Nezávislá technologická služba Balikobot.cz, která firmám pomáhá s napojením na přepravní služby a zefektivněním expedičních procesů, zrealizovala rychlý průzkum mezi dopravci a poskytovateli platebních bran, který zjišťoval zájem o doručování zásilek na dobírku, o platební brány a online platby kartou a mobilními telefony.
V posledních měsících se velmi diskutuje o tématu dobírek, od kterých stále více obchodníků a provozovatelů e-shopů ustupuje. Před pár lety jsme při nákupu na internetu mohli být příjemně překvapeni možností platit kartou předem. To už je dnes naprostým standardem, a naopak možnost platby na dobírku často v košíku e-shopů ani nenacházíme. Jaká vznikají rizika při placení na dobírku pro obchodníky? Jaké výhody to však přináší koncovým zákazníkům?
„Na tomto e-shopu objednávám poprvé, ještě jim nedůvěřuji, nechám si to poslat na dobírku“ je častým argumentem při první zkušenosti s nákupem na internetu. Co se ale stane, pokud si zákazník zásilku nakonec nevyzvedne? Obchodník přichází o veškeré marketingové a expediční náklady na zásilku. Zákazník má totiž pocit, že pokud ještě nic oficiálně nekoupil, vyzvednutí a zaplacení si může ještě rozmyslet, a nakonec celou objednávku jednoduše ignorovat,“ posal Martin Šauer, CEO, Balikobot.cz.
Takový problém řeší na straně obchodníka zavedení on-line platební brány. Zákazník pohodlně nakoupí na internetu, během pár minut objednávku zaplatí, a pak už se jen těší na doručení zásilky. Zvyšuje se tak motivace k vyzvednutí a riziko nedoručených či vrácených objednávek strmě klesá. „Pandemická krize tento trend ještě posílila, bezhotovostní a bezkontaktní prodej i platba byly upřednostňovány a zákazníci se tak rychle adaptovali, včetně platby kartou na internetu,“ doplnil Martin Šauer. Podle studie Košík roku 2020 využívá 97 % obchodů platbu na dobírku, 90 % bankovní převod a 87 % platbu kartou. Mezi zákazníky je nejoblíbenější online platba kartou (36 %), platba na dobírku obhájila druhé místo s 28 %. „Mnoho e-shopů tedy tuto příležitost během pandemie využilo a platbu na dobírku, která byla dříve mezi zákazníky nejoblíbenější platební metodou, nadobro odstranilo ze způsobů platby,“ poznamenal Martin Šauer.
Zdroj: Balikobot.cz