Manipulace a technika
Správné rozhodnutí při výběru vhodné manipulační techniky představuje jeden z náročných úkolů pro logistické manažery výrobních a logistických společností. Potřebují sladit požadavky na výkon a vlastnosti manipulační techniky se zásadním parametrem, kterým je pohon. Často se proto rozhodují mezi spalovacími a elektrickými vozíky.

Odborníci z Linde Material Handling Česká republika poukazují na současný trend, v jehož rámci stále více společností volí nasazení elektrických vysokozdvižných vozíků, a to mimo jiné z důvodu dosažení dlouhodobě udržitelného a klimaticky neutrálního provozu. Navíc, pokud je elektřina pro nabíjení čerpána z obnovitelných zdrojů, neprodukují elektrické vozíky během svého provozu žádné emise. Kromě udržitelnosti je nasazení elektrických vozíků atraktivní i z ekonomických důvodů. Velkým bonusem je také tichý provoz, který nezatěžuje okolí hlukem.

Náročné prostředí nevadí

Společnosti, které zvažují přechod na elektrické vysokozdvižné vozíky však nejsou ochotny se vzdát vysokého výkonu motoru, větší světlé výšky stroje, robustnosti, odtlumené kabiny a ergonomických prvků, které nabízejí například motorové vozíky Linde s hydrostatickým pohonem. Nyní se jim však nabízí ideální řešení v podobě nové řady vozíků Linde na elektrický pohon.

Modely elektrických vysokozdvižných vozíků Linde X20-X35 s nosností od 2,0 do 3,5 tuny jsou prvními elektrickými vozíky, které se svým výkonem a odolností vyrovnají vozíkům motorovým. A navíc zajišťují ekologický a bezemisní provoz. Spolu s novými modely elektrických vozíků pro standardní aplikace Linde E20-E35 jsou založeny na stejné platformě jako vozíky Linde H20-H35 se spalovacími motory, které byly uvedeny na trh na konci roku 2019.

Nové řady elektrických vozíků Linde zvládají nejen náročná stoupání, ale dosahují také dlouhodobě vysoké rychlosti manipulace a mohou tak pracovat v náročném prostředí. K dosažení takové úrovně výkonu se v obou modelových řadách využívají elektromotory nové generace, které jsou založené na technologii synchronní reluktance (SRM, SRM+), což zvyšuje účinnost elektromotorů. U řady Linde X20-X35 jsou navíc nové elektromotory vybaveny neodymovými permanentními magnety, které zvyšují výkon a také mají vodní chlazení výkonových modulů pojezdu. Toto chlazení zajistí práci vozíku na plný výkon a bez jakýchkoli omezení po dlouhé časové období, což je výhodou například v náročném vícesměnném provozu.

Elektrické vysokozdvižné vozíky Linde X20-X35 zvládnou práci i na nerovném terénu ve venkovním prostředí. To je umožněno nejen jejich vysokou světlostí podvozku, ale také velkými pneumatikami. Zapojena jsou také kroužková ložiska z elastomeru, která se používají na odtlumení přední nápravy. Tato ložiska zabraňují přenosu vibrací a otřesů vyvolaných nerovným podkladem od kol na obsluhu. Díky tomu se celkově snižuje fyzická zátěž obsluhy a zároveň je zajištěna trvalá a vysoká úroveň pracovního výkonu řidiče i stroje. Celková konstrukce vozíku a jednotlivých částí snižuje pravděpodobnost průniku prachových částic do důležitých součástí stroje. Obě nové řady vozíků jsou vybaveny Li-Ion bateriemi s dostatečným zdrojem elektrické energie pro jejich práci.

Linde Material Handling je prvním výrobcem na trhu, který nabízí elektrické vysokozdvižné vozíky jako plnohodnotnou alternativu k vozíkům se spalovacími motory.

Základ každého moderního skladu

Podle zástupců společnosti STILL ČR představuje čelní vysokozdvižný vozík, lidově řečeno „ještěrka“, pro logistický sklad základ. Však s ním jezdily už holky z porcelánu ve stejnojmenném českém filmu ze 70. let minulého století – a už tehdy šlo o dlouho zaběhnutý vynález. Od té doby je stále stejný, a přesto technicky úplně jiný a samozřejmě mnohem propracovanější.

Kromě všemožných technických vychytávek dnes existuje také více možností pohonu vozíků – naftový, plynový a v posledních pár letech také elektrický. A právě elektrický vozík je podle expertů budoucností intralogistiky, zejména kvůli závazku ke snížení uhlíkové stopy. V současné době existuje i jiný důvod – vzrůstající cena paliva i plynu.

Úspora energie dnes představuje velké téma, které zní napříč obory. Logistika není výjimkou, a tak se do popředí rychle dostávají i elektricky poháněné čelní vozíky. Pro firmu to sice může být na začátku větší investice. Nicméně toto řešení má však čím dál rychlejší návratnost. Navíc čelní vozík se díky rozmanitým možnostem využití spolehlivě uplatní v každém skladu. Takovou investici však není dobré uspěchat, ale naopak nechat si poradit.

Přesná a bezpečná manipulace

Společnost STILL nabízí všestranné, efektivní a ekologické elektricky poháněné vysokozdvižné vozíky, mezi něž patří také ty čelní. Hned tři z nich – modely RX 20, RX 60-25/35 a RX 60-60/80 – získaly prestižní ocenění IFOY Award. Ať už se rozhodnete použít moderní lithium-iontovou technologii nebo konvenční olověné baterie, vždy můžete počítat s dlouhou životností a vysokou spolehlivostí. Kromě toho si můžete vybrat z nabídky individuálně nastavitelných jízdních vlastností.

Kromě čistého bezemisního prostředí a ekonomické návratnosti patří mezi další výhody elektrických vozíků hluková neutrálnost zajišťující tichý provoz a provozní bezpečnost. „Elektrické vysokozdvižné vozíky navrhujeme tak, aby přesnost a bezpečnost manipulace s nimi byly v souhře s intuitivním ovládáním a zároveň nízkými náklady na provoz,“ objasňuje Zdeněk Štrupl, odborný manažer prodeje ze společnosti STILL ČR. Čelní vozíky této značky disponují různými předdefinovanými jízdními programy a také chytrým balíčkem Assistant Truck Control. Jde o soubor základních bezpečnostních funkcí, které detekují potenciálně kritické jízdní situace a informují o nich obsluhu, případně jednají nezávisle.

Už dávno také není pravda, že by se elektrické vozíky nehodily pro náročné provozy nebo do skladů s těžkými břemeny. Naopak díky bezpečně zapouzdřenému pohonu a spolehlivosti jsou vhodné například do sléváren. Zákazník má k dispozici nosnost od 1 do 8 tun. Díky inovativním technologiím dosahují elektrické vysokozdvižné vozíky výkonnosti, která v oblasti manipulace s materiálem nijak nezaostává za dieselovými. Bezemisní elektrické čelní vysokozdvižné vozíky STILL jsou v oboru považovány za velmi ekologické a tím poskytují jistotu do budoucna.

Optimalizace spotřeby energie

Jindřich Přívora, PR manažer společnosti Toyota Material Handling Česká republika, je přesvědčen, že pozici elektrických vozíků může dále posílit širší uplatnění li-ionových baterií, které jsou provozně levnější (jejich pořizovací cena je u čelních vozíků stále vyšší než cena olověných baterií), mají delší životnost, vyšší výdrž na jedno nabití. Zároveň odpadá dlouhé nabíjení a provoz nabijáren.

Elektrické vozíky řady Traigo 24 (24 V, 1,0-1,25 t), Traigo 48 (48 V, 1,5-2,0 t, 3kolové i 4kolové) a Traigo 80 (80 V, 2,0-8,0 t, 4kolové) nabízejí nejmodernější modulární Li-Ionovou technologii vlastní výroby a telematiku Toyota I_Site v základní výbavě. Zákazník může získat plně propojené čelní vozíky s nevyčerpatelnou zásobárnou energie a s maximální manévrovatelností i v nejtěsnějších prostorách a úzkých uličkách. Umožňují snadné nastavení různých výkonových a provozních funkcí: úrovně akcelerace, brzdění, optimalizace rychlosti jízdy se zdviženým nákladem, snižování rychlosti v zatáčkách apod. Různé výkonové režimy umožňují řidiči optimalizovat spotřebu energie zvolením vhodného nastavení pro danou úlohu.

Řada Traigo 80 je díky svému celokovovému exteriéru a odolnému silnému podvozku vhodná i pro nejtěžší venkovní provozní prostředí. Pro excelentní produktivitu a optimální komfort obsluhy si zákazníci s otevřenými provozy mohou vybrat plně uzavřenou kabinu, která v kombinaci s nadprůměrnou úrovní ochrany motoru zajišťuje vysoký výkon i při nepříznivých povětrnostních podmínkách nebo v prašném prostředí. Plně odpružená plovoucí kabina snižuje hluk a vibrace a garantuje maximální pohodlí i na nerovných površích.

Výběr ovlivňuje více faktorů

„V neprospěch dieselových vozíků hovoří tlak na zavádění zelených technologií, tak jako v automobilovém průmyslu. Vhodnou cestou může být i výměna starých vozíků za nejnovější úsporné, spolehlivé a ergonomické stroje s vynikajícími parametry v oblasti pohonu a spotřeby energie,“ doporučuje Jindřich Přívora a uvádí, že čelní vozíky Toyota jsou pro svoji odolnost a výdrž často nasazovány do těžkých provozních podmínek, protože spolehlivost techniky a důvěra v kvalitu Toyota jsou důležitými aspekty při volbě optimální manipulační techniky.

Výhody i nevýhody mají všechny pohony, liší se i jejich ceny. Záleží na úhlu pohledu i na konkrétních podmínkách u každého uživatele, preferencích dané firmy, přístupu k zavádění zelených technologií a snižování emisí C02. Výběr pohonu vozíků ovlivňuje i využívané energie ve výrobě nebo ve skladu (plyn, elektřina) nebo používané palivo u firemních vozidel, dodávek nebo nákladních vozidel a vybudovaná firemní infrastruktura. Mnoho firem používá plyn, elektřinu nebo naftu ve výrobě a profitují z nižších nákupních cen při velkém odběru. Práce s naftou je v zásadě velmi jednoduchá, dotankování rychlé. Nevýhodou jsou vyšší emise.

„Provoz elektrických vozíků je čistý, tichý a bezproblémový i ve vnitřních prostorách. Malé elektrické vozíky (tříkolky) jsou menší než malé dieselové vozíky (čtyřkolky) a jsou tedy manévrovatelnější, hbitější a lépe si poradí s těsnými prostorami a úzkými uličkami,“ podotýká Jindřich Přívora.

Eektrické vozíky Toyota Traigo dokáží díky nesporné kvalitě, odolnosti, výkonnosti, jízdním vlastnostem a spolehlivosti zajistit veškeré nároky výrobců stavebních hmot, nápojářského, chemického nebo strojírenského průmyslu, ve slévárnách, v prašném prostředí apod. Nízká hlučnost a vibrace, vynikající výhled a snadná údržba – to jsou vlastnosti, které zaručují nízké provozní náklady při zajištění vysoké produktivity, maximální komfort obsluhy a dlouhou životnost vozíku.

Základem úspěchu Toyoty v těžkém nasazení je robustní odolná konstrukce. Plastové díly, běžné u jiných vozíků, nahradila pevná ocel, elektronický mozek je pečlivě a důkladně zakrytován a chráněn před působením prachu nebo jiných nečistot.

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: Linde, STILL a Toyota