Doprava a spedice

Komplikovaný rok 2024

Rok 2024 byl pro české dopravce komplikovaný kvůli válce na Ukrajině, teroristickým útokům v oblasti Rudého moře a Suezu, nedostatku řidičů a dalším problémům v dopravě.

Podle Svazu spedice a logistiky České republiky námořní, letecké, železniční i silniční přepravy čelily různým výzvám, což mnohdy vedlo k vyšším nákladům a zpožděním. Nepodařilo se dosáhnout očekávaného poklesu cen v námořní dopravě. Rostla poptávka po letecké přepravě v segmentu e-commerce, zatímco železniční dopravu omezovaly výluky v Německu. V ČR je potřeba urychlit elektrifikaci železničních tratí. Silniční doprava se v ČR zvýšila hlavně v tranzitních směrech.

Rok 2024 byl z pohledu Svazu spedice a logistiky České republiky pro dopravce komplikovaný a výhled na další období je nejasný. „Například rejdaři se vyhýbali oblasti Rudého moře a Suezu z důvodu teroristických útoků. Zaznamenána byla řada incidentů, lodě tedy, i z důvodu pojištění, proto volily cestu mnohem delší, nákladnější a také pomalejší. To zamíchalo s kartami na trhu námořní dopravy natolik, že očekávaný pokles cen z důvodu přebytku lodí se v současnosti nekoná,“ popisuje situaci Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky České republiky. „Plavidla, která byla dříve původně volná, zaplnila skulinu v rámci delších tras. Ani v roce 2025 stále ještě nepřichází dlouho očekávaný přesah nabídky lodí nad poptávkou, který by měl adekvátní vliv v podobě tlaku na snižování cen na námořním trhu. Ceny těchto přeprav v současnosti nejsou nízké.“

E-commerce rozhýbala trh leteckých přeprav

Co se týče dopravy letecké, ze začátku loňského roku na tom příliš dobře nebyla. „Nastartování vyšších objemů přeprav přišlo v létě, kdy se více rozhýbal trh leteckých přeprav v segmentu e-commerce. Asi to souviselo také s tím, že se na trhu objevila dvojice nových velmi silných e-shopů, které zaplňovaly letadla na dlouhých trasách. Spolu s tím také rostl apetit leteckých společností, rostla cena,“ uvádí Petr Rožek a doplňuje, že letecké přepravy ožívají pod nátlakem nakupujících z e-shopů hlavně v obdobích svátků, například Vánoc, Valentýna, Velikonoc a podobně.

Ideální situace není ani v oblasti dálkových železničních přeprav z Číny do Evropy, které ovlivnila invaze Ruska na Ukrajinu. „Mnohé firmy se té trasy možná i oprávněně bojí, takže se pokoušejí hledat trasy alternativní. Alternativní trasa vede přes Kaspické moře, Baku a potom dál do Evropy. Tato trasa ovšem obnáší mnoho manipulací, což výhodné také není.  Železniční doprava v tuto chvíli neroste, i když na druhou stranu by pochopitelně mohla být velkou konkurencí námořnímu byznysu, protože je rychlejší,“ podotýká Petr Rožek.

Železniční výluky v Německu způsobují problémy v přístavech

Ve středním Německu byl navíc spuštěn velký rekonstrukční projekt, který se projevuje výraznými odklony dopravy. „Německé dráhy jako hlavní tranzitní země po železnici ztratily schopnost spolehlivé dopravy zboží v čase. Výluky a zpoždění jsou na denním pořádku, což způsobuje problémy v přístavech a dalších uzlových bodech,“ říká Petr Rožek který je přesvědčen, že v ČR je potřeba urychlit elektrifikaci tratí.

Petr Rožek

Podívejme se i na silniční dopravu. V loňském roce byla otevřena řada nových úseků dálnic, staví se i nadále. „Silniční doprava v ČR vloni narostla především v tranzitním směru. Je to kvůli tomu, že Rakousko opět zvýšilo mýto, navíc je na rakousko-německém pomezí vysoká dopravní kongesce, takže se mnoho přeprav přesunulo na české silnice. Tranzit je v současnosti tak vysoký, že ani naše D1 zase nestačí. Silniční doprava měla být postupně utlumována ve prospěch železnice, ale tento sen se rozplývá pod tlakem na rychlou a flexibilní přepravu,“ tvrdí Petr Rožek.

Vodní doprava po Labi byla eliminována

Využívána je i vodní doprava, především v rámci přeshraničního provozu. „Zde došlo na dlouhou dobu k zastavení vodní dopravy kvůli zřícenému mostu v Drážďanech. Druhý most hrozí zřícením hned za hranicemi. Vodní doprava po Labi byla tedy eliminována, což způsobuje velké problémy některým vývozcům,“ vysvětluje Petr Rožek a dále uvádí, že se daří kombinovaným přepravám železnice-silnice, především díky vypravovaným vlakům do a z přístavů. Stále přibývají další linky, často se ale naráží na nedostatečnou kapacitu železnic.

„Nepříjemné je, že neroste vnitroevropská kombinovaná přeprava. Jde o vlaky přepravující silniční návěsy, případně kontejnery. Silniční doprava tu železniční zastiňuje svou rychlostí. Zmínil bych i kombinovanou přepravu v podobě kombinace silniční – letecká. Jsou hodně využívána jiná letiště než česká, takže k nám zboží míří ve velké míře kamiony,“ popisuje Petr Rožek. „Na letišti v Praze vznikla iniciativa, která má za cíl vrátit zdejšímu letišti jeho dřívější důležitost českého hubu leteckého carga, ale jestli se to podaří v konkurenci Budapešti, která hodně posílila objemy zboží, to je otázka. Navíc Polsko připravuje výstavbu nového letiště a Lipsko se stalo centrálním bodem pro kurýrní společnosti. Frankfurt také nespí na vavřínech, významné jsou z hlediska carga například i letiště v Mnichově a Norimberku.“

Na dopravu bude mít vliv i to, kdy skončí konflikt na Ukrajině. „Pro dopravce bude konec války znamenat velké příležitosti. Bude potřeba zajišťovat dodávky dílů, potravin atd. Je ale otázkou, kdy k tomu dojde,“ uvádí Petr Rožek.

Prestižní kongres FIATA v ČR: networking a prezentace českých firem

A závěrem jedna pozitivní zpráva. Svazu spedice a logistiky České republiky bylo v letošním roce přiděleno pořadatelství evropské sekce světového kongresu FIATA. „Tato pro ČR prestižní událost se uskuteční v září. Plánován je networking i prezentace českých firem. Podpora akce se nabízí pro členy našeho svazu i další zájemce,“ konstatuje Vít Votroubek, předseda představenstva Svazu spedice a logistiky České republiky a CEO společnosti PST CLC Mitsui-Soko.

Zdroj: PN média