Doprava a spedice
Rizika způsobená řízením jednotlivých typů vozidel se odvíjí od množství a druhu práce, ale také stylu řízení vedoucích pracovníků. Kategorie nákladních vozů je pravděpodobně více náchylná k dopravním nehodám, protože v dnešním přetechnizovaném světě je rozhodujícím faktorem čas a dodržování nejrůznějších termínů.

Na skupinu řidičů nákladních vozů může působit velký stres v důsledku časové tísně. To znamená, že mohou v silničním provozu více riskovat než například v jiných situacích, jako je jízda na dovolenou či na chatu. Zvýšené riskování nemusí být způsobeno povahou člověka, ale může vycházet z postoje k vlastní práci a z povahy řidiče snažícího se splnit, co je po něm v práci požadováno. Výsledkem je pak řízení na úkor bezpečnosti, což si řidiči často neuvědomují.

S kombinací špatných návyků souvisejících s bezpečnou jízdou se při nesprávném způsobu řízení riziko dopravní nehody zvyšuje. Pokud se zamyslíme nad tím, proč jsme se například dostali do již zmiňované časové tísně, zjistíme, že ve většině případů se jedná o situace, za něž sám řidič nemůže. Může to být časový skluz způsobený povětrnostními podmínkami, zdržení v kolonách z důvodů místních oprav, případně dopravní nehody a podobně. Tyto minuty zdržení většinou nutí řidiče k rizikové jízdě, protože potřebuje dostát domluveným schůzkám nebo například včasně doručit zboží. Bohužel někteří z nich tuto schůzku již nikdy nestihnou.

Technický stav vozu a člověk

Podle policistů ovlivňují nehodovost zejména tři činitelé – člověk, vozidlo a stav komunikace. Mezi nejčastější prohřešky v Česku patří nedodržování doby odpočinku, povinných přestávek či nevedení záznamů výkonu řidiče.

„U nákladní dopravy jsou dále ve větší míře zjišťována porušení týkající se technického stavu vozidla,“ uvádí mluvčí policejního prezidia Hana Rubášová. Počet zjištěných porušení se však každoročně snižuje.

Výraznou roli v tomto ohledu hrají logistické společnosti, jež mohou ovlivnit dva ze zmíněných aspektů přispívajících k nehodám, a to přímo technický stav vozidla a nepřímo lidský faktor. Řada českých přepravců již splňuje bezpečnostní standardy běžné v západní Evropě. To je případ i českého silo cisternového dopravce Conti-RSC. Soupravy této logistické společnosti často přesahují hmotnost 40 tun, proto musejí její stroje i personál dosahovat špičkové úrovně.

„Na investice do bezpečnosti a modernizace nepohlížíme jako na nutné zlo, ale jako na náš příspěvek k bezpečnějšímu provozu. Pravidelná kontrola technického stavu našich vozidel a návěsů je standardem. Po šesti letech rovněž kompletně obměňujeme vozový park a klademe důraz na neustálé vzdělávání našich řidičů,“ popisuje jednatel Conti-RSC Ondřej Stöhr.

Mezi nejčastější příčiny (40 procent případů) nehod řidičů nákladních aut se podle analýzy Centra dopravního výzkumu řadí stejně jako u řidičů osobních vozů nepozornost. K faktorům přispívajícím k nehodám patří rovněž únava řidičů. Jak upozorňuje Evropská federace pracovníků v dopravě (ETF), více než čtvrtina dotazovaných řidičů přiznala, že za poslední rok během řízení alespoň jednou usnula. Cestou, jak nehodám s vážnými následky předcházet, je tedy dodržování povinných přestávek na odpočinek. K větší bezpečnosti pak přispívá také řada moderních technologií, které řidiči pomáhají mnohatunové kolosy ovládat a zlepšovat viditelnost z kabiny.

Komplexní disciplína

Běžný plně naložený návěs váží v 40 tun a při maximální povolené rychlosti 80 km/h má nejen dlouhou brzdnou dráhu, ale i velkou sílu. Bezpečnostní výzvou může být i druh nákladu, ať už se jedná o těžké ocelové díly, které je potřeba správně naložit a zafixovat, či nebezpečné zboží. Zajištění bezpečného provozu kamionové flotily je proto komplexní disciplína.

Petr Kozel, CEO a předseda představenstva VCHD Cargo, je přesvědčen, že základ bezpečných přeprav představují kvalitní technika a spolehliví řidiči. Vozový park společnosti VCHD Cargo čítá 240 vozidel. Tvoří ho tažná vozidla pro výměnné nástavby, návěsové soupravy i menší rozvážková vozidla do 12 tun. Společnost do své flotily průběžně investuje (průměrné stáři vozidel činí 2,3 roku) a má promyšlený systém péče o ni. Každá ze čtyř poboček disponuje vlastním technickým oddělením s několika techniky, kteří jsou k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Mají na starosti nejen pravidelnou údržbu, jako jsou výměny olejů, pneumatik, STK a další pravidelné úkony technické údržby, ale jsou zodpovědní také za řešení poruch a nenadálých událostí na cestách. Kromě toho má VCHD Cargo i vlastní servis strategicky umístěný uprostřed republiky u pobočky v Havlíčkově Brodu. Většina pravidelných servisů vozidel VCHD Cargo se proto realizuje zde, případně u servisních partnerů v blízkosti ostatních poboček. Partnery si VCHD Cargo vybírá na základě přesně daných kritérií. Patří mezi ně nejen cena servisních úkonů, ale i rychlost a co nejdelší provozní doba včetně otvírací doby o víkendech.

„V posledních letech sjednáváme u nově pořízených vozidel takzvané plné servisní smlouvy, které nám pokrývají nejen nenadálé poruchy, ale umožňují provádění pravidelných servisních úkonů i v zahraničí. Tím se nám daří minimalizovat přesuny vozidel z linek zpět na pobočky jen kvůli servisním pracím,“ uvádí Petr Kozel.

Hledá se spolehlivý řidič

Podle Petra Kozla jsou nejnáročnější skupinou pro servis soupravy pro výměnné nástavby: „Obsluhují naše pravidelné dálkové linky, které mají striktně naplánované časy odjezdů i příjezdů do cílové destinace a mají největší průměrný kilometrový nájezd, který může měsíčně činit až 36 tisíc kilometrů na vozovou jednotku.“

Zmíněné nasazení se neobejde bez kvalitních profesionálních řidičů. Musejí znát specifika svého vozidla, řadu administrativních náležitostí spojených s přepravou mezinárodních zásilek i zásilek s nebezpečným zbožím, dokázat jednat se zákazníky, ale především musí být rozumní řidiči a umět svěřené vozidlo bezpečně ovládat.

„Našich řidičů si velmi vážíme. Víme, že je jejich povolání náročné, proto se jim snažíme vytvořit co nejlepší podmínky pro bezpečnou jízdu,“ vysvětluje Petr Kozel. „Neustále snižujeme jejich administrativní zátěž pomocí digitalizace. Mají k dispozici spolehlivý a zkušený dispečink 24/7, technické zázemí a vycházíme vstříc jejich potřebám.“

VCHD Cargo své řidiče motivuje k úsporné a defenzivní jízdě, poskytuje jim školení a kurzy, které jsou nad rámec zákona, a snaží se poskytovat nadstandardní komfort na cestách. K němu patří nejen nejmodernější technika s dobrým vybavením pro řidiče, ale i možnost kvalitního trávení volného času na cestách. Společnost má v Evropě služební byty, ve kterých mohou řidiči na dálkových trasách díky systému střídání posádek komfortně trávit volný čas či povinné pauzy.

Václav Podstawka

Foto: DKV, Václav Podstawka a VCHD Cargo