Manipulace a technika
Společnost PROMAN vloni oslavila 30 let. Začínala jako malý podnik a díky tvrdé práci a odhodlání získala silnou pozici nejen na domácím trhu, ale také v zahraničí.

„Jsem hrdý na náš tým, který se neustále rozrůstá a tvoří ho skvělí profesionálové, bez jejichž odhodlání a inovativního přístupu bychom dnes nebyli tam, kde jsme,“ zdůrazňuje Tomáš Konfršt z obchodního oddělení společnosti PROMAN a dodává, že během třiceti let firma čelila mnoha výzvám. Jednou z nejtěžších byla expanze na zahraniční trhy, která vyžadovala nejen značné finanční investice, ale také porozumění místním kulturám a obchodním zvyklostem. Další složitostí bylo udržení kvality produktů a služeb v náročných podmínkách a při rostoucí konkurenci.

„Nicméně, tyto výzvy nás posílily a motivovaly k neustálému zlepšování. Díky tomu jsme dnes schopni nabídnout špičková řešení v oblasti skladovací technologie, která uspokojí i ty nejnáročnější zákazníky. Jsem opravdu rád za naše úspěchy a věřím, že nás čeká ještě mnoho dalších úspěšných let,“ je přesvědčen Tomáš Konfršt.

Jaké momenty nebo milníky považujete za klíčové pro růst a rozvoj společnosti?

Důležitý byl počáteční rozjezd firmy. Již v roce 1995 jsme získali velkou zakázku pro Škoda Auto a od té doby jsme jedním z důležitých dodavatelů regálových systémů do všech poboček této firmy. Další důležité rozhodnutí bylo vybudovat pobočky v Evropě, počínaje Slovenskem, poté Chorvatskem, Maďarskem a Srbskem. Zároveň si velmi ceníme toho, že jsme zůstali ryze českou firmou. To s sebou neslo někdy i nelehké chvíle. Vždy jsme to ale přečkali a pokračovali dál. Věřím v ještě mnoho dalších úspěšných let!

Lze spočítat, kolik paletových míst jste vytvořili za oněch třicet let na trhu? Jsou vaše první regály stále v provozu?

Přesně asi ne, ale dobrý odhad založený na obratu a průměrné ceně paletového místa je okolo 5 mil. paletových míst za těch 30 let. K tomu samozřejmě patří ještě policové a konzolové regály a ocelové plošiny. První realizace byla GCE Chotěboř a ano, regály tam ještě stojí a dál plní svoji funkci.

Jakým způsobem ovlivnily Vaši činnost změny a nové trendy v logistice a výrobě?

Nejvýraznějším trendem v logistice v poslední době je nástup automatizace a rozvoj e-commerce. Ještě před několika lety vzbuzovali roboti a „inovativní skladovací systémy“ nelíčený údiv a vystavené exponáty spolehlivě přitáhly houfy okukujících. Dnes však jsou haly takových strojů plné a návštěvníci mezi nimi nevzrušeně prochází. Vliv na konstrukci regálů však u takových instalací není velký – paletový regál v základu stále tvoří sloup a nosníky, policový regál, sloup a police, konzolový regál sloup a konzoly. Na co je třeba dbát, je výběr správného typu pro daný provoz, správná kombinace technologií a jejich propojení do funkčního celku. Pokud některé technologie vyžadují v detailu specifické parametry, jako je průhyb, propojovací body, je to dimenzích profilů a konstrukční činnosti – kterou díky vlastní konstrukční a projekční kanceláři zvládáme bez problémů. Nárůst E-commerce s potřebou vychystávat z velkého množství různých položek šel a stále jede ruku v ruce s nárůstem instalací vícepatrových policových galerií a rozsáhlých ocelových plošin, které umožňují znásobit podlahovou plochu haly.

Co považujete za nejtěžší při přizpůsobování regálových systémů různým typům provozů?

Základem je vždy analýza požadavků potřeb zákazníka, ta je alfou a omegou každého návrhu regálových systémů. Hodně nám pomáhají zkušenosti našich obchodníků a techniků, které nasbírali v průběhu třiceti let fungování společnosti. Víme tak, jak si počínat v automotive,

e-commerce, skladech hutního materiálu, skladech textilu, prodejních skladech, v prodejnách, soudních archivech, archeologických skladech, muzeích, knihovnách, a tak bych mohl pokračovat stále dál. Základní typy regálů a instalací bývají obdobné, lahůdkami jsou občas specifické požadavky jednotlivých zákazníků, kady je potřeba základní systém modifikovat a doplnit atypickými prvky. Jako příklad mne napadá ukládání praporů a vlajek v muzejních depozitářích, ukládání jablek v mobilních policových regálech s řízenou teplotou, nebo ukládání dlouhých návinů textilií, tak aby se neotlačily. Nevím, jestli nejtěžší, ale náročné je u některých projektů uřídit dodatečné změny vzniklé v průběhu nejen přípravy, ale i samotné realizace. Zejména pokud se na dodávce podílí více společností.

Silným impulsem pro logistiku jsou automatizace a robotizace. Máte nějaké zajímavé reference, kdy jste dodávali skladové vybavení pro logistické nebo výrobní provozy, jež byly současně automatizované či robotizované?

Takové projekty máme, bohužel zde máme podepsanou dohodu o mlčenlivosti. Mohu říct, že spolupracujeme s dodavateli dopravníkových systémů, a výrobních robotických stanic. Dodáváme ocelové plošiny navrhované na míru pro tyto projekty. Jedná se o potravinářský a zejména automotive průmysl.

Na trhu je mnoho dodavatelů regálů, do Česka se tlačí i konkurence z „levnějších“ zemí, tendry jsou stále náročnější a čas na přípravu se zkracuje. Jak se Vám daří „proplouvat“ tímto složitým prostředím?

S montážními týmy a výrobci máme za roky existence firmy vybudované nadstandardní vztahy, které mám umožnují spolehnout se jeden na druhého i v obtížných chvílích. Zavedli jsme nový ERP Helios, který nám pomáhá v řízením průběhu zakázky firmou. Dbáme na požadavky zákazníků, snažíme se vycházet vstříc a být partnerem, na kterého se mohou v případě potřeby obrátit o radu. Projekt pro nás nekončí podepsáním předávacího protokolu, ale máme servisní oddělení, které se stará o instalace jak v záruční době, tak po jejím uplynutí.

Zdroj: PROMAN