Skladování
Dánská společnost Kvadrat vybudovala v roce 2022 na Kladně nový centrální sklad na ploše přibližně 10 000 m2. Jedná se o jeden ze dvou stěžejních skladů v Evropě, v němž více než 70 lidí zajišťuje skladování látek určených pro výrobu závěsů a záclon, ručně tkaných koberců a pestrých palet vzorků.

Investice je výsledkem strategického rozhodnutí konsolidovat několik skladů z Německa a z Dánska pod jednu střechu, standardizovat procesy, maximalizovat potenciál pro synergie, optimalizovat náklady a využít dobré podmínky v kladenské průmyslové zóně. Nové DC doplňuje páteřní sklad v dánské centrále v Ebeltoftu, který se zaměřuje primárně na potahové látky a je v něm umístěno přes 1 000 000 metrů textilu. Kvadrat vyrábí vysoce kvalitní designové textilie, koberce, závěsy, záclony a akustická řešení, která obohacují životy lidí v komerčních i obytných interiérech. Zaměstnává kolem 1 000 lidí ve 28 zemích a každoročně se podílí na přibližně 4 000 stavebních projektech po celém světě. Vybírat z nabídky společnosti si mohou zákazníci ve 45 showroomech ve velkých městech v Evropě, Asii a USA.

Flexibilní a profesionální partner

Michal Ryšánek, Site Manager a zplnomocněný zástupce společnosti, stál v čele tříčlenného týmu, který na začátku roku 2022 ve spolupráci s projektovým týmem KVADRAT projekt budování kladenského DC odstartoval a podílel se i na výběru vozíků:

„Manipulační technika má u nás zásadní význam při naskladňování a vyskladňování textilních rolí a při manipulaci napříč halou na různá technologická pracoviště. Nové DC potřebovalo komplexního, flexibilního a profesionálního partnera s kvalitní technikou a výborně organizovaným servisem. V tendru zvítězila Toyota, která beze sporu tyto nároky splňuje a dosavadní zkušenosti to potvrzují. Když reálná zkušenost ukázala, že je potřeba upravit složení flotily, proběhlo vytipování vhodného modelu a výměna stroje bez dodatečných finančních nákladů. Obchodní zástupce Jiří Kratochvíl i další členové týmu Toyoty reagovali rychle a vstřícně, s plným pochopením našich potřeb. Oceňuji nadstandardní proklientskou komunikaci na formální i neformální úrovni, založenou na vzájemné důvěře. Jsem přesvědčen, že budujeme dlouhodobý strategický partnership.”

Manipulační technika a pohyb zboží skladem

Konkrétní úkoly manipulační techniky popisuje Zdeněk Fryš, Facility Manager odpovědný za správu MT, který je u budování DC od května 2022:

„Role přijíždějí volně ložené, zabalené nebo zafixované na paletě. Materiál je po vyložení čelním vozíkem Toyota Traigo 48 (venkovní plocha) nebo ručně vedenými zakladači BT Staxio SPE140 (přes rampy) přesunut na inspekční kontrolu kvality na světelných stolech, a nakonec připraven pro uskladnění. Role o délce 1,5 m, tedy nejběžnější skladovaný rozměr textilií, se manuálně vkládá do speciálních klecí umístěných na paletách, které jsou poté retrakem BT Reflex RRE160H (vyšší úrovně) nebo ručně vedenými zakladači (nižší úrovně) zaskladněny do lokace, kterou určí WMS.”

„Pro vychystávání ve výšce až 8 m jsme zvolili osvědčené modely BT Optio OME100H. Operátor si určenou roli manuálně vytáhne na speciální stůl umístěný na vidlicích vozíku. Při odbavení zakázky putuje vychystaný materiál na stanoviště řezání, je zkontrolován a odeslán do expedice. V systému sledujeme počáteční i zůstatkový návin na každé roli a průběžný flow materiálu. Zajišťujeme objednávky metráže od koncového zákazníka a metráže pro interní i externí výrobu vzorků. Různorodou manipulaci na pracovištích i mezi nimi mimo regálový systém zajišťují ručně vedené zakladače.”

Menší část skladu, zejména přízemní lokace, zabírají role koberců dlouhé až 3,5 m, s kterými je manipulováno také manuálně a bez použití elektrických vozíků. Ty nejsou zapotřebí ani v sekci maloformátových vzorků. Dekorace, módní doplňky, obaly a podobný materiál je skladován v boxech nebo na paletách a manipulován ručně vedenými vozíky.

Citlivý materiál vyžaduje ohleduplnou manipulaci
„Pro většinu úkonů používáme standardní provedení strojů, jen v jednom případě jsme zvolili prodloužené vidlice z důvodu manipulace s dlouhými nestandardními paletami při nakládce a vykládce. Upravené nosiče nákladu pak používáme při vychystávání rolí. Textilie jsou velmi citlivé na mechanické poškození při manipulaci, pádem, ale také světlem, vlhkem nebo pachy. I drobnosti mohou ovlivnit rozhodnutí zákazníka. Přímo na vidlicích může být umístěno pouze zabalené zboží, nezabalené role se manipulují (popotahují) při vychystávání ručně, na speciálních nosičích se sraženými hranami a zabroušeným povrchem,” vysvětluje Zdeněk Fryš a podotýká, že modely a jejich specifikace vycházejí z dlouholetých zkušeností mateřské společnosti, včetně osazení li-ionovými bateriemi. Nabíjení bezúdržbových li-ionových baterií je pro lidi jednodušší, pravidlo průběžného dobíjení se lépe dodržuje a nebude docházet ke zkrácení životnosti baterií. Delší životnost, žádné výpary ani dolévání destilované vody, bezpečnější provoz, nižší spotřeba energie při nabíjení dobře ladí s naším ekologickým cítěním a snahou snižovat uhlíkovou stopu.”
Komplexní monitoring flotily

Michal Ryšánek je s dosavadním vývojem velmi spokojen: „Do poloviny roku 2022 se nám podařilo přenést projekt z papírové verze do reality, vybudovat a dokončit sklad, rozjet všechny operace, sestavit a konsolidovat tým zaměstnanců. Rok 2023 zasvětíme formálnímu vyhodnocení a uzavření implementační fáze rozjezdu DC a revizi procesů, standardizaci postupů a investicím do rozvoje znalostí a schopností týmu. Budeme také postupně hledat další prostor pro zlepšení a uplatnění nejmodernějších technologií, které by ulehčily práci lidem a zefektivnily provoz.”

Michal Ryšánek má na mysli poloautomatizaci skladových operací, dokonalejší reporting a práci s daty, hledání prostoru pro optimalizaci nákladů i ekologických dopadů činnosti. V oblasti manipulace určitě pomohou úsporné li-ionové baterie a systém I_Site, od kterého se očekává komplexní monitoring flotily s propojením na techniky Toyoty.
„Na nových vozících je I_Site nainstalován, ale o zkušenosti v Kvadratu se budeme moci podělit později. Kladná hodnocení zatím vycházejí sice z vlastních zkušeností, ale z jiných firem. Systém poskytuje výborná data a podněty. Rozhodně budeme sledovat nabíjení, kolize a vyhodnocovat chování operátorů k našemu majetku. Povedlo se nám dát dohromady partu skvělých lidí, proto věřím, že se nám to podaří,” říká na závěr Michal Ryšánek.

Text a foto: Toyota Material Handling