Manipulace a technika
Volba vozíku určeného pro nakládku nebo vykládku je ovlivněna zejména typem nákladu a způsobem nakládky a vykládky vozidla. Podívejme se, jaké stroje pro tyto činnosti nabízejí významní dodavatelé manipulační techniky.

Společnost STILL nabízí několik typů vozíků, které slouží k nakládce či vykládce na rampách. Jedná se o nakládku či vykládku zboží umístěného na paletách, popřípadě přepravních boxech.

STILL RX 60-80 nakládá kamion bokem.

„Při provádění této manipulace je nezbytně nutné znát maximálně možné přípustné zatížení samotné rampy a samozřejmě i podlahy v nákladním vozidle. V opačném případě může dojít k nehodě či poškození majetku,“ upozorňuje Petr Málek, Key Account Manager CR ve společnosti STILL ČR, a vysvětluje, že jednu z variant nakládky nebo vykládky na rampách představuje využití ručně vedených nízkozdvižných či vysokozdvižných vozíků, které jsou pro tento druh manipulace primárně určeny. Tyto vozíky se pro tento druh manipulace využívají hlavně díky jejich kompaktní velikosti a nízké hmotnosti.

Precizní manipulace

S ručně vedenými nízkozdvižnými vozíky je možné provádět manipulaci s břemeny, jak na délku, tak i na šířku. Společnost STILL doporučuje v tomto ohledu používat vozíky z produktové řady EXH, EXU, ECU nebo ECH. Všechny uvedené typy vozíků se vyznačují velmi dobrými manipulačními vlastnostmi, díky čemuž odvádějí precizní manipulaci v nákladním prostoru vozidel.

„Pokud se zákazník potýká s nerovností podlahy, musí překonávat výjezdy na rampy či přepravuje těžká břemena, doporučujeme mu vyzkoušet především náš nový vozík EXH-SF. Pětikolový podvozek, kdy je uprostřed umístěné hnací kolo, a boční odpružení opěrných kol umožňují vozíku energické výjezdy na rampy a snadné překonávání nerovností podlahy,“ říká Petr Málek.

Tyto kompaktní a výkonné vozíky navíc šetří místo ve skladu. S celkovou šířkou pouhých 720 mm jsou užší než europaleta, takže se bezpečně a přesně pohybují v regálových uličkách. Všechny ručně vedené vozíky jsou určeny pro chodící obsluhu nebo je STILL dodává s pneumaticky odpruženou plošinou pro stojícího řidiče. Mají integrovaný kompresore, který zajišťuje komfortní práci, což zvyšuje rychlost vykládky a nakládky.

Další možnost představují vozíky pro dvojitou manipulaci s břemeny, v tomto případě je vozík schopen přepravovat každou paletu samostatně. V této souvislosti nabízí STILL především vozík EXD-SF, který díky pětikolovému podvozku a maximální nosnosti až 2 000 kg dokáže převážet těžká břemena i na rampě. Vozík EXD-SF dosahuje výkonu překládky až 154 t za hodinu.

Nakládá a vykládá se i bokem

V případě manipulace na rampách lze rovněž využít ručně vedené vysokozdvižné vozíky STILL typové řady EXV či ECV. Petr Málek podotýká, že tyto vozíky je v určitých případech nutné doplnit iniciálním přízdvihem umožňujícím bezproblémovou manipulaci na rampách. Tyto vozíky však mohou manipulovat pouze paletami disponujícími volným průjezdem pro vidlice. Například EUR paletu dokážou přepravovat pouze podélně.

K nakládce či vykládce na rampách je možné využívat také čelní vysokozdvižné vozíky, které dokážou manipulovat se všemi druhy palet. STILL v tomto směru nabízí čelní vysokozdvižné elektrické vozíky RX 50 a RX 20.

„Vykládku či nakládku bokem nejčastěji využívají firmy, které nedisponují rampami. Dalším důvodem je hmotnost břemene (například ocelové svitky) a velikost břemene (například plechy či plastové profily). STILL nabízí pro tento způsob manipulace elektrické, dieselové či plynové vozíky v nosnostech od 1 do 8 t. Jedná se o modelové řady RX 50, RX 20, RX 60 a RX 70,“ dodává Petr Málek.   

Stupačka SP šetří řidiče

Jak už bylo naznačeno, pro nakládku a vykládku se využívá široká škála manipulační techniky, která sahá od paletových nízkozdvižných vozíků přes univerzální čelní vysokozdvižné vozíky až po specializovanou techniku pro manipulaci specifických nákladů.

Nízkozdvižné paletové vozíky Linde T20 SP a T25 SP s pevnou odpruženou stupačkou jedinečné konstrukce jsou pro nakládku a vykládku velmi žádaným modelem. Stupačka typu SP poskytuje řidiči umožňuje stát šikmo k podélné ose vozíku, takže má pod kontrolou prostor před i za vozíkem. Méně si namáhá záda a krční páteř, protože nemusí otáčet celým tělem nebo hlavou. To je ještě podpořeno unikátní konstrukcí ovladače směru a funkcí vozíku. Obsluha může díky tomu řídit pouze jednou rukou a druhou se držet nebo obsluhovat další elektronické zařízení.

 Pro manipulaci se 2 paletami jsou určeny dvojité paletové vozíky (Double Stacker), využívané pro obsluhu nákladních vozů s dvojitým uložením palet díky zdvihu až 2 m. Nejmenší jsou modely D06/08, které mohou najednou převážet 2 palety do celkové hmotnosti 1600 nebo 1800 kg. K dispozici jsou ještě výkonnější modely D12/14, které mohou převážet palety až do celkové hmotnosti 2000 kg. Tímto intenzivním způsobem manipulace lze zvýšit produktivitu vykládky a nakládky až o 40-50 %.

Inovativní řešení Roadster

Linde Material Handling má revoluční koncept Roadster. Jedná se o řadu vozíků typu Roadster s nosností 2 až 3,5 tuny. Unikátnost spočívá v eliminaci předních „A sloupků“ kabiny, což řidiči poskytuje excelentní výhled na náklad, jízdní dráhu i okolí. Do tohoto prostoru je instalováno ergonomické madlo pro snadný a rychlý nástup do vozíku. To vše šetří uživatelům provozní čas a významně zvyšuje produktivitu. Právě a jenom u vozíků Linde bylo toto řešení možné, protože je pro ně využito horních naklápěcích válců sloupu jako ochranného prvku nad prostorem řidiče, který je navíc doplněn mříží nebo volitelně panoramatickým oknem.

Do výbavy vozíků proniká stále více elektronických pomocníků, které zvyšují bezpečnost manipulace s nákladem. Vladislav Záveský, produktový specialista Linde Material Handling Česká republika, uvádí: „V této souvislosti bych doporučil náš unikátní systém kontroly stability vozíku Linde Safety Pilot, který upozorní na přetížení a nedovolí manipulaci přes limit. Řidiči nemusí přemýšlet nad zátěžovými diagramy nebo zkoušet, co vozík unese.“
Dalšími užitečnými pomocníky jsou Linde Safety Guard a Linde Speed Assist. První je modulární asistenční systém, který varuje řidiče manipulační techniky a chodce před nebezpečnou situací a chrání tak osoby, ostatní vozíky, zboží a infrastrukturu před případnou kolizí. Druhý systém umožňuje automatické nastavení maximální rychlosti ve vnitřních a venkovních oblastech. Při vjezdu do vnitřních prostor sám omezí rychlost vozíku, aby se minimalizoval vznik nehod a škod.

Alternativou může být retrak

Martin Koudelka z marketingového oddělení firmy Jungheinrich (ČR) říká, že pro nakládku na rampě se používají většinou ručně vedené nízkozdvižné a vysokozdvižné vozíky. Podmínkou je, aby se vešly svou stavební výškou do návěsu a aby se dokázaly vytočit na malém prostoru. Záleží také na rozměrech a hmotnosti převážených palet. Pokud jsou například palety nízké a v návěsu jsou dvě na sobě, lze využít vozík pro převoz dvou palet najednou a tím výrazně ušetřit čas. Pro usnadnění a urychlení práce je také vhodné používat vozíky s plošinkou. Tím se vozík navíc stává více univerzálním a může být využit i pro převoz na střední až delší vzdálenosti.

Retrak značky Jungheinrich při nakládce venku

Pro nakládku z boku jsou typické čelní vozíky. V poslední době stále roste podíl elektrických vozíků, které se svým výkonem minimálně vyrovnají těm se spalovacím motorem, a to vše s nižšími provozními náklady, bez hluku, vibrací, a hlavně škodlivých emisí. Zajímavou alternativou pro boční vykládku je také retrak, tedy vozík s výsuvným sloupem. Především pak varianta se superelastickými koly – Jungheinrich ETV C, díky čemuž se může retrak pohybovat jak na venkovní ploše (nerovný asfalt, zámková dlažba), tak i ve skladu s úzkými uličkami. Jedná se tak o spojení dvou vozíků v jeden a výraznou finanční úsporu. Jungheinrich nabízí stovky variant vozíků pro všechny intralogistické procesy s nosností až 5 tun a zdvihem přes 14 metrů.

Pozor na strop kamionu

Pro nakládku a vykládku je rovněž možné využít různé modely Toyota. Pokud je nakládán kamion přímo ze skladu přes rampu, může být zavezen jakýmkoli typem vozíku Toyota, který vyhovuje výškou, nosností a manévrovatelností, tedy i malý čelním vozíkem.

„V případě, že v kamionu stohuje dvě palety na sebe, musí čelní vozík disponovat dostatečně vysokým volným zdvihem. To znamená, že vidlice se zdvihají, aniž by se vysouval stožár, který by narazil do stropu kamionu,“ tvrdí Jindřich Přívora, PR manažer společnosti Toyota Material Handling CZ. „Alternativou je v případě frekventované manipulace nasazení ručně vedených zakladačů BT Staxio řady SWE nebo SPE pro dvoupaletovou manipulaci (na vidlicích i na podpůrných ramenech) s nosností 1 600 až 2 000 kg.“

Při jednoúrovňové nakládce připadá v úvahu jakýkoli nízkozdvižný vozík, tedy i ruční paletový vozík BT Lifter LHM230 nebo elektrické ručně vedené modely (se stupačkou i bez ní) BT Tyro LHE130 (novinka), BT Levio řady LWE či LPE s nosnostmi 1 300 – 2 500 kg.

Čelní vysokozdvižný vozík Toyota Tonero

Při nakládce na volné ploše, kdy vozík nakládá kamion z boku nebo zezadu se výběr zužuje v drtivé většině případu na čelní vysokozdvižné vozíky elektrické Toyota Traigo i se spalovacím motorem Toyota Tonero s dostatečnou nosností, výškou zdvihu a vybavené bočním posuvem vidlic. Čelní vozíky mají obvykle jen krátké vidlice, které nedosáhnou přes celou šířku vozidla, ale je možné je prodloužit tzv. návleky, které mohou dosah vidlic prodloužit a umístit paletu na potřebné místo na ložné ploše, aniž by musely být posunovány špičkami vidlic (častý nešvar) nebo jiným vozíkem. Dražší, ale praktičtější variantou jsou teleskopické vidlice, které ovládá řidič přímo z kabiny vozíku. Jejich výhodou je, že odpadá nasazování a snímání návleků.

Bezpečně na šikmé ploše

Jindřich Přívora říká, že za pojmem rampový start ručně vedených strojů by se měla hledat hlavně bezpečnost pro obsluhu a náklad. Jedná se totiž o vlastnost, která odlišuje kvalitní techniku od ostatních. Celá řada vozíků Toyota, tedy modely BT Levio, BT Staxio jsou připraveny na zastavení stroje se zátěží na šikmé ploše a jejich hladký rozjezd bez prokluzu, díky okamžité reakci na pokyn obsluhy.

Stejné nároky na bezpečný provoz splňují i čelní elektrické vozíky Toyota Traigo 24 i Traigo 48. Kromě hladkého rozjezdu bez prokluzu mají i funkci bezpečného couvání: pokud obsluha vozík odbrzdí a nestlačuje akcelerátor, vozíkem je možno pouze velmi pomalu couvat, což je na rampách s oblibou využíváno.

Dalším zajištěním bezpečné práce čelních vozíků na rampách je omezení rychlosti pojezdu se zdviženým nákladem. Mimořádnou funkci představuje Toyota SAS – systém aktivní stability, jimž jsou vybaveny řady čelních vozíků Tonero a Traigo.

„Na rampě ocení obsluha automatickou kontrolu dopředného náklonu stožáru se snímáním hmotnosti nákladu, kdy na rizikové hodnoty vozík sám reaguje omezením náklonu i rychlosti. Opravdovou vychytávkou, která na šikmých plochách obecně zaručuje ochranu nákladu i bezpečnost obsluhy, je funkce vyrovnání vidlic do úhlu 90° vůči nakloněné rovině,“ vysvětluje na závěr Jindřich Přívora.

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: Linde, Jungheinrich, STILL a Toyota