Doprava a spedice
Příprava zásilky nebezpečných věcí k odeslání v námořním kontejneru je vysoce sofistikovaná činnost, zahrnující široké spektrum povinností, které musí odesílatel splnit, než nebezpečný náklad vyrazí na cestu napříč kontinenty. Hned na začátku je nutné si uvědomit, že zásilka přepravovaná v námořních kontejnerech podléhá postupně několika předpisům podle toho, jaký způsob přepravy je zvolen a použit, tedy ADR na silnici, RID na železnici, IMDG Code na moři. Mohou se vyskytnout i další předpisy, na což je potřeba brát ohled.

Vše začíná správnou klasifikací nebezpečných věcí, tedy jejich zařazením podle třídy nebezpečnosti, pojmenování, obalové skupiny (pokud je relevantní) a dalších detailů přesně definujících, o jaké nebezpečné věci nebo látky se jedná. Na základě klasifikace pak vyplývají další požadavky, například na použití správných obalů podle části 4 a jejich následné označení podle části 5, kterým se budeme věnovat níže.

Velice důležitým bodem při přípravě zásilky k odeslání je precizní zajištění nákladu v námořním kontejneru. Je nutné si uvědomit, že se zásilka pohybuje v několika různých způsobech přepravy a v každém z nich na ni působí odlišné síly. Každý druh přepravy má svá pravidla pro zajištění nákladu (například silnice EN 12195, železnice Nakládací směrnici UIC, námořní přeprava CTU Code apod.), a je proto nutné pochopit, kde a jaké síly na přepravovanou zásilku působí.

Nebezpečné vlnění v cisterně

Na silnici jsou nejintenzivnější přetížení působící na náklad obvykle v podélné ose, například při zpomalení nebo rozjíždění vozidla. Není neobvyklé, že řidič musí reagovat na nečekanou situaci prudkým brzděním nebo změnou směru jízdy, což výrazně ovlivňuje stabilitu a bezpečnost nákladu, který musí být náležitě zajištěn. Spoléhat se pouze na opatrnou jízdu nestačí, správné zajištění nákladu je nezbytné. Velmi důležitým tématem bezpečného zajištění nákladu jsou vozidla pro volně ložený náklad, konkrétně otázka stupně plnění cisteren. Riziko nenesou jen kusové zásilky, jako například palety, sudy nebo jiné manipulační jednotky, které se mohou v nákladovém prostoru kontejneru pohybovat.

U velkých cisteren (cisternové kontejnery a přemístitelné cisterny) nejde pouze o dodržení nejvyššího stupně plnění z důvodu objemové roztažnosti kapalin, ale i o riziko pohybu kapalin (vlnění) v nádrži (takzvané pravidlo 20 % – 80 % plnění dle ustanovení 4.2.1.9.6) během přepravy. Takové vlnění může vést k nehodám s vážnými následky, například k převrácení vozidla při průjezdu kruhovým objezdem. V přeneseném slova smyslu se tedy jedná o formu zajištění nákladu proti pohybu prostřednictvím vhodného stupně plnění, pokud nejsou splněny jiné podmínky (peřejníky, kinematická viskozita kapaliny apod.). I toto lze považovat za formu zajištění bezpečné přepravy.

Každý vliv je nutné vyhodnotit

Na jednotlivé vrstvy kusového nákladu může působit i několikanásobek hmotnosti zboží loženého ve vyšších vrstvách, což může vést ke zborcení obalů v nižších vrstvách a poškození nákladu, například únikem nebezpečných látek z obalů, s následkem závažných škod. Na železnici pak působí výraznější vibrace, které ovlivňují stabilitu zásilky během jízdy vlaku.

Při přípravě nebezpečného nákladu je tedy nutné všechny tyto vlivy vyhodnotit a zahrnout je do projektu, který posoudí vhodnost obalů a systém zajištění nákladu v námořním kontejneru. Právě u přeprav nebezpečných věcí je důsledné zajištění klíčové, jelikož případné podcenění může vést k poškozeným obalům, úniku látek, ohrožení okolních zásilek na lodi či vlaku, rizikům pro životní prostředí a v závažných případech i k ohrožení zdraví a životů účastníků přepravy. Proto je nutné vnímat balení nejen z pohledu přepravních předpisů, ale i mechanických vlivů, které na zásilku působí. Vzhledem k tomu, že zásilka na cestě mezi kontinenty může strávit i více než měsíc, přičemž na ni dále působí mechanické síly, je kvalitní zajištění základem bezpečné přepravy. Je vhodné svěřit přípravu a návrh zajištění nákladu odborníkům, kteří dokážou všechny tyto faktory vyhodnotit a navrhnout optimální řešení.

Pozor na trvanlivost značení

Další oblastí, kde mohou v provozu nastat problémy, je označování kontejnerových zásilek předepsanými bezpečnostními značkami podle příslušných předpisů. Kvalitní značení kusů, manipulačních jednotek a kontejnerů je zásadní. Přestože občas dochází k případům, kdy značení neodpovídá předepsaným vzorům, grafické a barevné provedení značek se z dlouhodobého hlediska zlepšuje. Problémem však zůstává jejich trvanlivost. Předpisy požadují, aby značení vydrželo po celou dobu přepravy a bylo odolné vůči vnějším vlivům, jako je oheň či mořská voda. Často používané samolepící papírové značky jsou praktické a snadno se aplikují i odstraňují. Tyto značky však někdy nevydrží silný vítr, mráz nebo slaný mořský vzduch, což může vést k jejich poškození či úplnému rozkladu. V takových případech musí být zásilky při zjištění závady (například v přístavu nebo na kontejnerovém terminálu) znovu označeny podle předpisů. Tyto vícenáklady nese odesílatel, který je za odolné označení jednotek odpovědný.

Dalším tématem je příprava správné průvodní dokumentace k přepravě, které se budeme věnovat v některém z dalších článků.

Obecně lze tedy říci, že příprava zásilky s nebezpečnými věcmi či látkami pro přepravu v námořním kontejneru je velmi náročnou a komplexní disciplínou. Zároveň je ale nesmírně zajímavá a plná výzev, které posouvají úroveň bezpečnosti přepravy stále výše.

Jaroslav Fürst, METRANS

Foto: METRANS