Aktuality

Na základě desítek let zkušeností v oboru, detailních dat a jedinečných poznatků o zákaznících a nemovitostech předpověděli odborníci Prologis Research sedm trendů v globálním dodavatelském řetězci pro rok 2025 a nabízí přehled toho, co lze v letošním roce očekávat. Našeho trhu se bezprostředně týkají tři z nich. V uplynulých letech byly předpovědi Prologis Research spolehlivým předobrazem reálného vývoje – v rámci predikcí pro rok 2024 odborníci správně předpokládali 6 ze 7 klíčových trendů. Jak tomu bude v letošním roce?

  1. Náklad bude opět více létat

Celosvětový objem letecké nákladní dopravy vzrostl v září 2024 meziročně o 9,4 %, přičemž v některých měsících loňského roku byl růst dokonce dvouciferný.  Za zvyšujícími se objemy stojí především rychlý nárůst přeshraničního elektronického obchodu a pokračující změny v mezinárodním dodavatelském řetězci, včetně přetrvávajících problémů v námořní přepravě. To vše vedlo k naléhavé potřebě urychlit přesun zboží mezi výrobními centry a spotřebiteli, což významně přispělo ke zvýšení objemů letecké nákladní dopravy. Očekává se, že tento trend bude pokračovat i v průběhu roku 2025.

„Developeři se přizpůsobí a budou nabízet sklady v těsné blízkosti důležitých letišť, nebo alespoň v jejich pohodlném dosahu. V portfoliu společnosti Prologis v České republice je hned několik takových parků. Prologis Park Prague-Rudná je zhruba 12 km od Letiště Václava Havla, Prologis Park Prague-Chrášťany a Prologis Park Prague-Airport dokonce ještě o něco blíže. Druhý zmíněný park jsme v loňském roce posílili o zbrusu novou udržitelnou budovu DC3, ze které se nový nájemce dostane na letiště během 10 minut,“ říká Martin Baláž, SVP, Head of Asset Management Prologis pro střední Evropu.

  • Na stavební frontě klid

Globální výstavba logistických nemovitostí bude i nadále přibližně o 15 % nižší než v minulosti, klíčové faktory však zůstávají stabilní. V Evropě se očekává mírný pokles cen stavebních materiálů, což by mělo přispět ke zlepšení ekonomické efektivity výstavby a navýšení marží.

„V prostředí s nižší stavební aktivitou bude kvalitní asset management hrát větší roli než kdy dříve. Zajistí, že stávající portfolio logistických areálů zůstane ve skvělém stavu a zákazníci v něm budou moci operovat co nejefektivněji,“ říká Martin Baláž. „Aktuální tržní podmínky sice představují výzvu, i přesto jsme v regionu střední Evropy v loňském roce nejen dokončili nové projekty, ale také zahájili zbrusu nové, jako například projekt o rozloze více než 41 000 m², který bude sloužit jako distribuční centrum pro továrnu Dell Technologies v polské Łódži.“

  • Lepší společně: Konsolidace v nákladní dopravě se zrychlí

Aktivity v oblasti fúzí a akvizic se zintenzivní a povedou k dalším investicím do technologií a k nové vlně rozvoje v nákladní dopravě. Odvětví nákladní dopravy se bude konsolidovat, přičemž lepší pozici čelit nadcházejícím výzvám budou mít větší společnosti. Současně budou pokračovat investice do technologií zvyšujících provozní efektivitu, a to i v Evropě. V rámci EU bude kladen důraz především na udržitelné technologie.

Martin Baláž

„Nákladní doprava, stejně jako jakékoliv jiné odvětví v EU, bude muset investovat do udržitelných řešení. Bude to dáno jak regulačními požadavky, včetně nejnovější ESG regulace, tak očekáváním ze strany zákazníků a investorů,“ vysvětluje Martin Baláž. Přestože sklady obvykle netvoří velkou část uhlíkové stopy produktu nebo společnosti – podle společnosti McKinsey se logistika podílí na celosvětových emisích přibližně ze 7 %, z toho 80 % připadá na dopravu a 20 % na skladování – nájemci očekávají, že developeři a pronajímatelé budou poskytovat vysoce kvalitní a energeticky úsporné prostory. „Dnes již v podstatě každá naše nová budova podléhá BREEAM certifikaci a automaticky obsahuje nejmodernější ekologická řešení a technologie. Patří mezi ně například nejnovější generace LED osvětlení, SMART metering systém či výkonná tepelná čerpadla, která zajišťují vytápění i klimatizaci. Konkrétně třeba naše nejnovější budovy v Ostředku a v Chrášťanech využívají technologii tepelných čerpadel do té míry, že je můžeme provozovat buď zcela nebo z absolutní většiny bez využití fosilních zdrojů energie. Nejmodernější technologie postupně implementujeme i do stávající výstavby.“ vyjmenovává Martin Baláž.

Další předpovědi pro dodavatelský řetězec na příští rok zahrnují:

  • Nejprve se stabilizuje poptávka po velkých prostorách: Kombinace rostoucí poptávky a omezené výstavby bude v USA tlačit na pokles míry neobsazenosti o minimálně 1 % u budov o rozloze 500 000 čtverečních stop (cca 46,5 tis. m2) a více. 
  • Jižní Amerika přichází na scénu: Růst nájemného v oblasti logistických nemovitostí v Brazílii překročí globální průměr o více než 5 %, přičemž míra neobsazenosti klesne na dosud nevídané hodnoty v nižších jednotkách procent.
  • Kalifornský dominový efekt: Nová legislativa se bude snažit omezit novou výstavbu v klíčových lokalitách. Po přijetí státního zákona AB98 v Kalifornii očekáváme, že podobná opatření v roce 2025 navrhnou i další státy.
  • Žádné zpomalení globálního obchodu: Navzdory novým clům poroste dovoz zboží do USA rychleji než HDP, přičemž východní pobřeží na něm získá po ratifikaci smlouvy s odborovou organizací přístavních dělníků ILA (International Longshoremen’s Association) vyšší podíl.

Zdroj: Prologis