Distribuce a zásobování
Mezinárodní logistický provider DACHSER Czech Republic startuje pilotní projekt zásobování centra Prahy pomocí nákladních elektrokol. Bude využívat nově založený mikrohub Depot.Bike u stanice metra Florenc.

Společnost navazuje na bohaté zkušenosti s alternativním způsobem doručování na poslední míli v centrech velkých evropských metropolí, jako jsou Paříž, Malaga či Stuttgart a další. Od pilotního projektu si slibuje otestování využití nákladních elektrokol v reálném pražském provozu s ohledem do budoucna, kdy by mohlo dojít k regulaci vjezdu nákladních vozidel do centra Prahy.

DACHSER s centrálou v Německu se řadí mezi inovátory na poli logistiky již od 70. let minulého století a svoje podnikání modifikuje v souladu s nejmodernějšími trendy a společenskými i demografickými změnami. Jednou z nich je v posledních letech enormní nárůst dopravy v centrech velkých měst, který v kombinaci s tlakem na ochranu životního prostředí a zachování komfortního prostředí pro obyvatele vede místní municipality k zavádění restrikcí pro vjezd vozidel na konvenční pohon. „Centrální oddělení výzkumu a vývoje celé naší skupiny DACHSER mimo jiné testuje vozidla na alternativní pohon a navrhuje nové koncepty pro bezemisní doručování v oblasti městské logistiky,“ říká Jan Pihar, generální ředitel DACHSER Czech Republic, a dodává, „díky tomu máme s používáním nákladních elektrokol již řadu zkušeností z mnoha evropských měst, a tak rozhodnutí spustit pilotní projekt v Praze bylo nasnadě. A to i přesto, že město prozatím k restriktivním opatřením nesáhlo.“

DACHSER plánuje v pilotním projektu zásobování pěších zón v Praze 1. Každé ráno doručí do mikrohubu v centru města nákladní vozidlo z pobočky DACHSER Kladno zásilky pro denní rozvoz, které potom postupně rozveze nákladní elektrokolo. Postupně by se zavážení nákladními elektrokoly mohlo rozšířit i na městské části Prahy 4, Prahy 5 a Prahy 7, za podpory bezemisních nákladních vozidel pro těžké a objemné paletové zásilky. Příjemci zásilek pak budou obchody s módním zbožím, servisy, prodejny zdravotnického materiálu, DIY markety a další. „Postupné nahrazení menších rozvozových aut na konvenční pohon, je jediná udržitelná cesta, jak centru Prahy odlehčit a napomoci ke zlepšení smogové situace, a my k tomu v souladu s naší firemní strategií udržitelného rozvoje chceme aktivně přispívat,” uvádí dále Jan Pihar.

DACHSER bude používat elektrokola typu Velotaxi Bring, která mají ložnou plochu o velikosti 0,4 ldm a uvezou náklad o velikosti jedné europalety naložené do výšky 1,2 m s maximální váhou 250 kg. Nejprve bude společnost zavádět distribuci kartonových zásilek, v budoucnu by chtěla přejít i na dekonsolidaci palet přímo v průběhu doručovací trasy. Snaha by měla vyústit v inteligentní koncept doručování za pomocí mixu různých typů vozidel. Pilotní projekt se bude průběžně vyhodnocovat i v rámci provozovatele mikrohubu Depot.Bike, který provozuje český specialista na elektrokola ─ ekolo.cz ve spolupráci s Technickou správou komunikací Praha a Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy. První výsledky se dají očekávat po šesti měsících reálného provozu.

Zdroj: DACHSER