příležitostech, jsou kombinované přepravy pro chemický průmysl prakticky nejperspektivnějším přepravním módem. Tato skutečnost byla potvrzena ve třech projektech EU Chemlog, v rámci kterých spolupracovali logistici chemie z celé střední Evropy. Velmi aktivní byli i logistici členských podniků SCHP ČR.  Je doložitelným faktem, že chemický průmysl zvýšil v průběhu následujících tří let po projektech kombinované přepravy o cca 15 %. Při objemech přepravovaných chemických komodit se jistě nejedná o zanedbatelné číslo.

SCHP ČR maximálně podporuje všechny snahy a projekty ohledně kombinovaných přeprav.  Proto i další závěr „Kulatého stolu“ byl formulován následně: „Dlouhodobou systematickou státní podporu pro rozvoj vleček a podnikových menších překladišť kombinované přepravy prosazovat zjednodušení a zrychlení administrativních procesů čerpání dotací a povolovacích řízení“. Chemické podniky byly a jsou díky přepravnímu charakteru chemických komodit závislé na železnici. Ne všechny ale mohou expedovat nebo přijímat skupiny nebo ucelené vlaky. Proto řešením problémů expedic jednotlivých vozů je pouze kombinovaná nebo silniční přeprava. Při jednáních, včetně tvorby podkladů s Ministerstvem dopravy, operátory kombinovaných přeprav a speditéry prezentuje SCHP ČR specifické požadavky chemické logistiky, řešení na podnikových úrovních i na přepravním trhu v ČR jako evropském celku.  SCHP ČR se zapojil do přípravy dotačního programu na rozvoj vleček a některé chemické podniky možnost využily.

Na obou akcích bylo řečeno, že organizátoři budou dále problematiku rozvíjet. Výbor logistiky SCHP ČR nyní zasílá závěry „Kulatého stolu“ dalším zainteresovaným subjektům (státní správa, profesní sdružení, speditéři a dopravci) k přípravě dalších, společných a koordinovaných kroků. SCHP ČR si je vědom, že není, a ani nemůže být, hlavním hybatelem v oblasti kombinovaných přeprav a všech podmínek umožňujících bezproblémovou přepravu chemie. Pouze široká spolupráce všech subjektů zapojených do přepravního řetězce usnadní realizaci přijatých dokumentů a závěrů.

Václav Živec, SCHP ČR

Foto: Václav Podstawka