Nebezpečný náklad
Chemický průmysl má pro technologickou suverenitu Evropy zásadní význam. Téměř všechna průmyslová odvětví jsou přímo či nepřímo závislá na jeho výrobcích, procesech a postupech, protože jsou často prvním článkem dodavatelských řetězců. Zajištění budoucnosti chemického průmyslu znamená zajištění budoucnosti Evropy jako spolehlivé obchodní destinace. Významnou roli přitom hraje logistika. Jak to jde dohromady s udržitelným rozvojem?

Doprava a skladování nejen chemických výrobků jsou energeticky náročné a zanechávají významnou uhlíkovou stopu. Michael Kriegel, Deparment Head DACHSER Chem Logistics z logistické společnosti Dachser, uvádí: „Bude to vyžadovat velké úsilí, aby chemický průmysl, který je například v Německu  zodpovědný za přibližně 5 % emisí CO2 (zdroj: německý Svaz chemického průmyslu), dosáhl v souladu s evropskou iniciativou Green Deal cíle – fungovat čistě bezemisně do roku 2050. Mezi hlavní body této agendy patří přechod na zelené zdroje energie, větší využívání obnovitelných surovin a lepší řízení životního cyklu výrobků. Klíčové jsou také udržitelné předcházející a navazující procesy, zejména logistika.“

Jaké se tedy pro logistiku chemických výrobků a nejen jich nabízejí cesty? Je zřejmé, že transformace za každou cenu, například omezením základních logistických služeb, nepřichází v úvahu. Naopak se očekává, že počty pozemních, železničních, leteckých a námořních přeprav chemických výrobků ještě porostou. Ani nabídka „klimaticky neutrální” logistiky prostřednictvím uhlíkových povolenek není dlouhodobě udržitelným řešením. Důležité je, aby se primárně zabránilo vzniku emisí a došlo k jejich snížení, i když je to mnohem náročnější cesta. Teprve až budou vyčerpány všechny možnosti snižování emisí technickými prostředky, dají se projekty na kompenzaci emisí ospravedlnit.

Mezinárodní logistický provider Dachser proto hovoří o čtyřech klíčových oblastech činnosti v logistice pro dosažení udržitelnějšího rozvoje: efektivita procesů, energetická účinnost, výzkum a inovace a sociální angažovanost nad rámec společnosti.

Přestože jsou technologické změny směrem k alternativních pohonům a palivům v plném proudu, nemohou v současné době nabídnout okamžité plošné řešení. Je proto nutné využívat dostupné technologie. Významným nástrojem pro snižování emisí je zvyšování efektivity logistických procesů, mimo jiné pomocí umělé inteligence nebo aplikacemi internetu věcí. Účinným nástrojem je i maximální využití kapacity vozidel, například používáním mega návěsů, cílené zamezení jízd prázdných vozidel a podobně.

Všude, kde je to možné, by měla být upřednostňována energetická účinnost a využívání obnovitelných zdrojů energie. Například logistické provozy společnosti Dachser využívají zelenou energii. Společnost v poslední době také urychlila investice do fotovoltaických systémů na vlastní budovy a dalších technologií pro snížení spotřeby. Elektrická nákladní vozidla a nákladní elektrokola kola Dachser již dlouho používá pro zásobování vybraných městských zón. Do konce roku 2025 bude tento bezemisní koncept implementovaný ve 24 velkých evropských městech.

Výzkum a inovace jsou pro logistiku budoucnosti nezbytné. Dachser má svoje vlastní oddělení pro výzkum a vývoj a věnuje se mnoha bezemisním projektům, i těm zaměřeným na logistiku chemického zboží. Ty nejslibnější potom testuje přímo ve své logistické praxi. „V letošním roce jsme pustili na evropské silnice první kamion na vodík, v České republice jsme zavedli dálkovou vnitrostátní linku realizovanou elektrickým kamionem, systémové projekty pak testujeme hned na třech pobočkách v Německu,“ vysvětluje Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic.

V neposlední řadě souvisí udržitelný růst i s aktivitami nad rámec obchodních cílů společností. Dachser se zaměřuje na spolupráci s organizací na pomoc dětem terre des hommes, která pro zajištění budoucnosti v ohrožených regionech zahrnuje i ochranu přírodních zdrojů.

Text a foto: Dachser