Aktuality

Na terminálu Baltic Hub v přístavu Gdaňsk byl položen základní kámen pro výstavbu nábřeží T3. Tato nová investice má zajistit novou úroveň kvality a vytvořit nové příležitosti. Baltic Hub se stane jedním z největších kontejnerových terminálů na starém kontinentu, který podpoří rozvoj polské ekonomiky, trhů střední a východní Evropy i pobaltských zemí. Nová investice je součástí plánu přeměnit Pomořansko na energetické centrum země.

V Baltic Hub v přístavu Gdaňsk a Baltic Towers na ostrově Ostrów v Gdaňsku byly podepsány zakládací akty, umístěny do speciálních tubusů známých jako časové kapsle a podloženy probíhajícími investicemi. To je poselství pro budoucí generace. Ceremoniálu v Baltic Hub se zúčastnili státní orgány, zástupci ministerstva infrastruktury, vojvodského úřadu, poslanci, místní úřady a správní rada Baltic Hub, zástupci akcionářů a Gdaňského úřadu.

Arkadiusz Marchewka, náměstek ministra infrastruktury, zdůraznil, že výstavba T3 je speciální investicí. „Nestává se často, že máme projekt, který rozšíří území Polska o 36 hektarů. Tyto další hektary budou naším oknem do velkého světa námořní dopravy, šancí pro rozvoj a dalším krokem k budování silné námořní ekonomiky. Takové investice jsou něčím, na co můžeme být hrdí. Nárůst objemu manipulace s nákladem na 4,5 milionu TEU znamená, že Polsko bude mít jeden z největších terminálů svého druhu v Evropě. Vkládám velké naděje do budoucnosti, například do výstavby pobřežního instalačního terminálu, který bude postaven hned vedle. Polská vláda podporuje všechny investice, které slouží hospodářskému rozvoji. Polské námořní hospodářství je na správném kurzu,“ řekl během slavnostní akce.

Rozšířením kapacity terminálu pro manipulaci s nákladem se zvýší role přístavu Gdaňsk jako distribučního centra. „Jsme v jedinečné pozici v severním přístavu, který letos oslaví 50. narozeniny. Baltic Hub je o něco mladší, brzy mu bude 18 let. Je to nejmladší část přístavu Gdaňsk a ta, která se rozvíjí nejrychleji. Vyžaduje důsledné dlouhodobé úsilí, investice do infrastruktury, zejména do železniční infrastruktury, abychom mohli přepravovat náklad dovnitř a ven, protože to je úloha přístavu. Potřebujeme silnou intermodální nákladní dopravu,“ řekla Dorota Pyć, prezidentka přístavu Gdaňsk.

Díky zmíněným investicím, jako je výstavba nového hlubinného nábřeží, se také zlepší pozice Gdaňsku v dopravním dodavatelském řetězci a na trhu skladové logistiky. Aleksandra Dulkiewicz, starostka Gdaňsku, zdůraznila, že rozšíření Baltic Hubu dává také pocit bezpečí ve světě, kde neexistují žádné záruky.

Na bezpečnostní problémy upozornil také Charles Baker, generální ředitel Baltic Hub. Tvrdil, že realizace takových investic, jako jsou kontejnerové terminály, je v současné globální situaci zásadní. Napětí v Rudém moři a Suezském průplavu, stejně jako válka na Ukrajině, ovlivňuje chod námořního obchodu a mnoho dalšího. Proto investice do rozvoje přístavů dávají smysl.

Je třeba si uvědomit, že výstavba třetího hlubinného nábřeží T3 začala v říjnu 2022 a jeho dodavatelem je konsorcium společností Budimex a DEME. Byl již vytvořen umělý ostrov, který rozšířil rozlohu Polska o 36 ha. Bagrovací práce už byly ukončeny a na vzniklém ostrově nyní probíhají další etapy stavebních prací. Nové 717 m dlouhé a 17,5 m hluboké nábřeží a skladiště budou vybaveny nejmodernějším zařízením. Konkrétně se jedná o 7 přístavních jeřábů STS a 20 poloautomatických přístavními jeřábů RMG, jejichž první díly budou dodány již v září 2024. Nový terminál T3 bude poloautomatizovaný a umožní operátorům dálkově ovládat zařízení z ergonomicky navržených stanic. Úplné dokončení terminálu T3 je plánováno na konec roku 2025.

Zdroj: Port Gdaňsk