Aby elektrický vysokozdvižný vozík efektivně fungoval, je nutné zvolit správnou baterii. Dodavatelé manipulační techniky nabízejí několik druhů, přičemž každá baterie má své výhody i nevýhody.
„Na volbu baterie mají vliv pracovní podmínky, prostory, možnosti nabíjení, ekologické preference apod. Zákazníkům pomáháme vybrat takovou baterii, která se do jejich provozu nejlépe hodí a nejvíce se jim vyplatí. K tomu od nich potřebujeme získat co nejvíce informací,“ uvádí Antonín Ženíšek, vedoucí školicího střediska STILL ČR, a podotýká, že nejběžnější, nejdostupnější a nejlevnější jsou olověné baterie s tekutým elektrolytem. Mají poměrně dlouhou životnost a vysokou kapacitu. Jejich nevýhodou je rychlé samovybíjení a nutnost nabíjení až do plné kapacity. K bezesporu největším nevýhodám patří, že se při jejich nabíjení uvolňuje výbušný a hořlavý vodík a vzniká nebezpečí při manipulaci s kyselinou.
S problematikou baterií rovněž souvisí údržba zahrnující kontrolu množství elektrolytu a desulfatace. Gelové olověné baterie jsou na rozdíl od baterií s tekutým elektrolytem bezúdržbové, pomaleji se samovybíjejí a odolávají vibracím, sulfataci a vysokým provozním teplotám. Jsou ale dražší, mají nižší kapacitu a také vykazují kratší životnost.
Lithium-iontové (Li-Ion) baterie jsou sice nákladné, nicméně nevyžadují údržbu, jejich nabíjení je rychlé a flexibilní, mají nižší hmotnost, jsou šetrné k životnímu prostředí a z hlediska provozu bezpečné. Nevyžadují speciální prostor pro nabíjení, podávají vysoký výkon i při nízké teplotě a mají delší záruku.
„Li-Ion baterie značky STILL navíc komunikuje přímo se strojem a její parametry a provozní stav se zobrazují na displeji vozíku,“ říká Antonín Ženíšek.
Životnost zejména olověné baterie značně ovlivňuje způsob nabíjení. Baterie má omezený počet nabíjecích cyklů. U olověných je to kolem 1500 nabití. Každé nabití ubírá jeden cyklus nabíjení, i když je baterie nabitá pouze z poloviny. Proto je důležité nabíjet pouze jednou denně nebo po směně.
„Li-Ion baterie vydrží minimálně 3000 nabíjecích cyklů. Jeden cyklus se přitom počítá jako součet procent pro plné nabití. To znamená, že můžete využít každou příležitost i pro krátké nabíjení,“ vysvětluje Antonín Ženíšek.
U olověných baterií je důležité kontrolovat stav nabití i v době odstavení nebo je nabíjet co nejdříve po použití a vybití. Chemická reakce umožňující jejich fungování pokračuje, i když stroj není v provozu. U Li-Ion baterií tento problém odpadá. Můžete je bezpečně ponechat i ve stavu částečného nabití.
„Pokud dokážeme olověné baterie efektivně nabíjet, přinášejí výhodný poměr počátečních nákladů a dalších přínosů, jako je například spolehlivost. Doporučujeme je zejména zákazníkům s dostatkem prostoru pro nabíjárnu a se správně nastavenými procesy pro nabíjecí cykly, intervaly pro údržbu i pravidelný servis,“ radí Antonín Ženíšek a dodává, že nové vozíky STILL mohou mít nejprve olověnou baterii, kterou je možné později vyměnit za Li-Ion.
Pavel Králík, produktový manažer Jungheinrich (ČR), uvádí, že v současné době zákazníci stále častěji vyžadují inovativní řešení v oblasti energetiky, která podporují udržitelný rozvoj průmyslu. Samotný vozík již nestačí. Jungheinrich, s více než desetiletou zkušeností a více než 160 000 provozovanými lithium-iontovými bateriemi, stojí v čele vývoje a implementace pokročilých řešení pro energetický management flotily vozíků.
„Jedním z klíčových prvků našich bateriových systémů je Jungheinrich Battery Management System (BMS), který zajišťuje maximální účinnost a bezpečnost během celého životního cyklu baterie. BMS neustále monitoruje teplotu, napětí a proud každého článku baterie a zajišťuje, že všechny články jsou během nabíjení a vybíjení správně vyváženy a rekalibrovány. Díky využití komunikace CANbus BMS efektivně komunikuje nejen s jednotlivými komponenty baterie, ale také s externím nabíječem, což umožňuje reálné sledování a okamžité přizpůsobení provozních parametrů baterie. Tato integrace přispívá k zvýšení spolehlivosti a prodlužuje životnost baterie tím, že minimalizuje riziko poškození způsobeného nadměrným vybíjením nebo nabíjením,“ vysvětluje Pavel Králík.
Lithium-iontové baterie od firmy Jungheinrich nejenže nabízejí vyšší energetickou hustotu a delší životnost oproti tradičním olověným bateriím, ale také poskytují zvýšenou bezpečnost. Při správném používání a dodržování pokynů výrobce jsou tyto baterie méně náchylné k nebezpečným situacím, jako je přehřátí, podchlazení či přebíjení.
„Jungheinrich se neustále zaměřuje na inovace a zdokonalování technologií spojených s lithium-iontovými bateriemi. Náš vlastní výzkum a vývoj v oblasti baterií nám umožňují nabízet našim klientům přizpůsobené řešení, které nejenže zvyšuje efektivitu jejich operací, ale také podporuje jejich ekologické cíle. Díky komplexnímu přístupu a odborným konzultacím zůstává Jungheinrich vůdčí silou v oblasti bateriového managementu a energetických řešení pro vozíky,“ dodává závěrem Pavel Králík.
Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.
Foto: Jungheinrich a STILL