Kombinovaná doprava v České republice mezi lety 2015 až 2024 se zvýšila přepravní objem v tunách o 26,4 %. Nedoprovázenou přepravou silničních návěsů po železnici bylo v roce 2024 přepraveno o 48,5 % více návěsů než v roce 2015. Meziroční nárůst ve srovnání s rokem 2023 byl nižší o 13 %.
Nedoprovázené přepravy návěsů po železnici jsou realizovány hlavně v mezinárodní přepravě, vnitrostátní přeprava má zanedbatelný podíl pod jedno procento. Podíl vnitrostátní kombinované dopravy v tunách na železniční nákladní dopravě činí cca 17 %.
Podle statistiky UIRR (Mezinárodní unie kombinované dopravy silnice – železnice) za rok 2023 měla nedoprovázená přeprava silničních návěsů podíl na celkovém počtu přepravených intermodálních jednotek 15 %, ale v roce 2024 zaznamenala mírný pokles na 13 %. Operátoři kombinované dopravy, členové UIRR, vykázali v roce 2023 pokles u přepravených zásilek o 10,57 %. Ztráta výkonu v tunokilometrech byla nižší, a to 9,39 %. Přeprava silničních souprav systémem RoLa vykázala lepší výkon a zaznamenala 2,7 % růst v přeshraničních vztazích ve srovnání s předchozím rokem. Průměrná vzdálenost železniční dopravy vzrostla na 823 km, což je nárůst o 2,85 % z 800 km v roce 2022.
Rozvoj přepravy nedoprovázených silničních návěsů kromě jejich ložení do kapsových železničních vozů, podporují systémy CargoBeamer, Modalohr nebo NiKRASA a R2L.
Při využití CargoBeameru železniční doprava již nyní v průměru šetří přibližně 85 % emisí CO2 ve srovnání s přímou silniční dopravou a je také výrazně energeticky účinnější než všechny technologie silničních nákladních vozidel (dieselové, vodíkové, elektrické). Zbývajících 15 %, které vznikají během železniční přepravy, v terminálech CargoBeamer a u třetích stran, nyní společnost CargoBeamer plně kompenzuje investicemi do projektů ochrany klimatu a rozvoje s využitím certifikátů Gold Standard. Kromě emisí CO2 se zaznamenávají a kompenzují jako ekvivalenty CO2 také další skleníkové plyny, jako je metan (CH4). V roce 2021 společnost uvedla do provozu svůj první specializovaný terminál CargoBeamer v Calais ve Francii. Mezi Kornwestheimem poblíž Stuttgartu a Domodossolou v severní Itálii jsou třikrát v týdnu provozovány zpáteční spoje.
V Kaldenkirchenu v Severním Porýní-Vestfálsku postaví první terminál CargoBeamer v Německu, uvedení do provozu je plánováno na rok 2026. Poblíž německo-nizozemských hranic bude postaveno jedno z nejmodernějších a nejefektivnějších překládkových zařízení v Evropě, speciálně navržené pro překládku návěsů na železnici. Roční překladištní kapacita až 228 000 nákladových jednotek (návěsů) otevírá terminál CargoBeamer v Kaldenkirchenu významné nové kapacity pro kombinovanou silniční a železniční dopravu do a ze západního Německa a trhů Beneluxu. Většinu investičních nákladů projektu financuje Spolkový železniční úřad v rámci Směrnice pro podporu překladišť pro kombinovanou dopravu a také společnost CargoBeamer. Na všech linkách CargoBeamer probíhá přeprava bez tahače a řidičů, což umožňuje dopravním společnostem efektivněji využívat své zdroje a výrazně snížit emise CO2.

Společnost CargoBeamer, přední evropský poskytovatel logistických služeb pro intermodální přepravu návěsů, které nelze vertikálně manipulovat jeřábem, je oficiálně klimaticky neutrální. Příslušné certifikáty vydal renomovaný poskytovatel služeb TÜV Nord Cert. Všechny služby nabízené společností CargoBeamer, stejně jako samotná technologie CargoBeamer, jsou klimaticky neutrální zpětně od začátku roku 2022.
Systém Modalohr (komerční název LorryRail) pomocí nízkopodlažního a kloubového vozu vyvinutého pro rychlou horizontální překládku standardních návěsů umožnil pro železniční a silniční nákladní dopravu za 20 let přesunout 2 miliony silničních nákladních vozidel na železnici a ušetřit tak více než 2,8 mil. tun CO2 na těchto provozovaných železničních linkách: „Autostrada Ferroviaria Alpina“ 175 km mezi Chambéry (Aiton) a Turínem (Orbassano); „Lorry-Rail“ 1 040 km mezi Lucemburskem (Bettembourg) a Perpignanem (Le Boulou); „VIIA“ 1 470 km mezi Calais a Perpignanem (Le Boulou); „VIIA“ 1 050 km mezi Calais a Turínem (Orbassano); „VIIA“ 800 km mezi přístavem Sète a Calais a „CFL“ na 1000 km mezi Lucemburskem (Bettembourg) a Poznaní (Swarzędz).
Systémy NiKRASA a Road Rail Link (R2L) jsou určeny pro překládku silničních vozidel, které nelze vertikálně manipulovat pomocí kleštin. Vozidla najedou na manipulační plošinu a pomocí ní jsou přeloženy do kapsových železničních vozů anebo uloženy na fixační trny ložné plochy (R2L).
Většímu rozšíření přepravy silničních návěsů v kombinované dopravě silnice/železnice brání nespolehlivost vlakových spojů z důvodu nedostatečné kapacity dopravní infrastruktury (vyčerpání hustou osobní dopravou), dlouhodobá omezení na železniční infrastruktuře z důvodu stavebních prací, nedostatečný průjezdný průřez apod.
Text a foto: Václav Cempírek, Vysoká škola logistiky, Přerov





