Společnost TIMOCOM přináší komplexní řešení pro přepravu zboží prostřednictvím vlastní platformy, která každodenně poskytuje přístup k více než milionu nabídek přeprav a volných vozů.
„Naši klienti, z řad přepravců, logistických společností a výrobních podniků, mohou výrazně snížit množství prázdných jízd a zároveň optimalizovat své logistické operace. Náš systém je navržen pro snadnou integraci do stávajících procesů, nabízí různé nástroje pro plánování a správu nákladů a umožňuje uživatelům sledovat a analyzovat logistické toky, čímž se zvyšuje celková efektivita a snižují se náklady spojené s přepravou,“ vysvětluje Radovan Tišer, Sales Team Leader CZ společnosti TIMOCOM.
Jak máte zajištěn přístup k nabídkám přeprav a jak tento systém funguje?
Fungování mohu shrnout na princip nabídka-poptávka. Tedy potřebuji odvézt zboží z bodu A do bodu B a takovou nabídku přepravy zadám do burzy nákladů, kde se pohybuje velké množství dopravců, kteří na ni reagují. Z opačného pohledu jsem dopravce, který chce jet určitou oblast nebo jedu prázdný z vykládky a v systému jsem schopen najít si cestou náklad k přepravě.

Systém je vhodný pro každého, kdo potřebuje přepravit jakýkoliv druh zboží v rámci silniční nákladní přepravy. Jeho ovládání je jednoduché a každému rádi kdykoliv poradíme a pomůžeme zorientovat se díky podpoře, kterou uživatelům poskytujeme.
Mimo dopravce a spediční firmy platforma stále více zajímá odvětví obchodu a výroby, které nechtějí spoléhat jen na svou vlastní dopravu. V rámci celé Evropy jsme díky tomu zaznamenali meziroční nárůst o 100 %, v Česku a Slovensku o téměř 200 %. Díky tomu je zajištěna symbióza celé burzy nákladů. Celkově máme aktuálně v systému více než 55 000 zákazníků.
Zprostředkováváte jen jednorázové přepravy nebo i dlouhodobější kontrakty?
Je na každém, jestli se u nás bude chtít chovat kontraktorsky nebo spotově. Platforma obsahuje i možnost vyhlásit výběrové řízení a pro stabilní trasy si najít přepravce dle požadovaných parametrů. Také jsme schopni následně vše seskupit v uzavřené burze, kterou je možné nastavit dle nejrůznějších parametrů. Je to i vhodná možnost, pokud mám již zaběhlé partnery a potřebuji jim rozdělovat práci. Uzavřená burza má také možnost, pokud si to tvůrce přeje, aby se nabídky po určitém čase, kdy se na ně nikdo z burzy nepřihlásí, zviditelnily veřejně a byla tak zajištěna přeprava jeho zboží.
Můžete zprostředkovat i přepravy nebezpečného zboží?
Tak jak se dopravní trh vyvíjí a s ním i specifika přeprav, tak i v našem systému přidáváme různé možnosti, jak více specifikovat vlastnosti konkrétní přepravy, aby nalezení partnera bylo co možná nejpřesnější. V systému je mimo jiné možné aktuálně vyhledávat podle typu vozidla, různého vybavení, stylu nakládky či specifických vlastností a certifikátů a jedním s nich je i ADR označení. Dle dat ze systému víme, že nabídka i poptávka ADR přeprav je stále na vysoké úrovni a meziročně stoupá.

Jaký důraz kladete na digitalizaci a co to pro Vás znamená?
Pro TIMOCOM je digitalizace klíčová. Zaměřujeme se na vývoj a integraci pokročilých technologií, jako je umělá inteligence a automatizace, které zvyšují efektivitu práce se systémem a umožňují našim zákazníkům lépe reagovat na dynamické tržní podmínky. Na koni loňského roku jsme spustili zdarma funkcionalitu zadávání nabídek skrze právě umělou inteligenci, která dramaticky snížila čas potřebný k zadání nabídky do systému a pokračujeme v dalším vývoji. Další novinkou, kterou letos přinášíme, je funkce Messengeru, díky kterému se přesouvá značná část komunikace do naší platformy ke konkrétním přepravám, včetně výměny obrázků či souborů.
Setkáváte se s nesrovnalostmi nebo dokonce s podvody?
Otázka bezpečnosti systému je pro nás prioritní a vynakládáme obrovské úsilí, aby stále zůstal nejbezpečnějším systémem na trhu. Všeobecně se na přepravním trhu objevují podvody velmi často. Díky naší velikosti a také skutečnosti, že aktuálně se o bezpečnost stará samostatné oddělení, ve kterém pracuje téměř 50 zaměstnanců jsme schopni se velmi efektivně bránit a odhalovat již případné pokusy o podvod. Veškeré tyto aktivity také předáváme orgánům činným v trestním řízení, abychom tímto krokem ochránili samotný trh.
Máte přehled o fakturacích a platbách v rámci zprostředkovaných zakázek?
Samotné fakturace se provádějí v účetních systémech zákazníka a platby skrze bankovní účty. Tam my určitě přístup a přehled nemáme. Co je v systému vidět, je zveřejněná cena za konkrétní přepravu. Tu u nás může nabízitel zveřejnit a dle statistik se využití této možnosti meziročně navyšuje spolu s průměrnou cenou za ujetý kilometr. Díky tomu je zřejmé, že systém a ceny se chovají tržně a zadavatelé mají zájem nabízet ceny, které jsou pro dopravce reálné.
Závěrem bych rád pozval čtenáře, aby si systém sami vyzkoušeli v nezávazném testu a poté se sami mohli rozhodnout, zdali jim dává smysl spolupráce s námi. Spotový trh dnes přináší velmi zajímavou možnost, jak se v rámci přeprav dostat k zajímavému profitu.
Za rozhovor poděkoval Václav Podstawka
Foto: TIMOCOM