Nebezpečný náklad
Při silniční kontrole přeprav nebezpečných věcí nebývá pokaždé vše v pořádku. Statistiky vypovídají o cca 10–15 % dopravních jednotkách, u kterých je zjištěno porušení. Z toho asi 5 % jsou závady představující bezprostřední, vysoké riziko úmrtí, závažného poranění osoby nebo významného poškození životního prostředí.

Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD) se v oblasti kontrol přeprav nebezpečných věcí pohybuje již od roku 2003, kdy vznikly první mobilní expertní jednotky (MEJ). Jejich počet se postupně do roku 2006 rozrostl na 15 MEJ. Poslední zásadní změna proběhla v roce 2020, kdy došlo k reorganizaci převážně tříčlenných týmů na dvoučlenné. V současné době se tedy můžete na českých silnicích a dálnicích setkat s celkem 21 MEJ, které jsou rovnoměrně rozmístěny v rámci celé České republiky.

CSPSD bylo původně zřízeno jako odborná složka při silničních kontrolách a státním odborném dozoru v silniční dopravě (SOD), která disponuje nejen odbornými znalostmi v příslušných oblastech, ale i technickým zázemím a potřebným vybavením. Naším hlavním partnerem je Policie ČR, se kterou plánujeme společnou činnost na silnicích a dálnicích a kterou při kontrolách odborně podporujeme. Silniční kontroly s účastí CSPSD jsou prováděny denně, noční dobu nebo víkendy nevyjímaje. Dalo by se říct, že každý den je zpravidla v terénu všech 21 MEJ. Kromě toho disponujeme pracovníky MEJ, kteří již mohou vykonávat kontroly samostatně, na základě pověření Ministerstva dopravy ČR k výkonu SOD, s výjimkou zastavování vozidel, které pro ně i nadále zajišťuje Policie ČR.

K expertní nebo kontrolní činnosti MEJ náleží celá řada oblastí silniční dopravy. Jedná se například o oblast kontrol dodržování tzv. sociálních předpisů. Ta zahrnuje nejen režimy řidičů, vedení záznamu o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, ale i kontrolu záznamových zařízení – tachografů. Dále se činnost MEJ soustřeďuje na nízkorychlostní kontrolní vážení (kontroly hmotností a rozměrů vozidel). Expertní činnost zahrnuje také kontroly technického stavu vozidel, včetně měření emisí nebo upevnění nákladů, aj.

V neposlední řadě se MEJ zabývají expertní a kontrolní činností v oblasti přepravy nebezpečných věcí na základě dohody ADR. Na tyto kontroly je kladen velký důraz, přestože představují necelých 10 % z celkového počtu zkontrolovaných vozidel. Přeprava nebezpečných věcí totiž v sobě nese určité potenciální riziko vzniku mimořádné nebezpečné situace, a to především v případech, kdy nebude dodržována právě dohoda ADR. Problematika to ovšem není vůbec jednoduchá. A proto už od roku 2003, kdy byly založeny MEJ, musí mít každý pracovník odpovídající vzdělání v této oblasti. Nekompromisně je vyžadováno „Osvědčení o odborné způsobilosti bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných věcí po silnici pro třídy 2, 3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 8 a 9,“ včetně jeho pravidelné obnovy. Nepovinné jsou třídy 1 a 7, nicméně v rámci interního školení jsou všichni pracovníci MEJ proškoleni v oblasti přepravy výbušných látek a předmětů na úroveň bezpečnostního poradce.

Ne vždy je při silniční kontrole přepravy nebezpečných věcí vše v pořádku. Naše statistika vypovídá o cca 10–15 % dopravních jednotkách, u kterých je zjištěno porušení. Z toho cca 5 % jsou závady představující bezprostřední, vysoké riziko úmrtí, závažného poranění osoby nebo významného poškození životního prostředí. Ovšem v rámci mezinárodní spolupráce v této oblasti, kdy jsou pořádány soustředěné kontrolní akce s účastí zahraničních kontrolorů, expertů ADR, závadovost dosahuje až k 50 %. Z toho nejzávažnějších porušení je více než 10 %. Je to dáno tím, že kontroly jsou prováděny více do hloubky, detailně s možností důkladné diskuse zjištěných skutečností. A samozřejmě nemalý podíl na této statistice má i kumulace odborníků z různých států na jednom místě kontroly.

Co se týká porušení dohody ADR, nejvíce zjišťovanou závadou je jednoznačně nedostatečně nebo dokonce vůbec neupevněný náklad. Následují různé nedostatky, které se prolínají celou dohodou ADR. Časté jsou také administrativní záležitosti, především nesprávné zápisy v přepravních dokladech. Následně uvádím několik ukázek různých porušení dohody ADR:

Přeprava UN 3077 odpad látka ohrožující životní prostředí, tuhá, j.n. ve volně loženém stavu je povolena, mimo jiné, dle ustanovení VC1 v kontejneru pro volně ložené látky s plachtou. Plachta musí být samozřejmě použita, protože v opačném případě může být náklad rozprašován v průběhu přepravy do okolí. Možné jsou i reakce s vodou v případě deště.

_

_

Po naplnění cisterny musí být všechny uzávěry cisterny v uzavřené poloze, včetně uzavíracího zařízení na konci výpustného potrubí. To musí být tak těsné, že nemůže dojít k úniku látky. V tomto případě řádnému uzavření brání použití neoriginální upínací objímky s nevhodnou pákou. Jedním z řešení je použití objímky se zalomenou pákou. Přepravována byla látka žíravá, kapalná, kyselá, anorganická, j.n., UN 3264, v cisternovém kontejneru.

Kontroly přeprav nebezpečných věcí zůstávají i nadále jednou z priorit, na kterou se i v budoucnu budeme zaměřovat. Zároveň bych rád touto cestou vyzdvihl kvalitní práci zodpovědných bezpečnostních poradců, protože stále nemalé procento zkontrolovaných vozidel je zcela v pořádku.

Závěrem si dovolím podotknout, že v současné době vyhlížíme optimisticky do budoucna, kdy jsou v rámci Ministerstva dopravy projednávány možnosti, aby mohli pracovníci MEJ vykonávat kontrolní činnost zcela samostatně.

Ing. Vlastimil Bártů, Centrum služeb pro silniční dopravu

Foto: autor