Doprava a spedice
Rok 2022 nebyl pro odvětví logistiky v Německu snadný: problémy s dodávkami AdBlue, rostoucí ceny pohonných hmot a nedostatek řidičů jsou jen některé z příčin obav pro toto odvětví. Níže nabízíme stručný přehled.

Po dvou letech, kterým dominovaly koronavirové restrikce, zanechala ruská invaze na Ukrajinu v roce 2022 také stopy v logistickém sektoru.

AdBlue – vzácná komodita

Rychle rostoucí ceny plynu donutily průmysl hnojiv, který vyrábí AdBlue jako vedlejší produkt, omezit svou výrobu. Prakticky žádné nákladní vozidlo však dnes nejezdí bez roztoku močoviny. Podle Německého svazu nákladní dopravy se spotřeba AdBlue u dieselových nákladních vozidel na německých silnicích pohybuje kolem pěti milionů litrů denně.

Jeden z největších německých výrobců dusíkatých hnojiv a AdBlue – SKW Stickstoffwerke Piesteritz v Sasku-Anhaltsku – dočasně zcela zastavil výrobu AdBlue. Zařízení jsou opět v provozu od začátku září. Otázka cen plynu, a tedy i problémy s dodávkami AdBlue, však nejsou ani zdaleka smeteny ze stolu – i když se situace mezitím uklidnila.

Vysoké ceny pohonných hmot

S rostoucími náklady na pohonné hmoty se potýkaly i logistické společnosti. Ve srovnání s říjnem 2021 stála nafta v říjnu letošního roku v průměru téměř o 40 procent více. Sleva na pohonné hmoty skutečně přinesla změnu, ale v případě motorové nafty, která je zdaněna nižší sazbou než benzin, byla úleva na nákladech pro přepravní společnosti patrná pouze v menší míře.

Poptávka po dopravě zůstává stejně vysoká jako předtím

Vyšší cena však neměla téměř žádný dopad na prodej nafty. Celkově se poptávka po pohonných hmotách v prvních devíti měsících letošního roku téměř nelišila od předchozího roku. Důvod je prostý: poptávka po silniční dopravě je stejně vysoká jako kdykoli předtím. To je zřejmé z indexu mýtného pro nákladní automobily, který Spolkový úřad pro nákladní dopravu a Spolkový statistický úřad sestavují měsíčně. Index se pohybuje na podobně vysoké úrovni po prvním koronašoku od listopadu 2020, s mírnými výkyvy.

V Německu chybí desítky tisíc řidičů

Rostoucí nedostatek řidičů je pro toto odvětví ještě naléhavější. Téma bylo znovu řešeno na veřejném slyšení Výboru pro dopravu dne 26. září 2022. Podle Spolkového svazu silniční nákladní dopravy, logistiky a likvidace odpadu a Spolkového svazu německých autobusových a autokarových dopravců chybí v Německu asi 60 000 až 80 000 profesionálních řidičů. Situaci dále komplikuje skutečnost, že třetina aktivních řidičů je starší 55 let, a proto brzy odejde do důchodu.

Změna pohonných systémů

Bez ohledu na tyto výzvy budou muset logistické společnosti v nadcházejících letech výrazně investovat do budoucích pohonných systémů. To znamená pro průmysl významné zvýšení nákladů. Potíž: až dosud nebylo jasné, kterého koně podpořit: vozidla poháněná bateriemi, vodík, kapalný zemní plyn (LNG), e-paliva, HVO?

A co víc, dopravci právě dostali další ránu: zatímco ještě před několika lety federální vláda lákala dopravní a přepravní společnosti dotacemi na nákup nákladních vozidel na LNG, tato vozidla již nemohou být v současné době provozována ekonomicky, protože cena LNG v roce 2022 překročila strop.

Bude zajímavé sledovat, co odvětví logistiky přinese rok 2023. V každém případě řada důležitých otázek stále čeká na vyřešení.

Zdroj:  expo PetroTrans