Externí bezpečnostní poradci řeší v praxi velmi často přepravu baterií, a to jak v silniční, tak námořní přepravě. Základní rozdělení je založeno na typu baterie nebo článku.
Baterie obsahující elektrolyt (kyselý nebo alkalický) jsou klasifikovány v třídě 8 – žíravé látky. Baterie s obsahem lithia spadají do třídy 9 – jiné nebezpečné látky a předměty. Přeprava baterií, ať už jde o baterie s elektrolytem nebo lithiové baterie, podléhá přísným mezinárodním předpisům kvůli jejich nebezpečným vlastnostem. Nicméně, za určitých podmínek mohou být některé typy baterií vyňaty z plné platnosti těchto předpisů. Níže jsou uvedeny hlavní výjimky pro přepravu baterií podle předpisů ADR (pro silniční přepravu) a IMDG Code (pro přepravu po moři). U baterií třídy 8 pak tato vynětí nejsou shodná v porovnání ADR a IMDG Code.
1. Lithiové baterie – třída 9
U baterií s obsahem lithia (UN 3090, UN 3091, UN 3480 a UN 3481) se využívá zvláštní ustanovení ZÚ 188. Při splnění podmínek tohoto zvláštního ustanovení jsou baterie a články vyňaty z platnosti zmiňovaných regulí v plném rozsahu, přičemž jak ADR, tak IMDG Code mají shodné požadavky, mezi ty hlavní patří Lithium-iontové články do 20 Wh a baterie do 100 Wh a Lithium-kovové články obsahující méně než 1 g lithia a baterie obsahující méně než 2 g lithia. Tyto malé baterie a články mohou být přepravovány jako běžné zboží bez dalších požadavků, pokud jsou správně zabaleny, chráněny proti zkratu a splňují požadavky pádové zkoušky.
Výše uvedené požadavky platí také pro lithiové baterie balené v zařízení nebo spolu se zařízením. Lithiové baterie nebo články, případně zařízení obsahující baterie musí být označeno značkou v podobně čtverce orámovaného červeným šrafováním, uvnitř jsou vyobrazeny baterie a uvádí se UN číslo pro původní klasifikaci.
2. Baterie s elektrolytem – třída 8:
V případě baterií třídy 8 (UN 2800, UN 2794, UN 2795) se nejvíce využívá zvláštní ustanovení ZÚ 598. Problém v praxi působí fakt, že toto zvláštní ustanovení lze aplikovat pouze v silniční části přepravy (ADR). V námořní přepravě se plní požadavky IMDG Code v plném rozsahu.
Požadavky ZÚ 598:
- jsou zajištěny proti posunu, pádu a poškození
- jsou opatřeny zařízením na přenášení, ledaže by byly stohovány, např. na paletách
- nevykazují na vnější straně nebezpečné stopy louhů nebo kyselin
- jsou chráněny proti zkratům
Pokud jsou tyto podmínky splněny, baterie se po silnici přepravují jako běžné zboží bez dalších požadavků. V případě námořní přepravy je nutné zajistit správné balení baterií, označení bezpečnostní značkou číslo 8, UN číslem a pojmenováním pro přepravu. Případně pokud je to relevantní také overpack a orientační šipky. Vyžadován je přepravní doklad – IMO deklarace. V praxi poměrně často vídáme neoznačené baterie, odeslané v domnění odesílatele, že ZÚ 598 platí pro všechny formy přepravy.
Pro baterie, které jsou hermeticky uzavřené a nejsou schopné úniku elektrolytu za normálních podmínek přepravy – UN 2800, lze využívat ZÚ 238. Nejsou předmětem ADR a IMDG Code – jestliže jsou schopny odolat bez úniku akumulátorové kapaliny vibrační a tlakové zkoušce a pokud při teplotě 55° nevyteče elektrolyt z prasklé skříně a není žádná volná kapalina, která by mohla vytéct. V případě splnění lze opět přepravovat jako běžné zboží. V rámci využívání tohoto zvláštního ustanovení je většinou problém s absencí protokolu vibrační a tlakové zkoušky. Pak nelze s jistotou určit, jestli je toto zvláštní ustanovení použito oprávněně.
Výjimky z platnosti ADR a IMDG Code pro přepravu lithiových baterií a baterií s elektrolytem umožňují zjednodušenou přepravu za určitých podmínek. Klíčové faktory pro uplatnění těchto výjimek zahrnují velikost a kapacitu baterií, typ elektrolytu, způsob balení a splnění specifických bezpečnostních požadavků. I když tyto výjimky zjednodušují logistiku, je důležité zajistit, že všechny podmínky jsou splněny, aby byla zajištěna bezpečnost při přepravě.
Lukáš Formánek, Safeness