Nebezpečný náklad
Chceme-li přepravovat nebezpečné věci po veřejných komunikacích, musíme dodržet příslušná ustanovení Dohody ADR, která nám ale v kapitole 1.1 umožňuje některá ustanovení v určitých případech neplnit. V kombinaci s mnohostrannými dohodami tak vzniká pro dopravce prostor pro přepravy, které by běžně nemohly uskutečnit.
Přeprava zábavné pyrotechniky

Zábavní pyrotechniku klasifikovanou jako UN 0335 (klasifikační kód 1.3G) a UN 0336 (klasifikační kód 1.4G) lze přepravovat dle 1.1.3.6 ADR jako tzv. podlimitní přepravu. Limity:

  • 20 kg pro UN 0335; a
  • 333 kg pro UN 0336

jsou pro některé přepravy dostatečné, protože se jedná o čistou hmotnost výbušniny. Pokud vezmeme v úvahu poměr této čisté hmotnosti výbušniny v předmětech zábavní pyrotechniky a celkovou hmotností obchodního balení, případně jeho velikost, může být taková přeprava obchodně zajímavá i jako tzv. podlimitní, protože v případě menších dopravních jednotek se může jednat o celovozovou přepravu.

Při překročení hranic tzv. podlimitní přepravy můžeme v České republice využít mnohostranné dohody M322 (platné do 19. srpna 2024) pro přepravu UN 0335 a UN 0336. M322 nám umožňuje za vysokých limitů až:

  • 2 500 kg pro současnou nakládku UN 0335 a UN 0336; nebo
  • 7 500 kg pro náklad skládající se pouze z UN 0336

provádět přepravu vozidly, která nemají schválení na typ EX/II nebo EX/III. Pokud jsou splněna ustanovení pro přepravu třídy 1, zejména:

  • specializační školení řidiče na třídu 1
  • označení vozidla bezpečnostními značkami pro třídu 1
  • jmenování bezpečnostního poradce s odbornou způsobilostí pro třídu 1

můžeme za dodržení těchto vysokých limitů přepravovat výrobky zábavní pyrotechniky běžnými vozidly – myšleno neschválenými na typ EX/II nebo EX/III.

Pozor na to, že mnohostranná dohoda M322 je platná na území signatářských států, mezi něž nepatří žádný z našich sousedních.

Přeprava technických plynů

Technické plyny jsou mnohdy nutné pro potravinářskou, strojní výrobu a pro mnoho dalších činností. Jsou proto rovněž běžně přepravovány podniky, které si mnohdy neuvědomují, že i při přepravách dle 1.1.3.6 ADR jako tzv. podlimitní přeprava, musí být dodrženy některé nestandardní požadavky, které se pro nebezpečné věci jiných tříd nevyžadují. Rád bych zmínil dva požadavky, na které se běžně zapomíná.

Prvním z nich je zvláštní ustanovení pro nakládku vykládku a manipulaci CV36, které pro uzavřená vozidla vyžaduje dveře do nákladového prostoru označit nápisem o výšce písma min. 25 mm:

POZOR

NEODVĚTRÁVANÝ PROSTOR

OTEVÍRAT OPATRNĚ

Protože je zvláštní ustanovení CV36 platné i pro přepravy tzv. podlimitní, dveře nákladového prostoru tak musí být označeny pro přepravy plně dle ADR (tzv. nadlimitní) i pro přepravy tzv. podlimitní.

Dalším požadavkem, který mohl v novelizaci ADR 2021 a zapadnout je doplněný text v CV36:

… Pokud toto není možné a kusy jsou přepravovány v jiných uzavřených vozidlech nebo kontejnerech, je třeba zabránit výměně plynu mezi nákladovým prostorem a kabinou řidiče

Technické plyny tak nelze přepravovat zejména v:

  • osobních vozidlech
  • dodávkových vozidlech do 3,5 t bez přepážek
  • dodávkových vozidlech do 3,5 t s větracími mřížkami nebo jinými otevřenými prostupy meze nákladovým prostorem a kabinou řidiče

Dohoda ADR v rámci přepravy nebezpečných věcí striktně určuje požadavky, které musíme dodržet. Nelze ale pominout zvláštní požadavky, kterých lze využít nebo které je nutné dodržet.

Pavel Konečný, M KONZULT

Foto: Václav Podstawka