ČD Cargo Logistics se prezentuje jako společnost, která je poskytovatelem komplexních logistických služeb. Základním stavebním kamenem profesionálního přepravního servisu je železniční nákladní doprava. Firma poskytuje rovněž kompletní spediční služby ve vnitrostátní a mezinárodní přepravě, zajišťuje námořní a leteckou přepravu zboží a také transport po silnici.

V rámci dopravy po železnici zajišťuje ČD Cargo Logistics přepravu nákladu jednotlivými vozy a ucelenými vlaky. První varianta představuje vhodné řešení pro zákazníka požadujícího transport menšího objemu zboží. Na přepravu těchto vozových zásilek se používá jeden vůz nebo lépe skupina několika železničních vozů. Druhou možnost představují ucelené vlaky pro objemnější zásilky. Tyto vlaky jsou řazeny z vozů přepravujících zpravidla jeden typ zboží a jedou přímo od odesílatele k příjemci. Doba jízdy zásilky se tak výrazně zkracuje a díky zjednodušené manipulaci je přeprava ucelenými vlaky cenově výhodnější. ČD Cargo Logistics má ve svém portfoliu produktové vlaky, které mají pravidelné odjezdy a sdružují více zásilek z různých směrů, které jsou ve vhodné seřazovací stanici sestaveny do uceleného vlaku, který překoná nejdelší část trasy. V koncové stanici je vlak rozřazen a jednotlivé skupiny vozů putují ke svým finálním příjemcům na vlečku nebo jsou přeloženy na nákladní automobily, které zajistí doručení na místo určení.
„Našim nejdůležitějším produktovým vlakem je BELEXPRESS představující pravidelné spojení České republiky se zeměmi Beneluxu a Porůří. V rámci této linky nabízíme spolehlivé spojení střední Evropy s přístavy Antverpy, Zeebrugge a Rotterdam. Dále provozujeme produktové vlaky do polského města Malaszewicze, do rumunského Curtici nebo například do ukrajinského Chopu, zajímavá je také Itálie,“ uvádí Vít Mikolášik, člen představenstva společnosti ČD Cargo Logistics, a doplňuje, že v produktových vlacích jsou řazeny jak konvenční, tak intermodální vozy. Intermodální náklad je převážně přepravován v klasických kontejnerech, menší část pak tvoří přeprava v cisternových kontejnerech. Linka BELEXPRESS by měla být v budoucnu rozšířena i o přepravu intermodálních návěsů.
Pane Mikolášiku, proč by měl zákazník využívat kombinovanou dopravu?
Především musím upozornit na energetickou efektivitu, která přímo souvisí s ekologickým aspektem železniční dopravy. Využitím kombinované dopravy je možné ušetřit až 70 % emisí CO2. Současně však kombinovaná doprava musí být pro zákazníka ekonomicky zajímavá. Zákazníci hledají partnera, který dokáže zajistit kompletní služby. Naše firma nabízí kromě samotné přepravy také kvalitní monitoring zásilek, poradenský servis, a také služby s přidanou hodnotou zahrnující například proclení a připojištění zásilek.
Když už jste zmínil zákazníka, co v současné době požaduje?
Zákazník jednoznačně požaduje kvalitu. Rychlost přepravy není většinou tak důležitá, jako její spolehlivost. Když řeknu zákazníkovi, že z bodu „A“ do bodu „B“ pojedeme dva dny, pak skutečně za dva dny musím v bodu „B“ být. Pokud si zákazník vyzvedává přepravní jednotky na sjednaném terminále sám, pak se musí spolehnout, že v dohodnutém čase a místě budou jeho intermodální jednotky přistaveny. Jinak mu to naruší plánování přeprav na poslední míli, proto je spolehlivost přeprav naprosto klíčová.
Co nejvíce komplikuje Vaši práci?
Komplikaci představují především uzavírky železniční infrastruktury, kdy je některá z tratí neprůjezdná několik dní. Narážíme na to aktuálně především v případě přeprav přes Německo. V tomto směru existuje pouze jediný železniční dvoukolejný přejezd Děčín – Bad Schandau, který letos na podzim čekají na německé straně dvě desetidenní výluky. Bude se jednat o skutečně velkou komplikaci.
Můžete na to nějak reagovat?
Naštěstí pokaždé víme s předstihem, kde a kdy budou výluky probíhat. To nám umožňuje včas naplánovat objízdné trasy ve spolupráci s našimi evropskými partnery. Naše zákazníky o výlukách předem informujeme a rovněž jim sdělíme kudy povede náhradní trasa a jaké omezení to znamená například pro nakládku. Většinou existuje náhradní trasa, kudy je možné zmíněný úsek objet, nicméně mnohdy to bývá trasa výrazně delší s horšími parametry, kde je možné projet pouze s kratším a lehčím vlakem než po standardní trase vlaku, což výrazným způsobem ovlivňuje ekonomickou výhodnost přeprav. V této souvislosti je důležitá komunikace se zákazníkem, která musí proběhnout s patřičným předstihem. Zákazník má tak určité možnosti, jak na výluky reagovat. Může si například vytvořit určitou skladovou zásobu, ale ne vždy je to možné, a proto je zboží přepraveno jinak než po železnici.
Co všechno je potřeba udělat, když s Vámi začíná jezdit nový zákazník?
Na začátku musíme přepravovaný produkt správě popsat. Potřebujeme si ujasnit, co od nás zákazník očekává a vytvořit mu nabídku. Zákazník by měl počítat s tím, že některé věci budou fungovat trochu jinak, než jak byl doposud zvyklý v přímé silniční přepravě. Proto je důležité jej na to předem připravit a předejít případnému překvapení. Našimi zákazníky jsou většinou veliké spediční firmy, které už mají s kombinovanou dopravou určité zkušenosti. Úplným nováčkům všechno vysvětlíme a připravíme pro ně potřebné dokumenty. Někdy s nadsázkou říkám, že působíme jako průvodce světem železniční dopravy.
Máte zkušenosti s přepravou nebezpečných věcí?
Nebezpečný náklad přepravujeme na pravidelných produktových vlacích do polských Malaszewicz a na lince do Belgie. Přeprava nebezpečného zboží vyžaduje speciální přístup definovaný řádem RID upravujícím přepravu nebezpečných věcí po železnici. Vagóny musí být náležitě označeny a musíme mít k dispozici přesnou klasifikaci produktů, které přepravujeme. S přepravou nebezpečného zboží rovněž souvisí větší důraz na monitoring jednotlivých vagónů, o nichž posíláme zprávu zákazníkovi každý den. Poskytování kvalitních informací je samozřejmou součástí našich služeb a klademe na tuto činnost velký důraz.
V rámci skupiny ČD Cargo využíváme služeb bezpečnostního poradce, který mimo jiné zajišťuje pravidelná školení týkající se přeprav nebezpečných věcí. Při nakládání s nebezpečným zbožím vždy postupujeme v souladu s řádem RID.
Jaké máte plány do budoucna?
Jak už jsem v úvodu naznačil, rádi bychom rozšířili linku do Belgie o přepravu nákladu v intermodálních návěsech. V rámci této linky se také nabízí návaznost na short sea linky směřující do Anglie nebo Španělska. Mezi další zajímavé směry patří také Itálie a Ukrajina.
Za rozhovor poděkoval Václav Podstawka.
Foto: ČD Cargo Logistics a autor





