Nebezpečný náklad
Přepravy nebezpečných věcí představují velice specifickou oblast. Na dopravce provádějící tyto přepravy jsou kladeny vysoké nároky především z hlediska odbornosti a spolehlivosti. Firmy, které se na přepravách nebezpečných věcí podílejí, musí dodržovat dohodu ADR.

V souladu s dohodou ADR musí být realizován celý přepravní řetězec. Jak dopravní firmy k této problematice přistupují? Jindřich Křípal, který pracuje jako bezpečnostní poradce pro sokolovskou společnost LC Sokotrans, uvádí, že před přijetím zakázky na přepravu nebezpečných věcí je od potenciálního zákazníka zjišťováno maximum informací o tom, co přesně chce přepravit: „Pokud se jedná o látku, kterou jsme už přepravovali, tak už víme, jak se k látce chovat a jaký cisternový vůz zvolit, jak z pohledu dohody ADR, tak z pohledu povahy látky. Pokud však nějakou látku přepravujeme poprvé, pak musíme vybrat správnou cisternu, případně přemístitelnou cisternu nebo cisternový kontejner.“

Výběr správné cisterny

Výběr cisternového vozu je prováděn na základě UN čísla přepravované látky, kdy je v kapitole 3.2 v tabulce A ve sloupci 12 přidělen minimální kód cisterny a ve sloupci 13 jsou zvláštní ustanovení pro cisterny. V případě, že bude na přepravu použita přemístitelná cisterna, musí vyhovovat podmínkám stanoveným ve sloupci 10 tabulky 3.2A a také zvláštním ustanovením ve sloupci 11 tabulky 3.2A dohody ADR.

„Dalšími parametry pro výběr správné cisterny jsou vlastnosti látky, protože vnitřní povrch cisterny nesmí reagoval s přepravovanou látkou. Z pohledu přepravy jde o velmi obtížnou činnost a jeden z velice kritických bodů. Pokud by totiž povrch cisterny jakýmkoliv způsobem reagoval s přepravovanou látkou, může být buď znehodnocený produkt nebo může dojít k poškození cisterny,“ upozorňuje Jindřich Křípal.

Vzhledem k tomu, že přeprava nebezpečných věcí pro dopravní jednotku (cisternu, cisternový kontejner, přemístitelnou cisternu) končí až v okamžiku jejich vyčištění, je nedílnou součástí přípravy zjistit, jak, kde a za jakou částku bude cisterna vyčištěna.

Po zvolení vhodného dopravního prostředku následuje další krok zahrnující dohodnutí všech přepravních podmínek. Při přepravě nebezpečných věcí podle dohody ADR jsou navíc ještě doptávány případné další podmínky a bezpečnostní opatření, které jsou specifické pro konkrétního odesilatele a příjemce, a jsou nad rámec stanovený dohodou ADR. Vše musí směřovat k tomu, aby nakládka a vykládka proběhla hladce.

„Pokud je vše dobře připraveno, pak už realizaci přepravy nic nebrání a přeprava probíhá dle standardu. Nad celou přepravou dohlíží dispečer, na kterého se řidič může kdykoliv obrátit. Je to důležité zejména v případě nějakého problému vyžadujícího operativní řešení,“ doplňuje Jindřich Křípal.

Co si musí dopravce pohlídat?

Jak už bylo uvedeno, při přepravě nebezpečných věcí je nejdůležitější dávat pozor na správný výběr dopravní jednotky, která bude konkrétní nebezpečnou věc přepravovat. Existuje mnoho nástrah a možností, kde hrozí chyby. Například při nesprávně vybraném vnitřním povrchu cisterny může dojít k poškození cisterny, a to buď k trvalému, nebo dočasnému, nebo ke znehodnocení přepravované látky.

„Na základě měrné hmotnosti se může stát, že se do cisterny požadované množství látky nevejde, nebo naopak může dojít pouze k částečnému naplnění cisterny. Ve druhém případě musí být respektováno ustanovení 4.3.2.2.4 dohody ADR. Tyto nádrže o objemu nad 7500 litrů, které nejsou rozděleny přepážkami, musí být naloženy buď nad 80 % nebo pod 20 % objemu komory,“ zdůrazňuje Jindřich Křípal.

Další komplikaci může představovat nesprávně vybavená dopravní jednotka dodatečnou výbavou, kterou požaduje odesilatel nebo příjemce, nebo řidič nesprávně vybavený ochrannými pomůckami vyžadovanými odesilatelem případně příjemcem nad rámec standardní výbavy dle dohody ADR.

Řidič musí být proškolený

Přeprava nebezpečných věcí musí být zajišťována spolehlivými a zkušenými řidiči. Z pohledu dohody ADR musí být řidič proškolený ve stanoveném rozsahu a musí mít platné osvědčení o školení řidiče pro stanovený rozsah přepravy dle ADR. Musí být vybaven ochrannými pracovními pomůckami a musí mít k dispozici výbavu pro osobní ochranu stanovenou v 8.1.5.2 dohody ADR. Jedná se o fluoreskující výstražnou vestu, přenosnou svítilnu, pár ochranných rukavic a ochranu očí.

„Primárně hledáme řidiče již se zkušenostmi s přepravou v cisternách, dále alespoň se zkušenostmi s řízením (C+E) a v krajním případě probíhá několika měsíční zaškolení nováčků bez předchozí praxe,“ říká Jindřich Křípal a dodává, že z pohledu dohody ADR řidič přepravující nebezpečné věci ve standardním režimu podle dohody ADR musí absolvovat školení dle kapitoly 8.2 dohody ADR. Po absolvování zkoušky obdrží osvědčení o školení řidiče platné pět let od data, kdy složil zkoušku. Obsah školení je přesně stanoven dohodou ADR v pododdílu 8.2.2.3.2 až 8.2.2.3.5. Řidič musí absolvovat také praktické cvičení dle 8.2.2.3.8. Obsah školení se odvíjí od toho, na jaké přepravy bude řidič nasazen (kusová přeprava, přeprava v cisternách, přeprava třídy 1 – Výbušné látky a předměty, přeprava třídy 7 – radioaktivní látky).

Z pohledu společnosti je řidič dále povinen absolvovat další školení v rámci profesní způsobilosti, BOZP a PO, psychotestů v rámci PLP, zaškolení na manipulaci s cisternou při nakládce a vykládce a také praktické školení bezpečné a ekonomické jízdy.

Povinnosti má nejen dopravce

Společnost FEE Transport poskytuje profesionální služby v oblasti dopravy a spedice. Jednou z mnoha nabízených služeb je přeprava nebezpečných věcí dle Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR). Mezi základní stanovené požadavky patří zajištění bezpečnostním poradcem, školení zúčastněných osob, předepsané vybavení vozidel a další požadavky. Kromě vlastní přepravy se vztahuje i na činnosti související s přepravou, jako jsou balení, plnění nakládka, či vykládka nebezpečných věcí.

Daniel Trávníček, ředitel pobočky Olomouc společnosti FEE Transport zdůrazňuje, že v každém článku přepravy nebezpečných věcí má své povinnosti nejen dopravce, ale i osoba předávající nebezpečné věci a osoba provádějící vykládku. Odesílatel tak musí zajistit, aby dopravce obdržel nebezpečné věci s řádně vyplněnými průvodními doklady a ve schválených obalech s předepsaným značením. Musí zajistit proškolení ostatních osob podílejících se na přepravě a ustanovit bezpečnostního poradce. Osoba zajišťující vykládku nebezpečných věcí (příjemce) musí stejně jako odesílatel proškolit ostatní osoby podílející se na této přepravě a ustanovit bezpečnostního poradce.  

„Nejširší spektrum povinností však připadá na samotného dopravce, který může převzít nebezpečné věci pouze do způsobilého dopravního prostředku vybaveného předepsanými doklady, výbavou a označeného bezpečnostními značkami. Musí zajistit proškolení osádky dopravního prostředku a ustanovit bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných věcí,“ vysvětluje Daniel Trávníček.

Pečlivý výběr řidičů

Podle zákona o silniční dopravě a Evropské dohodě ADR jsou řidiči přepravující nebezpečné věci povinni se zúčastnit školení řidičů dle 1.3.ADR zakončeného zkouškou před komisařem z Ministerstva dopravy, na jejímž základě obdrží osvědčení o školení řidičů přepravujících nebezpečné věci. Platnost tohoto Osvědčení je pět let. Školení dle 1.3 ADR je vyžadované pro přepravy dle 1.1.3.6 ADR (tzv. podlimitní ADR), přepravy kusů balených jako omezené množství (LQ) a vyňaté množství (EQ). Pro nadlimitní přepravy v souladu s dohodou ADR jsou řidiči školení dle 8.2 ADR. 

„Školení by mělo pokrývat teoretické i praktické aspekty a zahrnovat následující důležité oblasti: základní teoretická školení (legislativa a předpisy, identifikace nebezpečných látek, způsoby balení a označování), bezpečností procedury (manipulace a nakládání s nákladem), praktická školení (simulace situací a nácvik bezpečných postupů), ověření a certifikace a bezpečnostní vybavení vozidla,“ je přesvědčen Daniel Trávníček a dodává, že výběr řidičů pro přepravu nebezpečných věcí podle dohody ADR provádí společnost FEE Transport velice pečlivě. Vše probíhá v souladu s příslušnými předpisy a národními normami. Řidiči musí mít nejen potřebné kvalifikace, ale také povědomí o rizicích spojených s přepravou nebezpečného zboží a schopnost jednat v souladu s bezpečnostními postupy.

Praxe minimálně jeden rok

Na výběr řidičů kladou velký důraz všechny dopravní firmy, které jsme v souvislosti s problematikou přeprav nebezpečných věcí oslovili. Petr Koblížek, vedoucí oddělení dopravních systémů ve společnosti Šmídl Provozní Holding, zdůrazňuje, že především se musí jednat o řidiče s praxí: „U nás ji máme nastavenou na minimálně jeden rok. Před nástupem do kurzu konzultujeme odbornost řidiče uvnitř firmy. Zpětnou vazbu poskytují kolegové z dispečinku, servisu atd.“

Petr Koblížek

Řidič absolvuje několikadenní povinné školení ukončené zkouškou před zkušebním komisařem. Obsah školení je široký, například znalost legislativy a jiných souvisejících předpisů. Dále zahrnuje klasifikaci nebezpečných látek a míru nebezpečí, řeší způsoby balení, ložení a značení jednotek. Školení vysvětluje pravidla pro podlimitní, omezené a vyňaté množství. Zabývá se průvodními doklady a jejich kontrolou. Řeší také povinnou výbavu vozidla, povinnosti řidiče a mnoho dalšího, co řidič musí v praxi znát. „Řídíme se striktně dohodou ADR, přepravy dispečersky řídí proškolený dispečer. Realizuje je proškolený řidič na kvalitně a kompletně vybaveném vozidle. Kurzy ADR pořádáme minimálně dvakrát do roka. Firma má zkušeného externího bezpečnostního poradce a jednou ročně provádíme audit.

V jaké fázi přepravy hrozí nejčastěji chyby? Petr Koblížek upozorňuje, že především musí být v pořádku samotné vozidlo a jeho povinná výbava. Je nutné používat kompletní a kvalitní komponenty, hlídat expirační doby a provádět pravidelné kontroly. Pozor je třeba dávat při přejímce zboží na jeho balení, dále na způsob uložení na ložnou plochu a zajištění proti pohybu. Je nutné dohlédnout na správně a kompletně vyplněné průvodní doklady a naplánovat vozidlu trasu.

„Chyby hrozí u všeho výše uvedeného. Nejčastěji jsou právě ve způsobu ložení a dokumentaci,
a to především u menších odesílatelů, kde s ADR nemají tolik zkušeností,“ doplňuje na závěr Petr Koblížek.

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: FEE Transport, Šmídl, Milan Otajovič a Václav Podstawka