Manipulace a technika
Použité vozíky mohou být dobrou alternativou k novým strojům tam, kde by bylo pořízení nového stroje neekonomické. Jejich využití je především v provozech, kde najíždějí málo motohodin nebo pracují v lehčích provozních podmínkách.

Nelehká ekonomická situace některých firem pochopitelně svádí k myšlenkám na snižování nákladů, což se týká také manipulační techniky. Zákazník může mít dilema, zda investovat do nových strojů nebo radši upřednostnit repasované vozíky. Problematika použitých vozíků by rozhodně neměla být podceňována.

V jakém případě má zákazník upřednostnit nákup nového vozíku a kdy vystačí s vozíkem použitým? Před tímto rozhodnutím by si měl každý odpovědět na několik důležitých otázek: Do jaké míry budu vozík využívat? V jaké aplikaci bude nasazen? Co od vozíku očekávám? Pokud existuje předpoklad velkého vytížení, odborníci doporučují nákup nového vozíku. V provozu, kde nebude vozík permanentně nasazován, by pak měl být dostačující vozík repasovaný.

Výhodná certifikovaná repase

Pavel Osička, obchodní ředitel Linde Material Handling Česká republika k nasazení použité manipulační techniky uvádí: „Pro naše obchodní partnery, naše zákazníky, v oblasti ojetých vozíků poskytujeme celou řadu služeb. Zájemcům o použitou manipulační techniku nabízíme repasované vozíky z nejmodernějšího evropského centra pro repase vozíků ve Velkých Bílovicích. A naopak, pokud zákazník chce prodat svou použitou manipulační techniku, vykoupíme ji od něj. Zákazníkům pomáháme také určit správnou dobu pro provedení repase jejich vozíků, aby zbytečně neplatili narůstající náklady za budoucí opravy.“

Repasování vozíku Linde ve Velkých Bílovicích

A o jaké ojeté vozíky je na trhu největší zájem? Jak přímo z terénu hlásí Dušan Sochorec, poradce pro manipulaci a skladování Linde Material Handling Česká republika: „V současné době je největší zájem o vozíky s nosností 2,5 – 3,5 tuny s pohonem na naftu, LPG či elektrické.“

Při koupi ojetého vozíku je důležité znát jeho přesný stav, mít hodnověrné informace o najetých motohodinách. V Linde Material Handling doporučují kupovat vozíky, které prošly certifikovanou repasí a mají přiměřenou záruční lhůtu. Například vozíky pouze vozíky Linde repasované v Centru pro repase ve Velkých Bílovicích mohou nést označení „Approved trucks“ a jejich repase podléhá mezinárodním standardům Linde. Při těchto repasích jsou využívány výhradně originální náhradní díly Linde, pracují na nich dokonale proškolení dílenští servisní technici, kteří mají k dispozici dokonalé vybavení dílen, včetně například automatických tryskacích boxů i profesionální lakovny. Vozíky jsou zde mohou také získat další výbavu, jako jsou aktivní asistenční systémy či další výbava pro zvýšení bezpečnosti. Zákazníci si také často objednávají speciální vzhled, barvy vozíků, odpovídající jejich firemním barvám a standardům.

Roční kapacita 2 000 vozíků

Centrum pro repase vozíků Linde, které bylo otevřeno v roce 2017 po necelých třech letech provozu expandovalo a navýšilo svou plochu na 6 700 m2 a jeho kapacita dosáhla až 2 000 vozíků ročně. Použité vozíky z toho centra pocházejí nejčastěji z flotil krátkodobých a dlouhodobých pronájmů a o jejich pracovní historii je tak dokonalý přehled. Vozíky v takovém případě jsou také po celou dobu jejich „prvního života“ udržovány a servisovány profesionálními techniky Linde Material Handling. Takové vozíky pak mohou dlouhodobě sloužit ke spokojenosti svých nových majitelů. Výjimkou nejsou ani nájezdy dalších desítek tisíc motohodin.

Martin Šindler, poradce pro manipulaci a skladování ze severní Moravy, popisuje jeden z posledních příkladů: „Obrátil se na mě nyní zákazník, z oboru klempířských potřeb, který si od nás koupil repasovaný vozík s najetými 5 000 mth v roce 2007. Vozík za dobu 14 let najezdil dalších cca 35 tisíc motohodin a společnost nyní poptává další repasovaný vozík.“

Alternativa v nejistých časech

Podle Jindřicha Přívory, PR manažera ve firmě Toyota Material Handling Česká republika, je zřejmé, že část zákazníků vždy hledala nebo hledá dočasná a levnější řešení a nákupy nových strojů díky frekvenci manipulaci nebo jiným okolnostem odkládá nebo dokonce nikdy nerealizuje. Všechny skupiny strojů, z nichž je poptávka po použitých vozících uspokojována, tedy pronájemní flotila, flotila testovacích vozíků i flotila použitých strojů určených k prodeji, tvoří základ úspěšného webu www.toyota-vzv.cz. Toyotě se podařilo naprogramovat propojení všech flotil manipulační techniky, které má k dispozici. Ze všech těchto flotil je možné v případě zájmu ze strany zákazníka uskutečnit prodej použitého stroje.

Prověřený stroj značky Toyota

„Naše nabídka je proměnlivá a obsahuje přibližně 1500 – 2000 položek. Základ a stěžejní část nabídky tvoří více jak 1 000 strojů určených podle okolností a požadavku zákazníka k pronájmu, k testování nebo k prodeji jako použité,“ uvádí Jindřich Přívora a dodává, že vozíky prošly servisní prohlídkou, elektrické stroje jsou nabité a mohou být expedovány do dvou hodin od objednání. Stroje doplňuje nabídka použitého příslušenství: přibližně 700 položek tvoří pneumatiky a kola, vidlice, stoly pro výměnu baterií, nabíječe, vidlice a další komponenty. I ty je možné si pronajmout, koupit s vozíkem nebo zakoupit samostatně.

Prověřený použitý stroj

Široká základna v pronájemní flotile je výhodná i pro zájemce o použité stroje. Je jedním z hlavních zdrojů, kde lze ojeté vozíky vybrat. Zajímá se o ně velmi rozsáhlé spektrum zákazníků, které je vedeno podobnou motivací: vyřešit manipulaci a přitom zaplatit méně peněz.

„V případě Toyoty se ročně jedná o stovky prodejů použité techniky, při kterých je nutné pokrýt potřeby velkých i malých firem ze všech průmyslových oborů, výrobních, obchodních i logistických, a vyhovět jejich požadavkům na typy a rozměry vozíků, nosnosti, výšky zdvihu, výbavu, stáří a míru opotřebení, cenovou hladinu a podobně. Pro menší firmy s nižší nebo dokonce jen občasnou manipulací je nákup a obměna použitých vozíků standardní postup při zajištění manipulace. Soustředí se na univerzálnější čelní vozíky a ručně vedené zakladače. Větší firmy s pestřejší a frekventovanější manipulací vyhledávají jiné stroje: retraky, vychystávací vozíky a nízkozdvižné vozíky,“ tvrdí Jindřich Přívora a představuje stroje s certifikátem „Prověřený stroj“, tedy vozíky s prokazatelnou historií a kvalitativními standardy, pravdivým stavem motohodin a baterií, která má ještě větší část životnosti před sebou představují drtivou většinu naší nabídky Toyoty. „Víme, že zákazníci aktuální nabídku na webu, který je pro ně stěžejní platformou, pečlivě sledují a vyhledávají akční nabídky. Současně navštěvují „Dny použité techniky“ v Rudné i v pobočce v Hranicích na Moravě. Rádi si stroje fyzicky prohlédnou a vyzkouší, ale i během předváděcích akcí vytahují počítače, listují ve webové nabídce a vybírají si na místě.”

Základní podmínky pro získání značky „Prověřený stroj“ jsou jistota původu stroje, servisní krytí v rámci servisní sítě Toyota po celou dobu životnosti, garance montáže výhradně originálních náhradních dílů, výměna nebo repase vadných nebo velmi opotřebených komponentů, což chrání zákazníka před neočekávanými investicemi.

V prvotřídní kvalitě se zárukou

Pokud má někdo zájem o prvotřídní vozík nejvyšší kvality, ale má omezený rozpočet, může využít rovněž nabídky firmy STILL, která poskytuje za mnohem nižší cenu také již použitou techniku. Ta je samozřejmě dodávána plně funkční, jelikož po výkupu od původního majitele prochází důkladným servisem, za jehož kvalitu STILL ručí.

Přípravné centrum firmy STILL pro repasování

V praxi to funguje tak, že všechny použité vysokozdvižné vozíky, paletové vozíky a skladová zařízení nejprve pečlivě zkontrolují servisní technici a repasují je za použití originálních náhradních dílů STILL. Až poté mohou být zařazeny do jednotného firemního systému pro celou Evropu, díky kterému má STILL neustále jasný přehled o jejich stavu. I k použitým vozíkům se váže atraktivní záruka a v případě jakýchkoli potíží je firma k dispozici.

Další velkou výhodou je okamžitá dostupnost zvolené techniky. Pokud si zájemce vybere, vozík může být hned následující den na cestě k němu. „Okamžitou dostupnost zákazníci velmi oceňují a není se čemu divit. Jedná se o produkt, který je pro efektivní provoz skladu nezbytný, takže by se na něj nemělo příliš dlouho čekat,“ říká David Rieger, manažer pronájmu a prodeje použitých strojů STILL ČR, a doplňuje, že STILL má k dispozici velké množství techniky: zákazník může zakoupit použitý vysokozdvižný vozík s protizávažím, nízkozdvižný či vychystávací vozík nebo tahač. Kompletní nabídku má STILL na webových stránkách, kde lze i vyhledávat dle konkrétních parametrů, jako jsou například cena, typ pohonu, rok výroby či počet provozních hodin. Návštěvník webu má také možnost porovnat jednotlivé vozíky mezi sebou a ve srovnání se mu pak přehledně zobrazí vlastnosti vybraných produktů.

Pro ještě lepší a snazší orientaci STILL zavedl klasifikační systém platný pro celou Evropu, který poskytuje přehled o použitých vozících. Klasifikuje je jako zlaté, stříbrné a bronzové, a to dle technického stavu, záruky, stavu laku, přístroje a baterie. Například zlaté repasované vysokozdvižné vozíky STILL nabízí se šestiměsíční zárukou, velmi dobrým technickým stavem, vyměněnou baterií a obnoveným lakem. „Díky našemu klasifikačnímu systému potenciální zákazník rychle zjistí nejdůležitější informace o vozíku, aniž by si je musel vyhledávat,“ vysvětluje Rieger.

Použitou techniku lze pořídit buď přímým nákupem, na finanční nebo na operativní leasing s full servisem. Firma STILL ráda pomůže s výběrem optimální varianty. Kromě ušetřených peněz u použitých vozíků potěší i to, že díky dalšímu majiteli získají nový život, což podporuje udržitelnost.

Firma STILL, která se pyšní tím, že zajišťuje komplexní intralogistické řešení, je k dispozici i v případě zájmu o výkupní servis. Jde o velmi jednoduchý proces, který se zákazníkovi vyplatí, a to nejen finančně. Firma se totiž o vše postará a pro prodávaný vozík si rovněž přijede. STILL vykupuje všechny typy vysokozdvižných vozíků nezávisle na technickém stavu, roku výroby, a dokonce i značce.

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: Linde, Toyota a STILL

Similar Posts