Manipulace a technika
Obrovské množství přepravovaných součástek, složité manévrovací prostory a hybridní provoz (manuální i automatizovaný). Tak vypadala výzva pro odborníka na intralogistiku společnost STILL ČR od světové špičky v zamykacích systémech pro automobily KIEKERT CS. Jak se s ní vypořádala?

Byla to velká výzva, která společnosti STILL ČR umožnila ukázat, co v praxi dokážou jejich automatizované tahače LTX 50, a to včetně inteligentní tažné soupravy s E-rámy. Zákazníkem je firma KIEKERT CS. Přes sklad světové špičky v zamykacích systémech automobilů společnosti KIEKERT CS projde v závodě v Přelouči až milion součástek denně a jejich provoz funguje ještě k tomu nepřetržitě. Tak obrovské množství není možné zvládat bez automatizace, proto KIEKERT CS dlouhodobě do automatizace svých provozů dlouhodobě investuje.

Společnost STILL ČR navrhla a nasadila řešení, které zákazníkovi pomáhá s intralogistikou i ve velmi náročných prostorech. „Náš výrobní závod se bohužel nemůže rozšiřovat. Potřebovali jsme tedy zefektivnit jeho fungování a rychle vyřešit automatizaci převozu materiálu a komponent mezi skladem a výrobou. Vše se navíc musí dostat na správné místo přesně v ten okamžik, kdy to tam potřebujeme. O to se nám teď starají inteligentní tažné soupravy od firmy STILL,“ vysvětluje Petr Kuchyňa, generální ředitel KIEKERT CS.

Zákazník zároveň potřeboval hybridní provoz (manuální i automatizovaný) v třísměnném provozu. „Na začátku jsme navrhli a připravili řešení pomocí dvou automatizovaných tahačů LTX 50, a to včetně inteligentní tažné soupravy s E-rámy. Samotnou realizaci jsme zvládli během tří měsíců,“ vypočítává Filip Šustek, specialista na automatizace STILL ČR, a dodává: „Jakékoliv automatizované pohyby vozíků jsou vždy determinovány prostory. Jde třeba o šířku skladových uliček, úhel zatáček apod. S ohledem na to, že zákazník má prostory velmi limitované, bylo pro nás řešení našeho úkolu mimořádně náročné.“

Dalším požadavkem bylo zefektivnění práce operátorů, aby se mohli věnovat jiným úkolům. Zde přišly na řadu právě automatizované tahače LTX 50, které splňují hybridní režim provozu, a tím firmě KIEKERT CS ušetřily pracovní síly. Vozíky LTX 50 jsou kompaktní a dokážou fungovat i v těch nejužších prostorách. Při použití jako součást tažné soupravy dokáže tento pokrokový elektrický tahač ve výrobních objektech naprosto přesně přemísťovat břemena o celkové hmotnosti až 5 000 kg, a navíc zvládá i delší přepravní trasy. Tímto způsobem je možné realizovat efektivní a štíhlé zásobování výroby, snížit hustotu vnitropodnikového provozu a ušetřit finanční prostředky. Pracovníci obsluhy si chválí jedinečný volant STILL Easy Drive s integrovaným displejem. Jeho obslužné prvky jsou uspořádány tak, že je lze pohodlně ovládat každou rukou bez nutnosti přehmatávání.

Kromě toho vozíky LTX 50 umožňují přesné a lehce ovladatelné elektrické řízení s funkcí automatické nulové polohy zajišťující bezpečné a stálé udržování jízdní stopy. Zvýšený pracovní komfort představuje také plošina řidiče s pneumatickým tlumením, která je dodávána na přání, a volitelné sklopné sedadlo s výškově přestavitelným opěradlem. LTX 50 mají baterie s velkou výdrží a jsou tak skutečným běžcem na dlouhé tratě.

Firma KIEKERT CS sází na automatizaci dlouhodobě a se společností STILL ČR spolupracuje již osm let.  Nejen proto se STILL stal partnerem pro řešení i tohoto nelehkého úkolu navrhnout a uvést do praxe fungování automatizace dodávek v třísměnném provozu a mimořádně úzkých prostorách. 

„Po celá desetiletí je naše jméno synonymem pro automobilovou technologii, která stanovuje standardy. Je pro nás důležitá přesnost a spolehlivost, věříme v automatizaci a robotizaci. Společnost STILL ČR splnila požadované zadání a díky tomu ušetříme finanční prostředky i personální kapacity,“ zhodnotil spolupráci Kuchyňa.

Zdroj: STILL