Aktuality

DB Schenker a Lufthansa Cargo plánují pokračovat s týdenními CO2 neutrálními lety mezi Frankfurtem a Šanghají po dobu celého zimního období až do března 2022. Do iniciativy za uhlíkově neutrální leteckou přepravu se nyní připojila i společnost Nokia. Globální poskytovatel telekomunikačních sítí díky spolupráci s logistickými velikány sníží uhlíkovou stopu z přeprav na nulu, protože se pro tyto nákladní lety používá udržitelné palivo SAF (Sustainable Aviation Fuel).

Spotřeba paliva pro zpáteční let z Frankfurtu nad Rýnem do Šanghaje je plně pokryta udržitelným palivem SAF, tím pádem se každý týden ušetří až 174 tun konvenčního kerosinu. Během letního letového řádu 2021 se tak na této lince podařilo dosáhnout snížení emisí a skleníkových plynů o 20 250 tun. Plán na nadcházející období, které začalo koncem října, je snížit množství emisí o dalších 14 175 tun.

„Klimatická změna je pro mnoho společností podstatnou otázkou. Zabývají se dopady vlastního podnikání na životní prostředí a přihlížejí i k uhlíkové stopě přeprav. Proto se společností Lufthansa Cargo dál pokračujeme ve spolupráci na uhlíkově neutrálních letech a jsme rádi, že se společnost Nokia stala naším novým zákazníkem pro udržitelné lety z Asie do Evropy. Společně tak můžeme udělat další krok k udržitelnější budoucnosti,“ říká Thorsten Meincke, člen představenstva společnosti DB Schenker pro letecké a námořní přepravy.

Investice do udržitelných řešení jsou pro nás nejvyšší prioritou. Spolu s našimi partnery si klademe za cíl jejich společné zdokonalování. Klíčem k ekologičtějšímu dodavatelskému řetězci jsou inovace a spolupráce napříč odvětvími. Neustále se snažíme snižovat naši uhlíkovou stopu v oblasti dopravy a logistiky a letecká přeprava k ní významně přispívá,“ uvádí Tommi Uitto, prezident Mobile Networks společnosti Nokia.

Během příštích pěti měsíců bude Nokia využívat uhlíkově neutrální lety k přepravě týdenního objemu zboží z výrobního závodu v Šanghaji do svého evropského centra v nizozemském Tilburgu. Dohoda s DB Schenker se vztahuje jak na leteckou, tak i pozemní přepravu zboží. Ta se bude realizovat s využitím pokročilého typu biopaliva – hydrogenovaného rostlinného oleje.

„Využití SAF je možnost, jak létat CO2 neutrálně již dnes. Jsme velmi hrdí na to, že můžeme naše partnerství se společností DB Schenker prodloužit i na nadcházející měsíce. Pevně věříme, že nejlépe dosáhneme transformace našeho podnikání na CO2 neutrální leteckou přepravu, když všichni spojíme své síly,“ dodává Ashwin Bhat, obchodní ředitel společnosti Lufthansa Cargo.

Výroba a spotřeba SAF

SAF je vyrobeno z odpadních a zbytkových surovin, například z použitých kuchyňských olejů. Oxid uhličitý uvolněný při spalování v motoru odpovídá množství CO2, které z atmosféry zmizelo při fotosyntéze rostlin, z nichž se později vyrobil olej. V současné době je SAF přibližně třikrát dražší než konvenční letecký kerosin. Emise skleníkových plynů při výrobě a přepravě paliva jsou plně kompenzovány certifikovanými offsetovými projekty, což zajišťuje úplnou neutralitu letů.

Budoucnost ekologických paliv

V budoucnu budou k dispozici i další druhy udržitelných paliv. Nejznámějším výrobním procesem je tzv. koncept power-to-liquid (PtL) založený na obnovitelné elektřině, vodě a oxidu uhličitém. Zatímco množství vyrobeného PtL je zatím velmi omezené, SAF na bázi biomasy je již dnes dostupným a dobře vyzkoušeným palivem.

SAF používané pro letecké spojení DB Schenker a Lufthansa Cargo vyrábí společnost Neste, přední světový dodavatel udržitelných paliv. Finský výrobce v současné době zvyšuje produkci udržitelného leteckého paliva Neste MY na 1,5 milionu tun ročně do konce roku 2023.

Zdroj: DB Schenker

Similar Posts