Doprava a spedice
V roce 2010 založila společnost ČD Cargo Logistics oddělení mimořádných přeprav, které začalo nabízet přepravy mimořádných zásilek. Co si pod pojmem mimořádná zásilka můžeme představit?

„Mimořádná zásilka se určitým způsobem vymyká standardům. Může to být rozměrem, hmotností nebo například způsobem balení,“ vysvětluje Petr Franče, vedoucí oddělení mimořádných přeprav ve společnosti ČD Cargo Logistics, která má zkušenosti s přepravami zásilek a výrobků těžkého průmyslu, energetických zařízení, velkoobjemových nádrží, silničních i kolejových vozidel i nadrozměrných kusů. V rámci své činnosti firma zajišťuje komplexní služby zahrnující přípravu a realizaci mimořádných zásilek dle individuálních požadavků zákazníka. Zásilky můžeme rozdělit do tří základních skupin:

Zásilky s nadměrnými rozměry

Zásilky, které jsou dlouhé nebo překračují ložnou míru (PLM), například velké stroje, zařízení, tramvaje, autobusy apod.

Těžké náklady

Zásilky překračující stanovenou traťovou třídu. Tyto zásilky vyžadují zvláštní technické nebo provozní podmínky a opatření při nakládce a vykládce.

Kolejová vozidla na vlastních kolech

Tento typ přepravy je ideální například pro transport vlaků a lokomotiv na testování nebo zkoušky. Je výborným řešením pro předání železničních vozů novým klientům.

Bez důvěry se neobejdete
Petr Franče

„Mimořádné přepravy dokážeme zajistit nejen na železnici, ale také po silnici, vnitrozemských a námořních vodních cestách včetně profesionálních překládek a manipulací,“ uvádí Petr Franče a upozorňuje na nutnost dokonalého naplánování trasy. „Kolejové vedení přepravu velice omezuje, takže musíme trasu často naplánovat tak, aby vjel vagón se zásilkou do haly v určitém směru. V opačném případě by se musel vrátit desítky kilometrů zpět, na místo, kde by jej bylo možné otočit, což stojí peníze i čas.“ Jak probíhá plánování každé přepravy? Na začátku každé zakázky je nutné do detailu analyzovat zadání a úzce spolupracovat se zadavatelem přepravy. V některých případech zákazník odmítá poskytnout výkresové dokumentace, protože se obává úniku citlivých informací ke konkurenci. Právě v těchto případech je důležitá vzájemná důvěra mezi zákazníkem a dodavatelem. Všichni musí táhnout za jeden provaz.

Trasování a monitoring

Pro naplánování přepravy je nutné znát detailní informace o zboží, které se bude přepravovat. To umožňuje eliminovat chyby. Každá zásilka se musí vejít do průjezdního profilu. Poté se řeší výběr vhodného železničního vozu, způsob uložení a fixace zásilky. Pokud uložení zásilky splňuje potřebné parametry, nic nebrání tomu, aby nebyla zařazená do pravidelného vlaku. Pokud je nutné kvůli tunelům a mostům dodržet sníženou rychlost, musí být zásilka přepravena zvláštním vlakem.

„V těchto případech pak hraje důležitou roli trasování. Například při přepravě 180 tunového válcovacího stolu jsme museli počítat se zatížením každého mostu. Podle toho pak byla stanovena trasa, jejíž délka byla mnohonásobně delší než při běžné přepravě pravidelným vlakem,“ uvádí příklad Petr Franče a podotýká, že komplikace mohou nastat, pokud na trati probíhá údržba nebo oprava, která není předem nikde avizována a ví o ní pouze lokální dispečer. V těchto případech není nic platné detailní trasování, protože se vlak dostane do zákazu jízdy, kde může čekat i několik hodin.

Při realizaci zakázek je nezbytná koordinace s dopravci a správci infrastruktur daných zemí, včetně vyřízení veškerých potřebných povolení. Důležitý aspekt představuje také monitoring průběhu přepravy od převzetí po předání zásilky.

V rámci sledování zásilky probíhá e-mailová korespondence s dispečery vybraných železničních stanic, kteří nám posílají zprávy, v kolik hodin zásilka opustila jejich stanici. Některé přepravy jsou sledovány prostřednictvím GPS. Jednotka vysílající signál je magnetem upevněna na podvozek vagónu a průběžně hlásí polohu vlaku.

Několik příkladů na závěr

V poslední části článku uvedeme několik významných realizací mimořádných přeprav. V roce 2014 provedla společnost ČD Cargo Logistics přepravu cisternové nádrže z Děčína do německého města Elze. Rozměry zásilky dosahovaly 22 590 x 2 870 x 3 330 mm, což představovalo 111,1 m3. Zákazník měl speciální požadavky zahrnující výběr vhodného typu vozu a jeho zajištění. U této přepravy byl zajímavý unikátní systém uložení a fixace nádrže na voze, včetně výroby podkladového materiálu.

Přeprava cisternové nádrže

V roce 2020 uskutečněna přeprava kladiva z Ostravy do Dahlbruchu v Německu. Zásilka měla rozměry 4 945 x 3 960 x 2 450 mm. Hmotnost dosahovala 153 tun. Pro realizaci této přepravy bylo nutné zvolit vhodný hlubinový vůz, který byl pronajat u zahraničního partnera. Důležitý byl návrh uložení kladiva na voze, včetně výroby a dodání podkladové technologie.

Neméně zajímavou a náročnou byla přeprava trolejbusů 26+27 Tr z Plzně do bulharského hlavního města Sofie. Rozměry zásilky činily 18 910 x 2 550 x 3 450 mm při hmotnosti 20 tun. Pro uskutečnění této přepravy bylo nutné pronajmout speciální vozy řady TWA, vyvinout a vyrobit speciální rampy pro nakládku a vykládku s ohledem na různé výšky ramp. Během přepravy po území Srbska bylo potřeba zajistit sekuritní dohled.

Přeprava transformátoru do MInsku

Na závěr představíme přepravu transformátoru 125 MVA, která se uskutečnila v roce 2018 z Plzně do běloruského Minsku. Rozměry zásilky dosáhly 5 295 x 2 980 x 4 170 mm, náklad vážil 95 tun. Speciální požadavky představoval systém nakládky a samotné uložení na železniční podvozek. Rovněž bylo nutné zajistit přístavbu do areálu elektrárny, včetně uložení trafa do kobky.

Václav Podstawka

Foto: ČD Cargo Logistics