Doprava a spedice
Zvýšení bezpečnosti na českých silnicích je dlouhodobě prioritním cílem každého z nás. Všichni jsme do jisté míry účastníky silničního provozu a podílíme se tak z velké nebo malé části na současné situaci v silničním provozu. Proto bychom bezpečnost na našich silnicích neměli podceňovat.

Vzdělávání řidičů a budoucích řidičů je velmi důležitou složkou v celé naší společnosti. Adepti pro tuto profesi by měli být dostatečně vzdělávaní, aby z nich vyrostli zodpovědní řidiči. Současní řidiči zase proto, aby si uvědomili, jakých chyb se dopouštějí a byli tak příkladem pro všechny ostatní.

Na téma bezpečná a defenzivní jízda jsme měli možnost hovořit s Ondřejem Síbkem ze Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA.

Existuje nějaká definice defenzivní jízdy?

Jednotná definice neexistuje. Vysvětlení spočívá v tom, že se řidič snaží předvídat rizika vedoucí ke kolizi s ostatními účastníky silničního provozu. Znamená to, že by měl jezdit opatrně, měl by předvídat vývoj situace v silničním provozu a včas na vzniklou situaci reagovat. Dílčím fragmentem je pak příprava před jízdou, ať už se jedná o běžnou kontrolu vozidla nebo nastavení sedačky a zpětných zrcátek.

Nenaučíte se to hned, je to běh na „dlouhou trať“. Jedná se o dlouhodobý vývoj zahrnující nabírání řidičských zkušeností a dovedností. Obvykle platí, že čím déle řídíte, tím více se zlepšujete v řidičském umění a dokážete lépe reagovat na různé situace v silničním provozu.

Jaké jsou hlavní příčiny nehod řidičů nákladních vozů?

Podle statistiky Policie ČR z roku 2022 způsobili řidiči nákladních vozů v České republice celkem 10 278 dopravních nehod z celkového počtu 98 460.  Nejčastější příčinou byla nedostatečná pozornost během řízení vozidla (2260 případů), nesprávné otáčení nebo couvání a nedodržování bezpečného odstupu. Pokud se na to podíváme z pohledu tragických nehod, pak nejčastější příčinou byla nedostatečná pozornost řidiče.

Vzdělávají se průběžně profesionální řidiči?

Řidiči – profesionálové musí být ze zákona 247 Sb. z roku 2000 proškolováni po pěti letech. Na základě toho je jim obnovován průkaz profesní způsobilosti. V průběhu pěti let musí absolvovat pět školení. Sdružení ČESMAD BOHEMIA, která tato školení provádí, zavedlo v tomto směru takzvanou řidičovu knihovnu. Řidič si může vybrat z několika témat. Může zvolit například defenzivní jízdu, pracovní režim řidiče, používání digitálního tachografu, zdravovědu apod. Školení profesionálním řidičům zpravidla zajišťuje a hradí dopravní firma, tedy zaměstnavatel.

Co může řidičům nákladních vozů ulehčit práci?

Práci určitě ulehčují moderní vozidla a sofistikované asistenční systémy. Výrobci nákladních vozů zavádějí nové technologie, zlepšuje se ergonometrie, což řidičům usnadňuje jejich práci a potažmo přispívá k vyšší bezpečnosti provozu.

A co jim práci naopak komplikuje?

Je to především velká hustota provozu, neukáznění řidiči, kteří jsou bohužel součástí silničního provozu, zákazy jízd a zákazy předjíždění. Navíc problém České republiky představuje infrastruktura. Výstavba silnic a dálnic trvá příliš dlouho a neustále se někde něco opravuje. Řidiči se musí smířit s řadou uzavírek, což prodlužuje časy jízd a řidiče dostává pod tlak. Řidič má ze zákona dodržovat povinné přestávky, ale množství parkovacích míst neodpovídá potřebám, přestože se stát snaží budovat další parkoviště.

Česká republika leží ve středu Evropy, takže je tranzitní zemí. Spousta nákladních vozů tudy jen projíždí a výrazně tak ovlivňuje hustotu provozu, včetně zabírání parkovacích míst. To všechno komplikuje práci českým řidičům.

Jak by se měli na silnicích chovat řidiči přepravující zboží podle dohody ADR?

Definovat přepravu nebezpečných látek ve vztahu k defenzivní jízdě a bezpečnosti provozu podle mého názoru nedává smysl. Řidiči by si měli uvědomit, že přepravovaný nebezpečný náklad představuje určité riziko pro okolí. K řízení vozidla však musí mít stejný přístup, jako při přepravě běžného nákladu. Zároveň by měli dodržovat veškerá ustanovení dohody ADR. Mnohé firmy pro přepravy nebezpečných látek vybírají řidiče podle přísnějších měřítek a požadují určitou praxi. Nicméně nedostatek řidičů je nutí dělat určité ústupky. Dobré řešení představují například tréninkové programy, kdy trenér s každým řidičem absolvuje určitý počet jízd, během nichž upravuje způsob jeho řízení.

Za rozhovor poděkoval Václav Podstawka.

Foto: Václav Podstawka