Manipulace a technika
Nakládka a vykládka kamionů patří mezi nejčastější a zároveň nejdůležitější operace v logistice. Při správném výběru manipulační techniky lze výrazně ušetřit čas, zvýšit zahuštění skladu i bezpečnost práce a snížit fyzickou zátěž obsluhy. Jaké typy vozíků jsou k tomu nejvhodnější?

Petr Beneš, E-commerce manažer společnosti STILL ČR, uvádí, že manipulace u kamionů často probíhá v úzkém prostoru a je třeba kombinace rychlosti a přesnosti. Zboží je nutné nejen naložit či vyložit, ale často také převézt na delší vzdálenost, stohovat nebo uložit do regálů. Z hlediska typu nákladu a přístupu k nákladovému prostoru hraje roli, zda jde o nakládku čelem z rampy, nebo z boku na ploše. Čelní nakládka bývá rychlejší, přesnější a bezpečnější, protože případný pád břemene hrozí jen na korbě vozidla nebo až při stohování.

Rozhoduje způsob manipulace

„Efektivní a bezpečná manipulace začíná výběrem vozíku a pokračuje jeho pravidelnou údržbou a školením obsluhy. Při provozu je třeba klást zvláštní důraz na stabilitu nákladu, správné rozložení hmotnosti, dodržování maximálního zatížení v závislosti na výšce zdvihu a přizpůsobení rychlosti jízdy aktuálním podmínkám,“ uvádí Petr Beneš a dodává, že pro nakládku a vykládku zboží z kamionů všeho druhu se nejčastěji používají čelní vysokozdvižné vozíky, které si poradí i s těžšími paletami a větším objemem nákladu. Díky vyšší nosnosti, stabilitě a možnosti použití ve vnitřních i venkovních prostorech jsou často první volbou. K dispozici jsou varianty s elektrickým, plynovým (LPG) nebo dieselovým pohonem. Stále větší oblibě se však těší elektrické vysokozdvižné vozíky, které jsou tiché, bez emisí, s dlouhou výdrží baterie a přesným ovládáním. U čelní nakládky kamionů je však důležité zvolit stožár s vysokým volným zdvihem.

Zejména pro manipulaci ve stísněných prostorech nebo při obsluze kamionů, včetně boční nakládky, jsou vhodné ručně vedené vysokozdvižné vozíky, případně obratnější tříkolové čelní vozíky.

„Výhodou ručně vedených modelů je kompaktní konstrukce, nízké provozní náklady a schopnost pracovat i tam, kde se čelní vozíky nevejdou. Nabízejí také velmi dobrý poměr cena/výkon. Pokud jsou vybaveny stupačkou, obsluha se může s vozíkem svézt, což výrazně zrychluje manipulaci,“ vysvětluje Petr Beneš.

Základ pro efektivní nakládku

Společnost STILL je lídrem v oblasti intralogistiky a nabízí širokou škálu vozíků přesně pro tyto účely. Pro náročné provozy jsou ideální prémiové čelní vozíky řadyRX, které kombinují špičkový výkon s komfortem, bohatou výbavou a moderními bezpečnostními asistenty. Ať už se jedná o obratný tříkolový model RXE 10C, nebo mimořádně výkonný elektrický vozík RX 60 s maximální nosností 8 000 kg a rychlostí jízdy až 20 km/h – stroje STILL představují vynikající volbu.

Pro méně časté skladové a logistické operace nebo tam, kde je málo místa, jsou ideální ručně vedené modely STILL. Základní řadu reprezentuje ECV 10, na niž navazují prémiové modely EXV s možností stupačky, nosností až 2 000 kg a zdvihem do maximální výšky 6 000 mm.

„Ať už manipulujete v menším skladu nebo ve velkém distribučním centru, vhodně zvolený vozík je základem pro bezpečnou, rychlou a efektivní nakládku. Správná technika nejen šetří čas i náklady, ale vydělává peníze a spokojeni budou jak zaměstnanci, tak zákazníci,“ je přesvědčen Petr Beneš.

Počítejte s prostorovým omezením

Michal Větrovec, produktový manažer Jungheirnich (ČR), uvádí, že pro nakládku a vykládku kamionu z boku se využívají zpravidla elektrické čelní vozíky s protizávažím (v terminologii Jungheinrich – EFG). Pro nakládku a vykládku kamionu z rampy se používá více typů vozíků. Pokud je v kamionu na výšku pouze jedna paleta, je možné využít vozíky z kategorie nízkozdvihů. Tyto vozíky mohou být ručně vedené nebo s plošinkou. Jmenovitě pak vozíky EJE nebo ERE případně speciální vozík pro nakloněnou rampu vozík EJE 2r.

„Pokud jsou v kamionu umístěné na sobě dvě palety, pak je potřeba zvolit vozík z kategorie vysokozdvihů. Tyto vozíky opět mohou být ručně vedené nebo s plošinkou. Ideální stroje pro tuto operaci představují vozíky EJD nebo ERD, které dokáží odvést dvě palety umístěné nad sebou (jednu na nosných vidlicích a druhou na podpěrných ramenech díky jejich přízdvihu). Konkrétně bych pak doporučil naší produktovou řadu ERD2i s integrovanou Li-ion baterií a pevnou plošinkou,“ radí Michal Větrovec a dodává, že při nakládce a vykládce je potřeba mít na zřeteli několik aspektů. Upozorňuje především na prostorové omezení, protože manévrování uvnitř kamionu je prostorově velice omezené. Z toho důvodu jsou ideálními pomocníky vozíky Jungheinrich s integrovanou li-ion baterií, které se vyznačují kompaktními rozměry.

„Důležité je zohlednit také sklon rampy. V případě značného sklonu je potřeba využít například speciálně navržený vozík EJE 2r, který dokáže na nakloněné rovině rampy naklopit vidlice do vodorovné polohy a odebrat tak první paletu z kamionu. Vozík je vybaven přízdvihem, který přizvedne bateriový prostor a vozík tak snáze překoná zlom mezi rampou a nakládacím prostorem kamionu.

Manipulace musí být bezpečná

Při vykládce a nakládce kamionu z boku Michal Větrovec doporučuje zohlednit zbytkovkou nosnost. U této manipulace se často využívají návleky na vidlice, kdy operátor se standardní délkou nosných vidlic, vyloží první řadu kamionu. Následně na nosné vidlice nasadí návleky a prodlouží tak jejich délku. Ze stejné strany poté vykládá druhou řadu palet. V takovém případě ale dochází ke značnému poklesu zbytkové nosnosti.

„Při vykládce přes rampu je důležité zabránit pádu vozíku nebo nákladu z rampy. Snížit toto riziko je možné zejména snížením pojezdové rychlosti vozíku. Případně můžete opatřit rampu zarážkami nebo zábradlím. Dále je potřeba mít náklad na paletě správně zafixovaný, v opačném případě může dojít k jeho posunutí mimo osu vozíku (posunutí či vyosení těžiště),“ zdůrazňuje Michal Větrovec.

Určitou roli hraje i čas

Michal Škaloud, produktový manažer společnosti Toyota Material Handling CZ, podotýká, že je důležité rozdělit nakládky a vykládky, kdy zákazník musí dodržet požadavky z hlediska času, během kterého by měl vyložit či naložit kamion nebo je to takzvaně „jedno“. Rovněž je důležité, zda nakládka a vykládka kamionu probíhá z boku na venkovní ploše, nebo jestli vozík musí vjet do kamionu.

„Pokud musí obsluha nakládku a vykládku z boku kamionu stihnout například do 40 minut, jsou pro tuto manipulaci potřeba vozíky, které jsou velmi hbité a obratné a zároveň mohou neustále pracovat venku (předpokládáme, že vykládka kamionu z boku probíhá většinou venku). Toyota Material Handling CZ v této souvislosti nabízí vozík Tonero HST nebo novou generaci Traigo 80V od 2t – 3,5t,“ uvádí Michal Škaloud a dodává. „Pokud vykládka a nakládka probíhá vjezdem do kamionu, je nutné myslet na celkovou váhu vozíku a maximální možnou nosnost podlahy kamionu. V tomto případě se nejčastěji používají vozíky Toyota Levio (LPE200) a Traigo 48V, což jsou velmi hbité vozíky s malým poloměrem otáčení.“

Při vykládce a nakládce kamionu je také důležité počítat se stavební výškou vozíku, proto se velmi často používají stožáry s volným zdvihem.

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: Jungheinrich a STILL