ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu zveřejnila souhrnné výsledky za rok 2024, které potvrzují další růst odvětví. Celkový obrat dosáhl 133 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 2,3 %. Export nadále zůstává klíčovým pilířem sektoru a tvoří 50 % celkového obratu, stejně jako v předchozím roce.

Současně tento výsledek kontrastuje s celkovým vývojem průmyslové výroby v ČR, která v roce 2024 zaznamenala meziroční pokles o 1,4 %. Za celou Evropskou unii pak průmyslová výroba v roce 2024 meziročně klesla o 2,5 % a například v Německu se propadla meziročně o téměř 5 %.
„V železniční dopravě vidíme velký potenciál, a proto do ní vláda každoročně investuje desítky miliard. Připravujeme výstavbu vysokorychlostních tratí, prostřednictvím ETCS zvyšujeme bezpečnost železnice, rekonstruujeme železniční stanice a nejvýznamnější železniční uzly, v soutěžích pro dopravce chceme zvyšovat komfort pro cestující. V neposlední řadě otevíráme také příležitosti pro naše firmy v zahraničí. To všechno přináší železničnímu průmyslu celou řadu příležitostí doma i ve světě a na jeho výsledcích je vidět, že je dokáže využít,“ komentuje výsledky prezentované ACRI ministr dopravy Martin Kupka.
„Český železniční průmysl se dlouhodobě řadí mezi klíčové tahouny české ekonomiky. Našim firmám se daří úspěšně získávat zakázky na nejnáročnějších trzích, kde ale často stojí proti nekalé asijské konkurenci, která využívá nefér obchodní praktiky – především nedovolené subvencování ze strany svých vlád,“ říká Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI, a dodává: „Díky tomu, že klíčovou prioritou českých firem jsou investice do inovací, vlastní výzkum či zkušebnictví a nejmodernější výrobní technologie, si české společnosti upevňují pozici na globální scéně. Střední Evropa a Česká republika se tak stále více stávají klíčovým centrem průmyslové produkce v oblasti dopravy.“
ACRI je již 30 let stabilním partnerem pro český železniční průmysl
Rok 2025 je pro ACRI mimořádný, neboť slaví 30 let od svého založení. Od roku 1995 se asociace zásadně podílela na rozvoji českého železničního průmyslu a pomohla jeho firmám prosadit se na globálních trzích. Úspěchy v oblasti inovací, exportu a mezinárodní spolupráce potvrzují, že český železniční sektor patří k technologické špičce v Evropě.

Od roku 2009 působí ACRI také jako Centrum technické normalizace (CTN ACRI). Na základě rámcové smlouvy s Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ) zajišťuje CTN ACRI tvorbu českých technických norem (ČSN) v oblasti železničního sektoru. CTN ACRI se také podílí na projektech technické normalizace a poskytuje odborné posudky a stanoviska v daném oboru.
Díky členům ACRI patří český průmysl k evropské špičce
„Tři desetiletí činnosti ACRI jasně dokazují, jak zásadní roli hraje spolupráce mezi podniky, státní správou a odbornou veřejností při budování konkurenceschopného a moderního železničního průmyslu. Takřka každé druhé železniční dvojkolí v Evropě nese označení Made in Czech Republic, Česká republika je například největším dodavatelem tramvají s rozchodem 1000 mm pro Spolkovou republiku Německo a sedačky v mnoha vlacích klíčových evropských výrobců pochází z české výroby,“ dodává závěrem Marie Vopálenská.
Souhrnné výsledky firem sdružených v ACRI v roce 2024
- Celkový obrat: 133 miliard korun (+2,3 % oproti roku 2023)
- Podíl exportu: 66 miliard korun (50 % celkového obratu)
- Počet zaměstnanců: 23 200 (nárůst o 300 oproti 2023)
Zdroj: ACRI