Manipulace a technika
Manipulační techniku určenou pro práci v chladírenském či mrazírenském prostředí je nutné vhodně upravit. Běžné vozíky by pracovat v tomto náročném provozu dlouho nevydržely.

U chladírenských a zvláště mrazírenských skladů je důležité co nejefektivněji využít skladový prostor a dlouhodobě udržovat požadované nízké teploty. Při příjmu nebo expedici zboží je proto nutné minimalizovat vniknutí teplého vzduchu zvenku, aby se co nejméně narušovala teplotní bilance. Tato specifika však přináší některá omezení pro nasazení vhodné manipulační techniky, především s ohledem na průjezdní profily vstupů a schopnost dlouhodobě spolehlivě pracovat v nízkých teplotách. Společnost Linde Material Handling patří ke skupině předních výrobců manipulačních vozíků, kteří vyvinuli ke standardním typům speciální verze určené právě pro mrazírny. Značka Linde nabízí bohatý sortiment takto upravených strojů od čelních elektrických vozků řady E přes retraky řady R, širokou škálu skladových paletových vozíků až po systémové VNA vozíky určené pro práci v úzkých uličkách. Retraky a VNA vozíky lze také volitelně vybavit vyhřívanou sedačkou nebo mrazírenskou kabinou s dvojitými vyhřívanými okny a topením včetně komunikačního systému s okolím, aby řidič nemusel vycházet z kabiny do mrazu.

Linde MH nabízí spolehlivé vozíky do všech podmínek.

„Manipulační technika do skladů s nízkou teplotou se vyznačuje celou řadou konstrukčních modifikací a úprav k ochraně před účinky mrazu. Díky tomu je schopná pracovat v teplotách do -30 °C, některé modely jsou uzpůsobeny až do -35 °C,“ uvádí Vladislav Záveský, produktový manager společnosti Linde Material Handling Česká republika, a vysvětluje, že v kritických místech jsou použita speciální ložiska, nízkým teplotám odolné materiály, které mrazem nekřehnou a elektrické výhřevné vložky pro ochranu elektroniky. Pro umělohmotné, gumové a těsnící profily musí být použit materiál, který zůstává pružný i při teplotě -30 °C.

Pozor na velkou vlhkost!
Pohled do skladu ESA logistika

Ovládací prvky vozíků musí být uzpůsobeny tak, aby šly dobře ovládat i v rukavicích. K zajištění správného mazání se užívají speciální oleje a mazadla s nízkou viskozitou, často převzatá přímo z leteckého průmyslu. Pro účinnější ochranu proti korozi se pak používá nástřik hmotami na bázi vosku pro místa, kde by se mohlo usazovat větší množství kondenzátu, a také více vrstev svrchního barevného nátěru.

Vladislav Záveský je přesvědčen, že vozíky, které se po dlouhou dobu či trvale používají v chladírenském skladu, tam mají být také nejlépe natrvalo umístěny. Pokud takový vozík vyjíždí ven, pokryje se rychle vrstvou námrazy, ta následně roztaje a vozík musí odolat velké vlhkosti, což může vést k následným problémům s elektroinstalací či intenzivní korozi. Trakční baterie je nejvhodnější nabíjet vně chladírenského skladu, za normální okolní teploty. Pokud vozík ze skladu nevyjíždí, třeba vzhledem k velké výšce sloupu, pak je vhodné baterii z mrazivého prostředí vyvézt nebo alespoň propojit s nabíječkou mimo mrazák pomocí delších nabíjecích kabelů.

Technologie minimalizují náklady
BT Staxio v mrazírenském skladu

Jindřich Přívora, PR Manažer společnosti Toyota Material Handling CZ, poukazuje na možnost využití li-ionových baterií, které má Toyota nyní k dispozici i pro vozíky pracující dlouhodobě v mrazírenských nebo chladírenských provozech. Tyto provozy vyžadují efektivní a spolehlivé technologie, které minimalizují plýtvání časem, prostorem i finančními zdroji. Při teplotách až do -30 °C je zásadním parametrem důsledné využití skladovacího prostoru, rychlost a efektivnost manipulace. „Nákladovost je v mrazírenských provozech typicky 2,5krát vyšší než u běžných skladů. Proto je nasazení správných technologií, které náklady minimalizují, naprosto klíčové. Odstranění neproduktivních činností, prostojů a zbytečných výdajů patří ke klíčovým principům štíhlé filozofie Toyoty,“ zdůrazňuje Jindřich Přívora a dodává, že nové řešení li-ionových baterií vybavených vyhříváním umožňuje časově neomezený provoz vozíku i nabíjení v mrazírenském provozu. Šetří čas při provozu, nabíjení i údržbě. Vedle toho je manipulace i provoz li-ionových baterií výrazně bezpečnější než u klasických olověných akumulátorů. Ztráty napětí jsou minimální a schopnost pracovat v režimu příležitostného nabíjení umožňuje manipulovat v zamrazovaném prostoru delší dobu. Čím nižší je frekvence opuštění takového prostoru, tím méně případů kondenzace vlhkosti nastane. To znamená, že vedle dosažených časových a energetických úspor je tento režim i mnohem šetrnější ke všem komponentům vozíku.

Václav Podstawka

Foto: Linde MH, STILL a Václav Podstawka