Aktuality

Pandemie Covid-19 narušila fungování i rozvoj maloobchodních realitních trhů nejenom v zemích CEE-17, ale po celém světě. Vládní omezení uvalená na provoz obchodů, služeb, gastronomie, zábavy a volného času vedla k dynamickému růstu prodeje elektronického obchodování a ke změnám v chování spotřebitelů. Omezení přispěly také v porovnání z poloviny roku 2020 k 20–45% (v závislosti na zemi) poklesu návštěv v nákupních centrech.

Poté, co Česká republika jako celek prošla první vlnou Covid-19 s neuvěřitelnými úspěchem, se maloobchodníci těšili na dohnání obchodu v podzimní a vánoční sezóně. Když druhá vlna v říjnu tvrdě zasáhla, vláda obnovila výjimečný stav a přijala strategii minimalizace sociálního kontaktu. Jiný než podstatný maloobchod byl z velké části uzavřen, ale umožnil provozovat služby click & collect (kliknout a vyzvednout). Vzhledem k tomu, že poměrně velký počet maloobchodníků jsou poskytovatelé franšízy, možnosti jejich vlastních operací elektronického obchodování mohly být omezeny.

V České republice je nejvíce e-shopů na obyvatele v celé Evropě a podle Colliers zprávy se do konce 2020 odhaduje, že bude v provozu 45 000 e-shopů. Zpráva také z různých zdrojů odhaduje, že v roce 2020 meziročně obrat elektronického obchodu vzrostl o téměř 20 %. Velké e-shopy jako Alza.cz nebo Mall.cz se nyní snaží rozšířit sortiment zboží nabízeného spotřebitelům, nebo se spojují s dalšími maloobchodníky a nabízejí širší škálu produktů a služeb. Jsme si jisti, že možné prodloužení stavu nouze do roku 2021 to ovlivní i maloobchodní výkon tohoto roku.

Zdroj: Colliers