Manipulace a technika
Použité vozíky mohou být vhodnou alternativou k pořízení nových strojů. Jejich cena může být o desítky procent výhodnější než cena při pořizování nového stroje. Spolehlivost strojů po kvalitním provedení repase bývá vysoká a jejich kondice je taková, že se vozíky vyrovnají nasazení nových strojů.

Jiří Dolejška, ředitel servisu Linde Material Handling k nasazení použitých vozíků říká: „Repasované použité vozíky, které opouštějí Centrum pro repase ve Velkých Bílovicích, nemají pro své nasazení žádná omezení, jsou schopné pracovat i v náročných provozech. Jediné, co je třeba si uvědomit, že každý vozík má svou obvyklou ekonomickou dobu životnosti (v motohodinách), kdy se jej vyplatí provozovat. Proto se použité vozíky hodí zvláště do provozů, kde jsou nižší nájezdy motohodin a tam pak mohou dále sloužit mnoho let ke spokojenosti provozovatele. Ekonomické výhody jsou pak zřejmé – touto cestou je možné pořídit si spolehlivý stroj se skvělým poměrem cena/výkon.“

Důležitý je původ i repase

Při pořizování použitých vozíků je třeba si dát pozor na podezřele výhodné koupě, respektive důkladně prověřit možná rizika při koupi. Jiří Dolejška uvádí: „Před uzavřením smlouvy o zakoupení použitého vozíku doporučuji zaměřit se na prověření původu vozíku a na to, jaký byl jeho servis v minulosti. Často v tomto našim zákazníkům pomáháme dohledat potřebné informace. Před čím musím důrazně varovat, jsou stroje, na kterých proběhly nějaké neautorizované přestavby, například změna palivového systému, například z LPG na CNG nebo naopak, zásahy do nosné konstrukce rámu nebo instalace přídavných zařízení, která nebyla zohledněna v zátěžovém diagramu stroje. V takových případech mohou být vozíky nebezpečné pro jejich řidiče i osoby v jejich okolí.“

Každý vozík je nutné zkontrolovat.

Při nákupu použitého vozíku je vhodné kupovat stroje, které prošly repasí a dodavatel na ně poskytuje záruku, kupující má tak jistotu, že vozík prošel důkladnou kontrolou odpovídající standardům výrobce včetně kontroly zajištující výslednou kvalitu provedení práce a garance dalšího provozu včetně bezpečnostního hlediska jeho provozu.

Jak v této souvislosti uvádí Josef Slimáček, ředitel Regionálního centra pro repase vysokozdvižných vozíků a další manipulační techniky ve Velkých Bílovicích: „Proces repase je standardizovaný a vychází z nastavených procesů prémiové manipulační techniky Linde. Každý vozík prochází důkladnou diagnostikou vstupní kondice, při které jsou odhaleny všechny opotřebované díly, které jsou renovovány nebo nahrazeny novými. Součástí repase je zároveň povrchová úprava stroje, díky které je výsledná podoba srovnatelná s novými stroji. Proces repase probíhá v nejmodernějším centru společnosti Linde na světě, včetně odpovídajícího vybavení, díky kterému vyhoví náročným testům po provedení repase. Jen takové vozíky smějí být označeny jako „Approved trucks.“ Na ně pak zákazníkům poskytujeme odpovídající záruku, která jim dává jistotu, že se na vozík mohou spolehnout.“

Zvládneme nestandardní požadavky

Odborníci z firmy Toyota Material Handling Česká republika poukazují na fakt, že někteří zákazníci hledají dočasná a levnější řešení a nákupy nových strojů odkládají. Všechny skupiny strojů, z nichž je poptávka po použitých vozících i po krátkodobých zápůjčkách uspokojována, tedy pronájemní flotila, flotila testovacích vozíků i flotila použitých strojů určených k prodeji, tvoří základ úspěšného webu www.toyota-vzv.cz.

„Prověřený stroj Toyota“ čeká na zákazníka.

„Web Toyoty patří mezi evropskými weby k absolutní špičce. Podařilo se napro­gramovat propojení všech flotil manipulační techniky, které má Toyota k dispozici. Zákazníci aktuální nabídku na webu, který je pro ně stěžejní platformou, pečlivě sledují a vyhledávají vozíky s akční cenou. Současně navštěvují Dny použité techniky v Rudné i v moravské pobočce v Hranicích. Rádi si stroje fyzicky prohlédnou a vy­zkouší, ale i během předváděcích akcí vytahují počítače, listují ve webové nabídce a vybírají si na místě,“ říká Jindřich Přívora, PR manažer společnosti Toyota Material Handling Česká republika, a dodává, že široká základna v pronájemní flotile je výhod­ná i pro zájemce o použité stroje. Je jedním z hlavních zdrojů, kde lze ojeté vozíky vybrat. Zajímá se o ně velmi rozsáhlé spektrum zá­kazníků, které je vedeno podobnou motivací: vyřešit manipulaci a přitom zaplatit méně peněz. Ročně se jedná o stovky prodejů použité techniky, při kterých musí Toyota pokrýt potřeby velkých i malých firem ze všech průmyslových oborů, výrob­ních, obchodních i logistických, a vyhovět jejich požadavkům na typy a rozměry vozíků, nosnosti, výšky zdvihu, výbavu, stáří a míru opotřebení, cenovou hladinu a podobně.

Web obsahuje přibližně 1500 položek. Základ a stěžejní část nabídky tvoří cca 1000 strojů ur­čených podle okolností a požadavku zákazní­ka k pronájmu, k testování nebo k prodeji jako použité. Prošly servisní prohlídkou a mohou být expedovány do dvou hodin od objednání. Stroje doplňuje nabídka použitého příslušen­ství, přibližně dalších 500 položek jako jsou pneumatiky a kola, vidlice, stoly pro výměnu baterií, nabíječe, vidlice a další komponenty. I ty je možné si pronajmout, koupit s vozíkem nebo zakoupit samostatně.

„Pro menší firmy s nižší nebo dokonce jen občas­nou manipulací je nákup a obměna použitých vozíků standardním postupem při zajištění mani­pulace. Soustředí se na univerzálnější čelní vozíky a ručně vedené zakladače. Větší firmy s pestřejší a frekventovanější manipulací vyhledávají jiné stroje – retraky, vychystávací vozíky, nízkozdvižné vozíky,“ podotýká Jindřich Přívora. „Drtivou většinu naší nabídky představují stroje s certifi­kátem Prověřený stroj, tedy vozíky s proka­zatelnou historií a kvalitativními standardy, pravdivým stavem motohodin a baterií, která má ještě větší část životnosti před sebou.“

Základní podmínky pro získání značky „Prověřený stroj Toyota“ jsou jistota původu stroje, servisní krytí v rámci servisní sítě Toyo­ta po celou dobu životnosti, garance montáže výhradně originálních náhradních dílů, výměna nebo repase vadných nebo velmi opotřebených komponentů, což je ochrana zákazníka před neočekávaný­mi investicemi.

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: Linde a Toyota