Nebezpečný náklad
Přeprava nebezpečných věcí může být rizikovou činností, během které může dojít k ohrožení životního prostředí a zdraví lidí. Proto by tyto náklady měly přepravovat zkušené dopravní firmy, které striktně dodržují dohodu ADR. V tomto článku se s námi o své zkušenosti podělily společnosti ČSAD Uherské Hradiště a VCHD Cargo.

Společnost ČSAD Uherské Hradiště se přepravou nebezpečných látek zabývá od samotného počátku jejího vzniku, což je už 30 let. Dohoda ADR prochází aktualizací každých pět let, naposled v roce 2021, takže můžeme říct, že tato dopravní firma má za sebou takřka 6 aktualizací. Dohoda ADR je závazná pro všechny členy EU a všechny subjekty, které se podílejí na výrobě, logistice a přepravě zboží. Tyto subjekty musí splňovat požadavky vyplývající z této dohody. ČSAD Uherské Hradiště se zabývá i logistikou nebezpečných látek, takže si uvědomuje, jaké podmínky je nutné splnit i mimo přepravu.

Pomáhá informační systém TMS
Vlastislav Čech

„Stejně jak se vyvíjí samotná dohoda ADR, tak se i naše společnost snaží nastavit interní procesy tak, aby odpovídaly aktuálním požadavkům a usnadnily našim dispečerům i řidičům jejich práci. Všechny interní procesy jsou zaneseny do směrnice ISO:9001, jejichž součástí je i přeprava nebezpečných látek. Jednotlivé procesy jsou nastaveny samostatně pro řidiče a pro dispečery. Tyto procesy jsou přeneseny do pracovních manuálů, které mají jednotliví pracovníci k dispozici,“ vysvětluje Vlastislav Čech, obchodní ředitel společnosti ČSAD Uherské Hradiště. „Náš informační systém pro dopravu TMS je rovněž přizpůsoben pro tento druh přepravy, takže je schopen zaznamenat všechny požadované informace a dál je prezentovat na potřebných dokumentech, včetně zaslání informací do jednotky vozidla, kde má řidič veškeré požadavky a dispozice na probíhající přepravu.“ Důležitou osobou, kterou musí každý dopravce přepravující zboží ADR mít, je poradce ADR. Jedná se o školeného pracovníka, který ve společnosti garantuje plnění všech podmínek vyplývajících z dohody ADR. Zajišťuje pravidelné školení ADR, aktualizuje manuály a vystavuje výroční zprávu ADR.

Přeprava ADR musí být avizována

Na co je nutné dávat největší pozor? Vlastislav Čech uvádí, že chyb může nastat spousta. Některé jsou opravitelné bez nějakých následných dopadů, jiné opravitelné nejsou a mohou končit nepříjemně. Finančním postihem od kontrolních orgánů, což je ta lepší varianta nebo ekologickou katastrofou.

Počátek zdárné přepravy začíná u samotného výrobce, který nejlépe zná povahu zboží a je povinen zboží řádně zabalit a označit. Přesné označení je dáno dohodou ADR. Nejčastější problémy během přepravy právě pocházejí z nedostatečného označení a také nevhodného balení.

„I když jsou všechna naše vozidla vybavena základní výbavou pro přepravu ADR (cedule, hasící přístroj, ochranné pomůcky či příručka pro případ nehody) a všichni řidiči jsou proškoleni, každá přeprava ADR musí být předem avizována. To znamená, že zákazník musí do objednávky přepravy uvést všechny náležitosti. Konkrétně se jedná o množství, druh látky ADR, třídu, obalovou skupinu a jak je zboží pro přepravu baleno,“ říká Vlastislav Čech a dodává, že další důležitou informací jsou požadavky na řidiče, respektive vnitřní předpisy v místě nakládky a vykládky. Některé výrobní závody mají specifické požadavky na výbavu řidiče a postupy uvnitř areálu. Zde často dochází k problémům, kdy ostraha nechce pustit řidiče do areálu, protože nemá pracovní obuv nebo svítilnu od konkrétního výrobce. Asi nejznámější je kauza svítidel, kdy Francie neuznávala jiné svítilny než jejich vlastní, i když splňovaly potřebou normu EU.

Velmi důležité je také stanovení limitního nebo podlimitního množství nebezpečných látek. U přeprav FTL to není nutné řešit, ale u přeprav, kde zboží ADR je v celkové zásilce obsaženo jen částečně, je to důležité. Pokud se jedná o podlimitní množství, pak není nutné mít na vozidle výstražné cedule. Výpočet podlimitního množství probíhá dle Tabulky A, odstavce 3.2 dohody ADR. Tyto podmínky se vztahují pouze na zboží balené v kusech a přepravované v jedné dopravní jednotce.

Povinná řádná školení

Jaké požadavky máČSAD Uherské Hradiště na řidiče?Základním požadavkem je platný průkaz o absolvování základního školení ADR. Pokud řidič toto školení nemá a má zájem si svou kvalifikaci rozšířit, pak naše společnost toto školení zajistí a za řidiče i uhradí. Zvýšení této kvalifikace je pak mzdově zvýhodněno,“ podotýká Vlastislav Čech a zdůrazňuje, že všichni řidiči, kteří mají přepravovat zboží ADR, musí projít řádným školením. Základní školení je v rozsahu minimálně dvou dnů, tedy 16 hodin. Dále se jedná o rozšiřovací kurzy ve stejném rozsahu. Specializují se na přepravu v cisternách, radioaktivních látek tř. 7 a přepravu výbušnin tř. 1.Dále se jedná o obnovovací kurzy v rozsahu jednoho dne u základního školení a dvou dnů u rozšířených specializací. Platnost průkazu ADR je pět let a zaměstnavatel je povinen zajistit řádné obnovovací školení.

V hlavní roli bezpečnost
Petr Kozel

Odborníci ze společnosti VCHD Cargo tvrdí, že při nastavování kvalitního dodavatelského řetězce pro zásilky s nebezpečným zboží je klíčovou prioritou jeho bezpečnost. Je to náročný, nikdy nekončící proces vyžadující striktní dodržování mezinárodních předpisů a dohod a zkušené řidiče. Nebezpečné zboží je klasifikováno dohodou ADR a může zahrnovat různé látky a materiály, od chemikálií, přes paliva až po výbušniny. Patří sem ale i běžné výrobky denní spotřeby jako kosmetika, některé potraviny, prací prášky, nátěrové hmoty a podobně. Jednoduše všechny výrobky, které na základě svých vlastností mohou při přepravě ohrožovat zdraví a bezpečnost osob, majetku, ale také životní prostředí. Všechny osoby manipulující s nebezpečným zbožím musejí být řádně poučeny a proškoleny. Řidiči musejí absolvovat akreditované školení. To se rozlišuje dle typu přepravy (přeprava nebezpečných věcí v kusech, ve volně loženém stavu a v cisternách) a dle zatřídění nebezpečných věcí.

„Vzdělávání našich řidičů věnujeme maximální úsilí i nad rámec povinných školení,“ upřesňuje Petr Kozel, CEO a předseda představenstva VCHD Cargo, a dodává, „leží na nich totiž velká míra odpovědnosti, jsou posledním článkem před samotnou přepravou a musí zkontrolovat řadu náležitostí, ať už technického či administrativního charakteru.“

V logistice nebezpečných látek skutečně nese největší odpovědnost dopravce. Řidič je oprávněn naložit zboží definované v dohodě ADR pouze do způsobilého dopravního prostředku, který je řádně vybaven předepsanou výbavou a doklady a je označen bezpečnostními značkami. Musí dohlédnout na odpovídající nakládku, vykládku, zajištění a manipulaci s nebezpečným zbožím, kontroluje neporušenost obalu a nese odpovědnost za řádně vyplněné průvodní doklady přepravovaného nákladu.

„Protože je na trhu práce nedostatek kvalitních profesionálních řidičů, věnujeme maximální úsilí tomu, aby u nás naši řidiči byli spokojení, a máme nastavený systém onboardingu nováčků, kteří často z autoškol nepřicházejí do reálné praxe správně připraveni,“ uvádí Petr Kozel.

IT pomáhá ve všech činnostech

Přeprava, manipulace a skladování chemických a nebezpečných látek vyžadují také zpětnou dosledovatelnost vozidel přepravujících náklad, pohybu logistických jednotek či konkrétních produktů, boxů či balení, jejich příjmu, výdeji do spotřeby či vyskladnění. Patří sem i pracovníci, kteří s těmito látkami manipulovali. Pro tyto účely využívá VCHD Cargo sofistikované IT systémy, které mají přesah i do personální roviny a s předstihem upozorňují na nutnost obnovení ADR zkoušek u každého konkrétního řidiče.

IT využívá společnost také pro nastavování tras pravidelných linkových spojů, na které se specializuje, protože ADR přepravy mají i zde svá specifika – trasy musí být odkloněny například od tunelů či vodních zdrojů.

Zvláštní kapitolou v přepravě nebezpečného zboží jsou samotná vozidla. VCHD Cargo zajišťuje celovozové přepravy zásilek zboží tříd 2–6 a 8–9 dle klasifikace dohody ADR. Pro tyto zakázky využívá celou svoji flotilu včetně tzv. frigo návěsů, které navíc umožňují přepravu nebezpečných látek v řízeném teplotním režimu. Všech 330 tažných a přípojných vozidel je vybaveno pro přepravy ADR zboží a všechna vozidla jsou v nejvyšším emisním standardu EUR VI.

V čem se podle VCHD Cargo nejčastěji chybuje? „V ADR přepravách se často potýkáme se špatným nebo nedostatečným balením nebezpečných výrobků a chybějící či neúplnou dokumentací k nim,“ tvrdí závěrem Petr Kozel. „Proto se snažíme s našimi zákazníky hned na počátku spolupráce nastavit takové procesy, abychom takovým nenadálým situacím předešli. Nastavení správných procesů je v ADR přepravách alfou a omegou včasného a bezpečného doručení.“

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: Václav Podstawka