Různé
Kvalitní lidé jsou naprosto klíčovým komponentem v jakémkoli podnikání, logistika v tomto ohledu není žádnou výjimkou. Není proto divu, že každá logistická firma se snaží vybudovat co nejkvalitnější tým tvořený zkušenými pracovníky.

Společnost Gebrüder Weiss v otázce lidských zdrojů sází na co možná nejstabilnější personální kádr, který postupně prochází vzdělávacími programy. Tímto způsobem se daří vytvářet týmy, které disponují jak aktuálními odbornými kvalitami, tak také rozsáhlou škálou osobních zkušeností z praxe. Přes svoji současnou velikost a korporátní povahu je Gebrüder Weiss po celou dobu svojí existence v principu rodinnou společností se skutečně lidskou tváří.

Důraz na profesionální i osobní vztahy

„Disponujeme vynikajícími a velmi zkušenými týmy na exekutivní i manažerské úrovni. Na pobočkách po celém světě panují nejen profesionální, ale i opravdu osobní vztahy. Ty mají důležitý vliv také na stabilitu managementu. Já sám jsem například služebně nejmladším z manažerů v Gebrüder Weiss ČR, přestože zde působím přes 13 let. Z těchto důvodů velmi zřídka využíváme služeb brigádníků a krátkodobých posil. Jsem přesvědčen, že dnešní procesy, nástroje a vybavení prakticky na všech postech v logistice a dopravě vyžadují poměrně vysokou erudici a soustředěný přístup. Jen tak je možné zachovat vysokou úroveň kvality služeb, kterou od nás naši zákazníci očekávají. Pro Gebrüder Weiss je “service excellence“ jednou ze čtyř základních firemních hodnot, zákazníci, jejich potřeby a očekávání jsou u nás vždy na prvním místě,“ vysvětluje Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu společnosti Gebrüder Weiss v České republice, a poukazuje na fakt, že v současnosti naráží logistický obor právě v personální oblasti na nedostatek řidičů a pracovníků ve skladech. Pandemie nesmírně akcelerovala růst B2C přeprav, zejména v souvislosti s raketovým nárůstem online nákupů ze stran spotřebitelů.

Služba Home Delivery od Gebrüder Weiss vyžaduje spolehlivé pracovníky.

„Kvalitních lidí, kteří by měli zájem o práci řidiče se nedostává dlouhodobě a tento problém bude podle mého soudu v průběhu několika málo roků vytvářet kapacitní strop logistických společností minimálně v celé Evropě,“ předpokládá Jan Kodada.

Vyškolíme a zaučíme

Situace v oblasti lidských zdrojů se v logistice liší mimo jiné podle jednotlivých regionů. Například ViT Logistics může srovnávat možnosti v Praze a Brně. Právě brněnská pobočka této spediční firmy už půl roku marně hledá pracovníka na pozici disponent mezinárodní nákladní přepravy. Firma se snaží zaměstnávat studenty a pracovníky bez zkušeností v logistice, kteří mají o práci zájem. Každého zájemce bez zkušeností firma ochotně zaškolí. S pracovníky s dlouholetou praxí nemá ViT Logistics nejlepší zkušenosti, protože zpravidla přichází od konkurence a očekává vyšší plat.

„Ani poté pak nemáme jistotu, že neodejde někam, kde mu nabídnou o něco málo vyšší plat. Proto se snažíme vyškolit vlastní lidi zpravidla z řad studentů nebo lidí, kteří díky pandemii byli nuceni opustit zaměstnání. Myslím, že se nám to daří a příchozí kolegové si nové práce váží a zůstávají u nás,“ hodnotí situaci Vít Mázdra ze společnosti ViT Logistics a dodává, že v menší míře ViT Logistics spolupracuje s personálními agenturami, protože to pro firmu představuje vyšší náklady. Nicméně například u pozic, jakými jsou pracovník oddělení obchodu nebo celní deklarace, pouhé zaškolení nestačí.

Logistické firmy hledají i pracovníky do skladů.

Pro udržení zaměstnanců je nutný nejen slušný plat, ale také určité benefity, které ostatně nabízejí všechny firmy. Například telefon či slevové karty, samozřejmostí je už dnes pět týdnů dovolené. ViT Logistics navíc nabízí možnost využití posilovny přímo na pracovišti, kde si může každý během pracovní doby zacvičit.

Určité řešení představuje využití agenturních pracovníků. Ve skladech ViT Logistics pracují jak kmenoví zaměstnanci, tak agenturní pracovníci – a to ve stejném poměru. V případě agenturních pracovníků zpravidla nejde o žádné nováčky v oboru. Jedná se zpravidla o zkušené a spolehlivé pracovníky.

Zařiďte si lepší život
Petr Kozel

Petr Kozel, CEO a předseda představenstva VCHD Cargo, podotýká, že podnikání v oblasti přepravních služeb v současné době čelí dvěma výrazným trendům. Jedná se o rapidní růst poptávek po přepravách a nedostatek profesionálních řidičů. Ve VCHD Cargo se personální politice věnují na úrovní nejvyššího managementu a kombinují tradiční i nová řešení. Nedostatek profesionálních řidičů kamionů není otázka posledního roku. Je to trend, který na trhu práce přetrvává řadu let a vyhlídky nejsou nijak povzbudivé. Generace řidičů-srdcařů pomalu odchází do penze a pro nastupující generaci postrádá obor na atraktivitě. Když k tomu připočteme časovou náročnost kurzů a vysoké náklady na vzdělávání (pořízení řidičského průkazu a profesního oprávnění se může vyšplhat až k 50 tisícům korun) je jasné, že se obor dostává do problematické situace.

„Personální otázky a nábor nových zaměstnanců řešíme již dlouho a věnujeme jim velkou pozornost,“ uvádí Petr Kozel a dodává, „kromě tradičních nástrojů, jako je inzerce a reklama, zahrnuje naše náborová strategie i sociální sítě a online platformy.“ VCHD Cargo již před třemi lety založila doménu ZaridteSi.cz, s podtitulem Zařiďte si lepší život, která cílí na stávající profesionální řidiče. Novým řidičům sice neslibuje financování řidičského oprávnění, ale motivuje je příslibem zaměstnání a odkazuje na spolupráci s úřady práce, které v některých případech mohou náklady na rekvalifikaci převzít.

Zabrala by pomoc úřadů práce?

„Všechny naše investice do rozvoje společnosti jsou vždy s ohledem na komfort pro naše zaměstnance,“ říká Petr Kozel, a popisuje, jak společnost vychází vstříc i stávajícím zaměstnancům. VCHD Cargo každoročně investuje desítky milionů korun do obnovy vozového parku. Starší generace řidičů ale na moderní „vychytávky“ v kabině příliš neslyší. Co však řidiči velmi oceňují, je možnost komfortního strávení povinného odpočinku, zejména v případě dálkových linek, na které se společnost specializuje. Řidiči se mohou ubytovat a svůj odpočinek trávit ve více než 25 firemních ubytovacích jednotkách po západní Evropě.

Řidiči kamionů VCHD Cargo mají komfortní podmínky.

„Přestože se stále hovoří o modernizaci v logistice, pro řidiče kamionů je zoufale málo kvalitních odstavných parkovišť s potřebným vybavením a dobrým hygienickým standardem,“ poukazuje na celoevropský problém Petr Kozel, a dodává, „řešení jsme proto našli ve firemním bydlení strategicky umístěném poblíž hlavních evropských dopravních tras.“

Jaké je podle něho řešení nedostatku pracovních sil v přepravních službách? Dnes, kdy už není možné získat řidičské oprávnění pro řízení nákladních vozidel jako součást studia či učňovského oboru a prvotní náklady na získání řidičského a profesního oprávnění jsou značně vysoké, by podle něho pomohla aktivnější podpora rekvalifikace ze strany úřadů práce. V krátkodobém horizontu by podle Petra Kozla také jistě přitáhlo nové uchazeče o pozice řidičů zjednodušení procesu pro příjem zahraničních zaměstnanců, jejichž stavy na trhu práce v posledních dvou letech navíc výrazně zkomplikovala opatření proti šíření koronaviru.

„Pro dlouhodobé vyřešení problému by bylo nutné v rovině národní i celoevropské investovat do zvyšování komfortu při vykonávání tohoto povolání zejména výrazným zlepšením infrastrukturních podmínek tak, aby se mu postupně vrátila bývalá atraktivita. Nové technologie budoucnosti, jako umělá inteligence, autopilotní a samořiditelná vozidla totiž v dohledné budoucnosti potřebu lidí v našem oboru výrazně nesníží,“ upozorňuje na závěr Petr Kozel.

Václav Podstawka

Foto: Gebrüder Weiss, STILL, Transics a VCHD Cargo