Manipulace a technika
Ručně vedené vysokozdvižné vozíky zpravidla slouží v malých logistických halách, kde není příliš velký tok zboží. Rovněž se využívají ve výrobních závodech pro zajištění přepravy mezi jednotlivými pracovišti.

Ruční vysokozdvižné vozíky jsou jednoduché na obsluhu a současně velmi efektivní při manipulaci s materiálem. Slouží k přepravě a zvedání břemen na paletách, a to až do výšky 6000 mm, přičemž se ovládají s pomocí oje. Uplatnění naleznou zejména při každodenní obsluze skladů nebo vykládání nákladních automobilů, kde se skvěle skloubí jejich schopnost zboží nabrat, převézt i na delší vzdálenost a založit do regálu nebo stohovat do výšky. „Bez nadsázky lze říci, že ručně vedené vysokozdvižné vozíky jsou základním vybavením skladů a logistických center. Jejich obliba roste díky jejich flexibilitě, nízkým provozním nákladům a schopnosti operovat i v místech nepřístupných pro čelní vysokozdvižné vozíky,“ říká Petr Beneš, ze společnosti STILL ČR.

Tři základní řady

Při výběru ručně vedeného vysokozdvižného vozíku je důležité zohlednit nejen nosnost a výšku zdvihu, ale i prostředí, ve kterém budou pracovat, a četnost jejich použití. Petr Beneš podotýká, že na trhu jsou k dispozici tři základní modelové řady:

Manuální vozíky jsou ideální pro menší provozy s nižší frekvencí manipulace. Zdvih probíhá ručním pumpováním oje nebo nožním pedálem, přičemž pojezd i zvedání zajišťuje fyzická síla obsluhy. Nosnost těchto modelů dosahuje až 1500 kg a maximální výška zdvihu činí 3000 mm. Spouštění je plynulé pomocí ruční páky na oji. Výhodou těchto vozíků je nízká pořizovací cena a konstrukční jednoduchost.

Poloelektrické modely kombinují manuální pojezd s elektrickým zdvihem, čímž eliminují fyzicky nejnáročnější část práce. Jsou vhodné pro méně intenzivní provozy, ale díky elektrickému zdvihu zvyšují rychlost a bezpečnost manipulace, například při stohování zboží. Nosnost se pohybuje do 1500 kg a výška zdvihu až do 3000 mm. Konstrukčně jsou navrženy tak, aby byly i přes mechanický pojezd snadno ovladatelné a poskytovaly vysokou stabilitu a provozní bezpečnost.

Plně elektrické vozíky umožňují velmi snadnou manipulaci díky motorovému pohonu i zdvihu. Obvykle zdvihnou břemena maximálně do výšky 3500 mm, ale prémiové modely, jako například STILL EXV 16C až do 5466 mm (u stožáru triplex) a jejich nosnost běžně dosahuje až 1500 kg. Jelikož tyto vozíky nemají protizávaží vyvažující vyšší nosnost, maximální nosnost 2000 kg mohou nabídnout jedině tehdy, pokud je konstrukce stroje opravdu pevná a vyvážená, jako je tomu třeba u modelu STILL EXV 20.

Pozor na zbytkovou nosnost

„Důležitými faktory při výběru ručně vedeného vysokozdvižného vozíku jsou také jeho konstrukční výška a zbytková nosnost. Konstrukční výška vozíku udává, jak je stroj vysoký, pokud jsou jeho vidlice spuštěné. To je důležité zejména ve chvíli, kdy je třeba projíždět pod překážkou – typicky jde o vjezdová vrata skladu. Vynikající vlastnosti v tomto směru má například ultra nízký vozík STILL EXV 14 s konstrukční výškou pouhých 1415 mm, a přesto se zdvihem do 1844 mm,“ popisuje Petr Beneš a dodává, že často opomíjeným, ale přesto velmi zásadním parametrem, je zbytková nosnost. Tato hodnota totiž říká, jaká je skutečná nosnost vozíku v určité výšce nebo při posunu těžiště nákladu směrem ke špičkám vidlic. Výsledné nosnosti jsou znázorněny na takzvaném zátěžovém diagramu stroje. Ručně vedené vysokozdvižné vozíky nacházejí uplatnění v mnoha odvětvích:

Logistika a sklady: Manipulace se zbožím v distribučních centrech nebo při nakládce a vykládce zboží a mohou pomoci i při pickování zboží.

Maloobchod: Doplňování zboží v obchodech a práce v menších skladech.

Výroba: Přeprava surovin a hotových výrobků mezi produkčními linkami nebo jejich expedice. Některé modely lze použít jako zdvihací stůl, takže pomohou při kompletaci výrobků. „Hlavními uživateli jsou malé a střední podniky, které hledají efektivní a cenově dostupné řešení pro manipulaci ve skladech. Důraz kladou na nosnost, kompaktní rozměry, spolehlivost, jednoduchou údržbu a nízké provozní náklady,“ říká Petr Beneš. „Ručně vedené vysokozdvižné vozíky jsou univerzální a efektivní stroje, které splňují široké spektrum požadavků zákazníků. Jejich jednoduché ovládání, nízké náklady a robustní konstrukce z nich dělají ideální volbu pro malé i větší provozy. Bez ohledu na odvětví, ve kterém jsou využívány, přispívají k efektivnější práci, úspoře času a snížení fyzické námahy obsluhy.“

Zakladače do každého skladu

Jan Kohák, produktový manažer společnosti Toyota Material Handling CZ, uvádí, že ruční zakladače patří k solidnímu základu každého skladového provozu, prodejního řetězce, nakládky/vykládky dopravy. Představují snadno použitelnou, univerzální a praktickou manipulační techniku pro rychlou horizontální i vertikální manipulaci. Co se vlastně očekává, aby ručně vedený zakladač zvládal? 

Jde většinou o modely, které jsou masivně rozšířené, protože nabízejí množství variací, praktickou výbavu a dokáží uspokojit různorodé potřeby uživatelů, ale i různě zkušené manipulanty. Většina manipulace zboží představuje i nezanedbatelnou finanční hodnotu, proto je i volba „nenáročného“ zakladače zadáním pro specialisty:

  1. Rozhodně se vyplatí pořídit si co nejkvalitnější techniku, což znamená hlavně stabilní, bezpečný zakladač se spolehlivou konstrukcí, s dostatečnou zbytkovou nosností, a nejlépe s citlivým, jednoduchým ovládáním. Jelikož se jedná o univerzální stroj, bude využíván různou obsluhou, i v prostorově různorodých nebo limitovaných podmínkách výrobních nebo skladových hal nebo na korbě nákladních aut, a měl by mimo jiné nabídnout různé režimy manipulace a pojezdu (například pojezd se zdviženou ojí).
  2. Měl by zvládat podmínky převažujícího použití. Nabídka jednotlivých typů vozíků musí odpovídat různým typům palet a skladových prostor. Vozíky se musí vyrovnat s provozními podmínkami, jako například s povrchovou vlhkostí, vyššími prahy, rampami, nerovným terénem a také různě zkušenou obsluhou. Pokud manipulujete s otevřenými paletami, měly by být jednoznačnou volbou zakladače s pevnými podpůrnými rameny. Modely s přízdvihem podpůrných ramen si poradí s nerovnými podlahami, prahy nebo šikmými rampami, a jsou ideální pro příležitostnou dvoupaletovou manipulaci. Pracujete-li s různými rozměry a typy palet, využijete modely s široce rozkročenými podpůrnými rameny.
  3. Být maximálně bezpečný. Jelikož se jedná o ručně vedené vozíky, a obsluha je s manipulační technikou opravdu v bezprostřední blízkosti, musí být zakladače vybaveny od výrobce mnoha prvky, které jednak umožňují snadnou manipulaci s dobrým přehledem o okolí a břemenu – s dobrým výhledem na vidlice. Předpoklad soustředění obsluhy na manipulaci je jednoduchost ovládání, rychlá odezva pojezdu, zdvihu a spouštění.

„Zakladač by měl ale také obsluhu díky konstrukci a výbavě chránit svým designem. K takovým prvkům patří ochrana nohou obsluhy, pokud je vybaven stupačkou, tak jedině protiskluznou. Ochranný průhledný kryt stožáru chrání obsluhu při posunu sekcí a před pádem břemena se doporučuje vybavit stroj ochranným rámem nákladu. Pohotovostní ruční stop-tlačítko popřípadě břišní stop-tlačítko chrání obsluhu v rizikových situacích například v momentu přitlačení vozíkem,“ vysvětluje Jan Kohák.

Vozíky v různých verzích

Modely lehkých zakladačů značky Toyota BT Staxio SWE (výška zdvihu 1,58-4,50 m, nosnost 800-1400 kg, pojezd 6 km/hod.) nebo SPE (se stupačkou v základu) jsou všemi výše požadovanými prvky v konstrukčně vybaveny. Jsou nabízeny v různých verzích s fixními, zdvižnými nebo široce rozkročenými podpěrnými rameny. Nabízejí vynikající výhled skrz stožár, intuitivní ovládání a možnost jízdy s řídicí ojí ve vzpřímené poloze, usnadňující manévrování v extrémně těsných prostorách, například na korbách nákladních vozidel (funkce click-2-creep). Systém BT Powerdrive umožňuje snadné ovládání, vysoký výkon a produktivitu.

U všech zakladačů značky Toyota je vždy umístěná řídící oj centrálně, což je předpokladem výborné manévrovatelnosti a dobré viditelnosti na obě strany vozíku. U lehkých zakladačů BT Staxio SWE je možné vybavit stroj také stupačkou, ačkoli se jedná o vozíky s úzkým šasi. Sklopná stupačka zvyšuje produktivitu vozíku, protože zkracuje manipulační cykly a šetří síly obsluhy.

„Baterie je věcí provozní vhodnosti. Měl by být zajištěn dostatek přestávek a míst k nabíjení,“ podotýká Jan Kohák a dodává, že u SWE zakladačů již klienti jednoznačně preferují li-ionové baterie.

Silná a výkonná řada BT Staxio SPE je určená pro náročné provozy s vysokou intenzitou manipulace a nabízí 11 modelů s nosností 1 200 až 2 000 kg, zdvihem až 6 m a s rychlostí pojezdu až 10 km/hod. Je vybavena nejmodernějšími technologiemi a rozhodně nabízí vynikající výkonnostní vlastnosti. Rovněž je určena pro horizontální přepravu nákladů a pro zakládání v intenzivních aplikacích. Široká škála modelů s jednoduchým ovládáním a konstrukční variabilita strojů umožňuje vybrat správný vozík pro jakoukoli aplikaci, a to opět i s li-ionovými bateriemi.

S vysokou produktivitou a efektivitou provozu, a tedy manipulací s co nejnižšími provozními náklady, souvisí i bezpečnost manipulace. Každý model zakladačů se stupačkou SPE lze vybavit celou škálou ochranných prvků, jako jsou skládací nebo pevné bočnice, zádová opěrka či redukce rychlosti při zatáčení. Nízké šasi chrání nohy řidiče před nechtěným najetím. Standardní výbava zahrnuje již instalaci hardwaru pro snadnou implementaci telematiky – systému správy flotily Toyota I_Site s propojením do sběru dat o provozu stroje.

Bezpečné ovládání vozíků

Michal Větrovec, produktový manažer ve společnosti Jungheinrich ČR, je přesvědčen, že elektrické ručně vedené vysokozdvižné vozíky Jungheinrich, konkrétně modely EJC, EJD, ERC a ERD, představují efektivní řešení pro manipulaci s materiálem ve skladech a průmyslových provozech. Každý z těchto modelů je navržen tak, aby splňoval specifické požadavky na přepravu a stohování zboží, přičemž nabízí různé úrovně komfortu a flexibility pro obsluhu.

Modely EJC a EJD jsou ovládány pomocí oje, kterou obsluha drží v ruce a řídí směr pohybu vozíku. Elektrický motor podporuje pohyb a je ovládán tlačítky na oji, což umožňuje precizní kontrolu nad zdviháním a spouštěním nákladu. Velká tlačítka lze ovládat více prsty, což zvyšuje citlivost ovládání. Pro extra jemné zdvihání či spouštění lze použít druhý prst k „protiúčinku”. Optimalizovaný jízdní spínač je snadno dostupný palcem a ukazováčkem, což minimalizuje potřebný pohyb ruky. Oj je také vybavena tlačítkem pro funkci „želva“, které umožňuje vozíku jet velmi nízkou rychlostí pro přesnější manipulaci.

U modelů ERC a ERD obsluha stojí na sklápěcí plošině, což zvyšuje flexibilitu při manipulaci. Sklápěcí boční ramena, dostupná jako volitelné příslušenství, umožňují vyšší jízdní rychlosti a zvyšují bezpečnost obsluhy tím, že chrání před pádem. Elektrické ručně vedené vysokozdvižné vozíky se sklápěcí nebo pevnou plošinou řidiče kombinují obratnost ručně vedeného vozíku s možností pracovat komfortně a rychle i při přesunech na delší vzdálenosti.

Technologické inovace

Pro snadnou obsluhu je k dispozici volitelné elektrické řízení. Proporcionální hydraulika umožňuje přesné zdvihání a spouštění, což zvyšuje bezpečnost a efektivitu manipulace. Vozík je vybaven inteligentní technologií řízení a pohonu, která umožňuje dlouhé provozní doby. Je k dispozici s technologií lithium-iontových baterií, které přinášejí výhody jako vyšší výkon, delší životnost a kratší časy nabíjení.

„Uživatel je vždy informován o stavu vozíku díky integrovaným displejům a indikátorům. Vozík je také vybaven praktickými úložnými prostory a dalším vybavením, které zvyšuje komfort obsluhy,“ zdůrazňuje Michal Větrovec a závěrem dodává, že čtyřkolová koncepce a asistenční systémy, jako je systém výstrahy před přetížením operationCONTROL, nebo systém předvolby výšky zdvihu positionCONTROL, zajišťují vyšší bezpečnost a efektivitu každodenního provozu.

S uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: Jungheinrich, Toyota a Václav Podstawka