Distribuce a zásobování

Více než 500 měst v celé Evropě již zavedlo zákazy a omezení vjezdu do svých center a pěších zón pro vozidla na konvenční pohon. To ukazuje, kudy se bude zásobování center měst v budoucnu ubírat.

Mezinárodní logistický provider DACHSER, který je již od svého vzniku lídrem v zavádění inovací do logistiky, spustil v německém Stuttgartu projekt Emission-Free-Delivery. Zásobování exponovaného centra města na ploše 5 kilometrů čtverečních zabezpečuje výhradně vozidly na elektropohon a stal se tak prvním logistickým providerem, který zavedl bezemisní doručování sběrnou službou i pro těžké paletizované zboží.

Zapovězený dieselový pohon

Ve Stuttgartu se už delší dobu objevují aktivity pro zákaz vjezdu aut do centra města. Od roku 2018 schválilo město ve dnech se zvýšeným znečištěním prachovými částicemi zákaz vjezdu kamionů na dieselový pohon s emisní normou EUR 4 a nižší. DACHSER, přestože veškerá jeho technika jezdí ve standardu EUR 5 a vyšším, zde spustil pilotní projekt bezemisního zásobování vloni. „Sami jsme si určili bezemisní zásobovací zónu pro zásilky sběrné služby,“ říká Stefan Hohm, Corporate Director divize Corporate Solutions, Research & Development společnosti DACHSER. Výchozím bodem pro zásobování centra Stuttgartu je 16 kilometrů vzdálená pobočka DACHSER Kornwestheim. Tam jsou zásilky od zákazníků DACHSERU z celé Evropy dopraveny konvenčními dieselovými kamiony. Všechno zboží, které je určené pro DACHSER bezemisní zónu o velikosti téměř 5 kilometrů čtverečních v centru Stuttgartu, je dále přepravováno elektromobily.

Snadná práce s balíky

„Naše flotila ve Stuttgartu zahrnuje 7,5tunové rozvozové vozidlo FUSO eCanter od značky Mercedes-Benz a deset nákladních elektrokol, která jsou provozována naším partnerem Velocarrier,“ vysvětluje Stefan Hohm. „Letos jsme také přidali 18tunový Mercedes-Benz eActros, na který jsme přes rok netrpělivě čekali. Tím je naše flotila pro bezemisní zásobování centra Stuttgartu kompletní.“

Do přívěsu se vejde europaleta

Každý den se do této zóny vyexpeduje kolem 85 zásilek. Dvacet z nich je ke svým příjemcům dopraveno elektrokolem, zbytek rozváží elektrické nákladní vozy eActros a Fuso eCanter. Elektrokola přitom na svoji poslední míli vyráží z microhubu provozovatele společnosti Velocarrier v samém centru města, kam zásilky do hmotnosti 250 kilogramů dopraví elektromobil z pobočky DACHSER Kornwestheim.  Elektrokola, takzvané pedeleky, jsou vybavena přívěsem, do kterého se přesně vejde europaleta o rozměrech 120 x 80 cm, celková hmotnost nákladu pak může být až 250 kilogramů. I s přívěsem má toto elektrické nákladní kolo úctyhodné rozměry – 1,60 na výšku, 90 cm na šířku a celkovou délku kolem tří metrů. Elektrokola mají navíc dovoleno používat i cyklostezky a jednosměrné silnice v obou směrech. Do centra města se elektrokoly přepravují například kancelářské potřeby nebo kosmetika.

„Využití nákladních elektrokol je odpovědí na dopravní zácpy a kolapsy, nedostatek místa, tlaky na snížení znečištění a restrikce pro vjezd automobilů na dieselový pohon,“ tvrdí Stefan Hohm.

Stuttgartský projekt zásobování ukazuje výborné výsledky: V rámci celého přepravního řetězce v kombinaci s využitím elektromobilů na poslední míli a konvenčních vozidel pro sběr zásilek v ostatních městech a pro dálkové přepravy se díky tomuto logistickému modelu zásobování sníží u každé zásilky emise oxidu uhličitého o 23 procent, o 26 procent emise oxidů dusíku a o 32 procent jemného prachu.

„Do centra města denně dostaneme celkem 20 tun zboží bez emisí a to je úctyhodný výkon,“ dodává na závěr Stefan Hohm.

Text a foto: DACHSER