V posledních měsících nás společnost BDP-WAKESTONE informovala o narůstajícím zatížení evropských přístavů, které nedovoluje odebírat kontejnery včas. Nemilým důsledkem je nejen zpoždění zboží, které musí čekat v přístavech na odvoz, ale s tím i narůstající náklady, které jsou připsány na vrub zboží. Ať už je to skladné v přístavu nebo zdržné kontejneru.
Přestože je slyšet, že zboží je málo a rejdaři mají relativně prázdné lodě, celkový objem zboží kontinuálně roste. S tím rostou i kapacity a velikosti lodí. Přístavy se tak musí potýkat s požadavky na stále rostoucí objem při zachování stejně propustnosti. Ta je však z jedné strany komplikována právě velikostí lodí, kdy její vyložení trvá místo 1-2 dnů 3-4 dny.
Dříve šlo naplánovat složení vlaku právě s ohledem na vykládku lodi prakticky na den přesně. Nyní je plánovaní ztížené, právě tím, že není známo, kdy bude konkrétní kontejner z lodi vyložen. Přitom rozptyl 3-4 dnů je už pro plán vlaku, který odjíždí v intervalu 1-2 dny komplikovaný.
Přidaná hodnota firmy BDP-WAKESTONE jako speditéra dříve spočívala v tom, že mohla včas zajistit místo na vlaku. To samozřejmě trvá, ale při pozdním vyložení lodi o místo je místo ztraceno a je třeba zařadit se opět na konec fronty.
Nespolehlivost „jízdních řádů“
Poslední dobou se spolehlivost doplutí lodí mírně zvyšuje, přesto není zatím natolik dobrá, aby bylo možné tento aspekt opomenout. Přidává se tak další dílek nejistoty, který komplikuje plánování následných kroků. A velmi zjednodušeně řečeno – pokud dorazí jedna loď v pondělí a druhá ve čtvrtek, obě dvě během do konce týdne vyloží. Pokud se jedna zpozdí a dorazí ve středu, už obě lodi nevyloží a nastává backlog kontejnerů.
Opravy infrastruktury
Infrastruktura se na další nárůsty připravuje a přístavy i spojení do vnitrozemských kontejnerových hubů prochází modernizací. To však sebou nyní nese další překážky v podobě plánovaných uzavírek. Ty největší nás ještě v létě čekají. Operátoři jsou pak nuceni hledat objízdné trasy, které však mnohdy nepojmou celou kapacitu a přístav a terminály se opět plní.
Další aspekty a výhled
Předchozí mix pak umocňuje nízký stav vody například na Rýnu. Bárky, které jsou v západní Evropě v daleko větší míře než u nás využívány pro doručení kontejnerů na terminálové depo, tak nemohou odebírat požadované množství kontejnerů z přístavu.
Jsme svědky i efektu domina, kdy rejdaři díky dlouhým čekacím dobám před přístavem Rotterdam přesměrovávali lodě jinam a postižený přístav vynechají. Situace se díky ale díky tomu posouvá do dalších míst jako je Hamburk. Tam loď připluje neočekávaně (nové naplutí) nebo jindy (vynechání předchozího přístavu) a zároveň s sebou přiveze i kontejnery, které směřovaly jinam. Přístav, rejdaři, zákazníci, operátoři a speditéři pak musí řešit, jak takový kontejner dostat na místo určení. Efekt domina začíná fungovat na celý řetězec a kongesci začínají hlásit i některé čínské (Shanghai) a americké přístavy (LA, NY).
Výhled je do konce srpna neradostný
Je nutné počítat s tím, že tato situace dle všech dostupných informací potrvá přinejmenším do konce léta. Poté bude z Asie připlouvat sezónní, vánoční zboží. Rovněž se musíme smířit s pokračováním plánovaných výluk a uzavírek na železnici. Kromě před časem zmíněných krátkodobých uzavírek nás od 1. srpna 2025 čeká ta nejvýznamnější: 200 km úsek mezi Hamburkem a Berlínem bude procházet rozsáhlou stavební úpravou. Konec je plánován na 30.dubna 2026.
Zmíněné změny v naplouvání přístavů a rotací lodí, ať už jsou okamžitou reakcí nebo plánované při odplutí konkrétní lodi z místa nakládky, stabilitu do dodavatelského řetězce nepřináší. Letní měsíce jsou doba dovolených, rychlost práce v přístavech a na trase z nich se to může dotknout.
Izraelsko-iránský konflikt sice zatím zásadní důsledky kromě obeplouvání Arabského moře v ještě větší vzdálenosti nepřinesl, ale návrat k Suezu nebo ke stabilitě také není na pořadu dne. Americká obchodní politika ohledně cel, konkrétně nevyzpytatelnost a s tím náhlé propady a nárůsty toku zboží, také ne.
Co pomůže a co je reálné?
Odborníci z BDP-WAKESTONE věří, že konec léta přinese jisté uklidnění díky predikci uklidnění poptávky. Ovšem recept zatím nemají. Dokud budou trvat výše uvedené problémy spolu se sezónností, zahlcováním jednoho určitého servisu nebo přístavu, bude se situace v cyklech opakovat. Pomůže zejména:
- Konec oprav železničního spojení.
- Přesnější řády a spolehlivost lodí.
- Precizní plánování vykládek lodi s ohledem na umístění konkrétního kontejneru a upřesnění okna jeho vykládky.
- Stabilizace geopolitické situace.
BDP-WAKESTONE se v této souvislosti snaží zákazníkům co nejvíce pomoci:
- Bezodkladným předáváním aktuálních informací ohledně zboží.
- Zvýšenou intenzitou práce s operátory vlaků, plánováním a flexibilními přesuny kontejnerů v rámci aktuální naplněnosti vlaků.
- Hledáním alternativ v podobě dalších operátorů.
- Hledáním a nabídkou alternativních servisů, přístavů.
- Nabídkou a zajištěním přímých tahačů, které sice navyšují náklady na přímou přepravu z přístavu, ale v důsledku spolu s časem šetří náklady v podobě ušetřeného skladného a zdržného kontejneru.
- Prediktivním ETA kontejnerů v eSTONE na základě AI validace dat z různých zdrojů, který poskytuje přesnější údaj o doplutí do přístavu a pomáhá lépe plánovat.
- Pracujeme na vizualizaci vývoje čekání v přístavech na základě živých dat.
Zdroj: BDP-WAKESTONE