Manipulace a technika
VNA vozík není možné nahradit žádným jiným typem vozíku. Je to z důvodu velmi úzké pracovní uličky, která mu k manipulaci stačí. Žádný jiný vysokozdvižný vozík se do tak úzké uličky nedostane.

Jak musí být připraven sklad pro provoz VNA vozíku? Nejdůležitějším parametrem je podlaha, která musí splňovat nejpřísnější normy. Pokud tomu tak není, systémový vozík nemá potřebné jízdní vlastnosti a jeho provoz může být dokonce nebezpečný. Odborníci tvrdí, že dlouhodobá kvalita podlahy ve skladu je požadována v souvislosti s dynamickým tlakem systémového vozíku na podlahu. U jiných typů vozíků to není tak markantní, protože jezdí pokaždé jinou trasou a navíc jsou lehčí. VNA vozík pracuje ve vymezeném prostoru, takže se dynamický tlak může projevit například v podobě vyjetých kolejí nebo zvlnění jízdní stopy.

STILL: flexibilní pomocníci

 „Co nejlepší využití prostoru je zcela logickým cílem našich zákazníků. Každý centimetr čtvereční, který jim pomůžeme ušetřit použitím správné manipulační techniky, totiž mohou využít pro skladování a další návazné operace. Nejvyšší požadavky na flexibilitu a funkčnost rozhodně splňují naše vozíky MX-X a NXV. Díky nim totiž zákazník získá přístup k oběma stranám uličky ve skladu s vysokými regály, aniž by bylo potřeba se strojem zatáčet. Vozíky MX-X zvedají nejen vidlice, ale také celou kabinu s obsluhou, která si může jednotlivé prvky ovládání plně přizpůsobit svým ergonomickým potřebám,“ říká produktový manažer společnosti STILL ČR Jaroslav Leun a poukazuje na to, že při maximálním zdvihu obsluha vozíku může založit paletu s maximální přesností až do výšky 18,5 metru. V uličce se pak vozík zvládne pohybovat rychlostí až 14 km/h a jeho nosnost dosahuje až 1,5 tuny.

VNA vozík STILL NXV

Vozíky MX-X a PXV umožňují vychystávat jednotlivé položky ručně, se stroji MX-X pak lze zároveň ukládat a odebírat kompletní palety. „Přestože každý vysoký regál je jiný, díky modulárnímu designu vozíků do velmi úzkých uliček je společnost STILL připravena uspokojit i individuální poptávky pro jakékoliv použití. Nosnost a maximální rychlost jsou pouze jedním aspektem výjimečného výkonu vozíků MX-X, PXV a NXV. Kromě nich tyto stroje disponují inteligentními pomocnými systémy, díky kterým je prováděná práce rychlejší, jednodušší a bezpečnější,“ vysvětluje Jaroslav Leun. Regálový vozík NXV zaručuje komfortní, bezpečné a rychlé skladovací procesy ve vysokých a úzkých skladových uličkách. Při výškách zaskladňování až 13,8 metru navíc k zamezení vzniku škod pomáhá najetím na regál aktivní stabilizace břemene a kamera na vidlicích. Systém usnadňující polohování pak přispívá ke zvýšení bezpečnosti a rychlosti při nakládání nákladových jednotek.

Králi mezi vychystávacími vozíky ve skladech s úzkými uličkami jsou vertikální vychystávací stroje EK-X 10 a PXV. Určují nový standard z hlediska výkonu, výšky vychystávání, zbytkové nosnosti, funkčnosti a ergonomie. Vozíky EK-X 10 a PXV se posunují do nové dimenze efektivní manipulace se zbožím díky rychlosti jízdy až 10 km/h a zvedání až 0,4 m/s. Mezi jejich další vlastnosti patří vynikající výhled a maximální výška vychystávání dosahující u stroje EK-X 10 až 6,3 m, u PXV pak až 12 m, stejně jako prostorná a odpružená kabina řidiče. Modulární systém umožňuje zhotovit vozíky EK-X 10 a PXV na míru pro každý konkrétní sklad. „Pokud usilujete o maximálně efektivní a uživatelsky přívětivé řízení vychystávacího skladu, bez vozíků MX-X, NXV, PXV nebo EK-X 10 se neobejdete,“ dodává Jaroslav Leun.

Unikátní kloubové šasi

Vyšší efektivitu ve vysokých regálových systémech s úzkými uličkami a snazší výběr optimální specifikace nejvhodnějšího stroje umožní zákazníkům nové modely VNA vozíků se zdvihem kabiny řady BT Vector. Proslulost ji zajistilo nejen dělené kloubové šasi, ale i další technické vychytávky zaměřené na úsporu energie, stabilitu a bezpečnou manipulaci v nejvyšších výškách, při vychystávání nebo zakládání celých palet.

Co nejlepší využití skladového prostoru je jedním z klíčových ukazatelů efektivnosti operací ve velkých skladech a distribučních centrech. Toyota Material Handling disponuje unikátní konstrukcí vozíků, které dokážou zakládat a vybírat palety v úzkých uličkách velmi efektivně a přitom bezpečně.

„Naše VNA vozíky se zdvihem kabiny a s unikátním kloubovým šasi umožňují maximální využití objemu skladu s vysokými regály a úzkými uličkami. Nosnost 1 500 kg ve výšce až 10 m a 1 000 kg ve výšce až 16,8 m modelu BT Vector VCE150A činí z tohoto stroje mistra v produktivitě a rychlosti operací,“ je přesvědčen Jindřich Přívora, PR manažer společnosti Toyota Material Handling Česká republika.

Operátor má vše pod kontrolou

Nové modely s nosností 1 000 a 1 200 kg a výškou zdvihu až 11 m rozšiřují uplatnění této koncepce i ve skladech s nižšími regálovými systémy a nižší hmotností nákladů. Umožní uživatelům zvolit optimální specifikaci stroje a současně využil veškeré výhody jedinečné konstrukce vozíků i ostatní přednosti této vyspělé řady. To znamená, že uživatel, který nepotřebuje zakládat těžké náklady příliš vysoko, může nyní sáhnout po menším, efektivnějším a levnější stroji. Klíčové výhody řady BT Vector přitom zůstávají zachovány. Zákazník tak může vybírat již ze čtyř nosností včetně modelu s teleskopickými vidlicemi.

BT Vector má kloubové šasi.

„Kloubové šasi, díky kterému se vozík dokáže v tak zvané transferové uličce přemístit z jedné uličky regálového systému do druhé na menším prostoru (o 1 metr užším), tak uživatelům zajistí dodatečná paletová místa na obou koncích uliček. V celé šířce a výšce regálového systému. To mohou být v případě velkých distribučních center i stovky paletových míst navíc. Ostatní stroje, které mají pevné konvenční šasi se na tak malém prostoru vytočit nedokážou,“ tvrdí Jindřich Přívora a dodává, že všechny modely, tedy nejen novinky, mají vylepšenou kabinu řidiče, nové ovládací prvky a zejména nový dotykový barevný displej. Řízení vozíků je nyní ještě pohodlnější, méně namáhavé i v těch nejvyšších výškách. Ovládací prvky vozíku jsou integrovány do jednotky, která je plně nastavitelná podle potřeb řidiče. Operátor má vozík a všechny jeho funkce naprosto pod kontrolou.

Bezpečně neznamená pomalu

Rychlost a bezpečnost manipulace jsou neoddělitelné součásti každé manipulace. Ve velkých výškách a s těžkými náklady to platí dvojnásob. Řada BT Vector patří v tomto ohledu k nejzajímavějším. Stroje jsou například vybaveny systémem Optipace, který automaticky řídí rychlost vozíku v úzké uličce. Zajistí maximální bezpečnou rychlost v závislosti na hmotnosti nákladu a momentální výšce kabiny s operátorem.

„Vysokou rychlost manipulace umocňuje také výborná stabilita vozíku. Ta je kromě kloubového řešení umožněna 4, resp. 6kolovým šasi (zdvojená přední kolečka). Jejich výhodou je i nižší zatížení podlahy a stabilní pojezd i na podlahách, které neodpovídají rovinnosti dle směrnice VDMA. Celkovou efektivnost operací zvyšuje i rychlost zdvihu 0,7 m/sec nebo svižný přejezd z uličky do uličky do 10 sekund, a to při jízdě vpřed i při couvání,“ vysvětluje Jindřich Přívora a na závěr dodává, že stroje BT Vector jsou největší a nejtěžší vozíky, které se ve skladech pohybují. „Abychom ochránili pracovníky, kteří se mohou v uličkách například vychystávat, vybavujeme vozíky technologií PPS, která monitoruje jízdní dráhu v úzké uličce v celé její šířce do vzdálenosti odpovídající přibližně 1,3 až 1,5násobku brzdné dráhy. Sledování zajišťují 2 laserové skenery instalované jak ve směru nákladu, tak ve směru řidiče. V případě narušení bezpečnostní zóny vozík automaticky plynule zastaví a člověka neohrozí.“

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: STILL a Toyota