Sledování zásilek umožňuje zákazníkovi snadno zjistit, kde se jeho zásilka právě nachází. Jak na tuto problematiku nahlížejí poskytovatelé logistických služeb a co nabízejí?
Petr Družkovský, provozní ředitel, Geis CZ

Sledování zásilek je důležitý nástroj, který má význam jak pro naše interní procesy, tak pro zákaznickou zkušenost. Pro klienty i příjemce představuje nejrychlejší a nejpohodlnější způsob, jak si kdykoliv ověřit, kde se jejich zásilka nachází. Díky tomu mají větší jistotu a kontrolu nad doručením. Z našeho pohledu nám sledování zásilek poskytuje cenná data, která využíváme k analytickým účelům – například k vyhodnocování kvality doručování na jednotlivých trasách a v různých regionech. Tyto informace využíváme k internímu vyhodnocování a případnému zlepšování a optimalizaci. I když sledování zásilek není zásadním prvkem celého logistického řetězce, jistě přispívá k vyšší efektivitě a kvalitě služeb.
Zákazníci chtějí především jednoduchost, rychlost a spolehlivost. Chtějí mít kdykoliv k dispozici aktuální přehled o tom, kde se jejich zásilka nachází, a případně i informaci o tom, kdy bude doručena.
Ke sledování využíváme vlastní aplikaci, která je plně integrovaná do našeho TMS systému. Umožňuje téměř okamžitý přenos informací o stavu zásilek, což zajišťuje vysokou míru transparentnosti a aktuálnosti. Řidiči mají ve svých mobilních telefonech aplikaci, která nejen zaznamenává statusy doručení, ale také poskytuje dispečerům přehled o aktuální poloze vozidel. Tato funkcionalita nám umožňuje efektivněji plánovat svoz a rozvoz zásilek, reagovat na případné změny v provozu a zároveň poskytovat zákazníkům přesné informace o doručení.
Benefitem je samozřejmě uživatelská přívětivost systému – intuitivní rozhraní, snadná dostupnost informací a možnost sledování zásilky bez nutnosti složitého přihlašování nebo zadávání detailních údajů. Čím méně překážek, tím lépe.
Jestli se liší sledování zásilek s nebezpečným zbožím podle ADR? V rámci našeho sběrného systému (kusové a paletové zásilky) se s ADR zásilkami setkáváme pouze výjimečně. Jedná se o omezené nebo podlimitní množství ADR. Z pohledu sledování zásilek žádná jiná specifika oproti „běžným“ zásilkách nejsou.
Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu, Gebrüder Weiss

Transparentnost dnes patří k hlavním standardům v logistice. Zákazníci chtějí mít přehled o tom, kde se jejich zásilka právě nachází, kdy dorazí a ideálně mít nad doručením větší kontrolu. V Gebrüder Weiss proto reagujeme na tento trend vlastními zákaznickými systémy, jako je například portál myGW či nástroj ETA (předpokládaná doba doručení), které překládají data o zásilkách do praktických informací. Díky nim umíme predikovat doručení s vysokou přesností, pružně komunikovat a nabídnout klientům komfort. Do budoucna navíc transparentnost nebude znamenat jen sledování pohybu zásilky, ale i její dopad na životní prostředí či efektivitu celé přepravy. Již dnes proto u každé zásilky zobrazujeme také její spotřebu CO₂ spojenou s doručením. V oblasti sledování zásilek kladou naši zákazníci největší důraz na přesný odhad času doručení (ETA). Je pro ně klíčové vědět, kdy zásilka dorazí, aby si mohli efektivně plánovat vlastní provoz, ať už jde o řízení chodu skladu, nebo organizaci navazujících procesů. Transparentní informace o čase doručení jim tak pomáhají lépe řídit čas.
Pro sledování zásilek využíváme zmíněný vlastní zákaznický portál myGW. Ten neslouží jen k prostému trackingu, ale nabízí celé spektrum služeb, od zadání poptávky a kalkulace přepravy, přes komunikaci se zákaznickým servisem až po správu dokumentů. Samozřejmostí je detailní přehled o zásilkách a jejich pohybu v reálném čase včetně vizualizace na mapových podkladech. Díky tomu mají naši zákazníci všechny důležité informace i nástroje na jednom místě, což jim usnadňuje práci a nám umožňuje poskytovat rychlejší a transparentnější servis.
Zásilky s nebezpečným zbožím podle ADR jsme schopni sledovat stejným způsobem jako ty běžné. I u tohoto typu přeprav je pro nás prioritou transparentnost a bezpečnost, proto zákazníci mají k dispozici stejné informace o pohybu zásilky a čase doručení.
Romana Hampacherová, Manažerka kvality & Bezpečnostní poradkyně ADR, GTL
Sledování zásilek je důležitý nástroj, jak ubezpečit klienta, že realizace probíhá dle jeho požadavku, je součásti celkového procesu. Sledování zásilek u nás probíhá formou telefonické nebo e-mailové komunikace se smluvními poskytovateli. Monitorování vozidel včetně dodavatelů je nedílnou denní činnost, klientovi zaručujeme efektivnější tok informací. Zákazníky nejvíce zajímá proces nakládek a doručení zásilek.
Marián Budzel, obchodní ředitel, Raben CZ & SK

Sledování zásilek je pro nás v Raben Logistics jedním z pilířů moderní logistiky. V dnešní době je to již neopomenutelný standard. Vnímáme jej jako klíčový prvek transparentnosti a důvěry mezi námi a našimi zákazníky. Díky neustálému přístupu k informacím mají naši partneři jistotu, že jejich zboží je v bezpečí a že dorazí na místo včas. Současně jim to umožňuje lépe plánovat vlastní procesy – ať už jde o výrobu, skladování nebo následnou distribuci. Schopnost sledovat zásilku v reálném čase je zásadní nejen pro oblast efektivity, ale také pro prevenci rizik a rychlou reakci na neočekávané události. Nejde jen o čas a náklady, ale i posilování důvěry a vyšší spokojenosti zákazníků. Naši zákazníci oceňují zejména přesnost a dostupnost informací. Očekávají, že budou mít v reálném čase přehled o tom, kde se jejich zásilka nachází a kdy bude doručena. Velmi oceňují také prediktivní funkce systému ETA, které jim umožňují včas reagovat na případné změny.
V neposlední řadě pak zákazníci oceňují proaktivní komunikaci. Například v případě výpadku nebo zpoždění je třeba umět problém rychle řešit. Naši zákazníci chtějí vědět, že se mají na koho obrátit. Uvědomujeme si, že některé výzvy se zkrátka nedají řešit prostřednictvím „robota“. Na případné problémy je také třeba zákazníka v rámci transparentnosti rychle upozornit – posíláme proto třeba automatická upozornění (např. e-mail) v případě, že se změní předpokládaný čas doručení. To jim dává jistotu, že se mohou na naše služby spolehnout.
Používáme sjednocenou platformu myRaben.com, která zahrnuje nástroje jako Track & Trace, MyOrder, MyDelivery, MyClaim, MyOffer a další pro komplexní řízení logistiky na jednom místě. Ze zkušenosti víme, že zákazníky nejvíce zajímá zejména „ETA“ — předpokládaný čas doručení zásilky, který myRaben poskytuje automaticky po přihlášení. Využíváme data z GPS řidičů – na jejich základě podáváme každých pět minut informace o poloze a aktuální dopravní situaci. Přinášíme tak vysokou přesnost do odhadů doručení a minimalizujeme nejistotu nebo zpoždění. Technologickou páteří je pak systém TMS a naše IT infrastruktura, která zpracovává přepravní dokumenty, optimalizuje trasu zásilky, umožňuje sledování v reálném čase a řeší případné reklamace.
Ano, sledování zásilek s nebezpečným zbožím má svá specifika. Jako poskytovatel logistických služeb máme bohaté zkušenosti i v segmentu chemického průmyslu, a proto dodržujeme všechny požadavky ADR a RID. V praxi to znamená nejen důslednější dokumentaci a vyšší nároky na školení personálu, ale také zvýšenou míru kontroly v průběhu přepravy.
Při sledování takových zásilek klademe důraz na bezpečnostní aspekty – například častější aktualizace polohy, detailnější monitoring (například měření teploty, vlhkosti uvnitř nákladového prostoru) a rychlejší komunikaci v případě mimořádné události. Zákazníci z tohoto segmentu očekávají nejen standardní transparentnost a spolehlivost, ale i garanci, že je s jejich zbožím nakládáno v souladu s předpisy a s maximálním ohledem na bezpečnost.
Marek Botka, Chief Strategy Officer, LogEx

Je to nejen bonus pro zákazníky, ale i klíčový prvek. Zákazník tak ví, kde se zboží nachází, a to snižuje počet dotazů na dispečink. Díky předvídatelnosti si mohou zákazníci lépe plánovat převzetí zboží. Další prvek představuje bezpečnost. Dokážeme hlídat, že zboží bylo převzato a dodáno. Zásilku identifikujeme a pokud zákazník vyžaduje, štítkujeme. Digitalizace jak nedílnou součástí naší práce. Zákazníci kladou důraz na přesnost a aktuálnost informací. Chtějí vědět kdy přesně zásilka dorazí. Minimálně potřebují znát odhadovaný čas. Formou notifikací, SMS nebo mailů dostává zákazník i formace o zásilce. Důležitá je jednoduchost takové informace. Zákazníci též vyžadují flexibilitu, to znamená jsme připraveni reagovat na změny v objednávce. Používáme firemní software Track&Tracking. Sledování zásilek funguje i v návaznosti s našimi partnery, kteří využívají GPS a na našim interním IT systému LogSys. Při rozvozech a sběrných linkách, využíváme přesuny mezi depy a třídění. Při doručení dostává zákazník informaci o doručení, kde si může vybrat formu.
Sledování ADR zásilek se liší od běžného trackingu jak z pohledu předpisů, tak praktických požadavků zákazníků. Přísnější je legislativa. Dále musí být zásilka identifikovatelná v každé fázi přepravy. To znamená, že musí být dohledatelné UN číslo, třída nebezpečnosti, obalová skupina, bezpečnostní listy a samozřejmě i kontakty na odpovědné osoby.
Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.
Foto: ELVIS





