Námořní a letecká přeprava mnohdy probíhají v extrémních podmínkách. Z tohoto důvodu je kladen velký důraz na balení zboží, které musí být doručeno včas a v požadované kvalitě.
![](http://www.praktickalogistika.cz/wp-content/uploads/2020/08/IMG_5561-1-752x1024.jpg)
Ve smyslu obchodních zvyklostí a předpisů, které jsou součástí dodacích podmínek Incoterms (poslední znění pochází z roku 2010) je za přípravu zásilky k přepravě vždy a v plném rozsahu odpovědný odesilatel. V Incoterms tato povinnost přísluší osobě nazývané Seller-prodávající. I když z tohoto pojmového rozdílu mohou vznikat právní spory, v tomto článku budeme používat pojem odesílatel. Tímto subjektem může být jak prodávající, tak jeho zástupce – poskytovatel logistických služeb. Do uvedených povinností patří zejména balení a značení zásilky pro uvedený druh dopravy, kterým bude zásilka od odesílatele k příjemci přepravena. Odesílatel často není seznámen s tím, jak bude zásilka k příjemci doručována, což platí především pro krátké dodací parity jako EXW/FCA, kdy si jak trasu, tak kombinaci dopravních módů určuje a domlouvá kupující. Také u delších parit, kdy jsou zásilky obvykle dopravovány v kombinovaném režimu, může být část dopravního řetězce odesílateli neznámá. Pro úspěšné završení obchodu je dobré řídit se osvědčenou zásadou: nenechat to, co se mne na první pohled netýká, na partnerovi, ale vstřícně řešit například i nástrahy v části cesty bezprostředně kontrolované druhou stranou.
Samo sebou se rozumí, že za poškození zásilky bude vždy kupující vinit prodávajícího s poukazem na nedostatečný obal. Jenže tento spor může vyústit ve ztrátu obchodního partnerství. Na druhé straně chytrý kupující vždy seznámí svého dodavatele se způsobem dopravy a se svým očekáváním souvisejícím s balením a označením zboží. Zapadnout by neměla ani námitka na nákladné provedení balení. V této souvislosti je na místě vzájemná dohoda, díky které lze námitkám či reklamacím předejít.
U kontinentálních přeprav jsou nejčastějšími příčinami poškození zásilek kolize dopravních prostředků, způsob jízdy a zcizení zásilky. Těmto rizikům je v některých případech těžké předcházet. Daleko pestřejší je skupina rizik spojených s dopravou po moři. Ne náhodou jsou sazby pojištění možných škod v námořní dopravě nejvyšší. S námořní přepravou je také spojeno nejvíce výluk, tedy buď rizik pojistitelných za zvláštní příplatek, nebo nepojistitelných vůbec.
![](http://www.praktickalogistika.cz/wp-content/uploads/2020/08/IMG_0827-1024x713.jpg)
Na moři představuje největší nebezpečí poškození slanou vodou. Tomu dokážou zabránit jak moderní balící prostředky (například nejrůznější fólie) nebo ochranné nátěry. Nebezpečí však představuje také voda sladká – atmosférická vlhkost „zabalená“ se zbožím již v místě odeslání nebo u zásilek na palubě, nebo také déšť či vyšší vlhkost ovzduší během plavby. Tyto vlivy však dokážou eliminovat absorbéry vlhkosti. S vodou je spojeno ještě jedno nezanedbatelné riziko – zhroucení vlhkých kartonových obalů, sesypání stohu takovýchto kartonů či dokonce jejich úplná destrukce, která mívá za následek úplné zničení jejich obsahu. Voda však může být původcem škody také v letecké dopravě. Zatímco odesílatel zásilky po moři obvykle volí robustnější a proti vlhkosti vybavené balení, letecká doprava je považována za nejlépe zabezpečenou ze strany dopravce, tudíž za nejméně rizikovou. Opak je však pravdou. V rámci optimalizace nákladů letečtí dopravci často nabízejí komplikovaná spojení s několika překládkami. Tyto operace jsou zajišťovány zaměstnanci handlingových společností, které mnohdy postrádají elementární vztah k překládanému zboží. Kartony bývají ponechávány na otevřeném prostranství nebo jsou překládány za deště. Ruční manipulace bývá často hrubá a není brán zřetel na to, že kartonová balení není možné stohovat. Zmíněné problémy jsou zřetelné především u zásilek překládaných na asijských letištích regionálního charakteru, kde se bohužel překládají velké objemy zboží. Proto je vhodné, aby si například český dovozce vymínil robustnější balení s dostatkem ochranných prvků, třeba i za příplatek. Úplného odškodnění se od letecké společnosti totiž s největší pravděpodobností nedočká.
Petr Rožek, Svaz spedice a logistiky ČR
Foto: Václav Podstawka