Manipulace a technika
Manipulace stavebního materiálu je nejčastěji zajišťována čelními vozíky se spalovacím motorem. Nicméně tuto náročnou práci již dokážou spolehlivě vykonávat rovněž vozíky s elektrickým pohonem. Výběr techniky ovlivňuje mimo jiné kvalita povrchu, po kterém vozíky jezdí.

Vysokozdvižné vozíky ve stavebnictví mohou provádět rozmanitou škálu manipulačních činností, obsluhu výrobních linek stavebních materiálů, nakládku a vykládku nákladních aut a vagónů, blokové stohování palet a zakládání palet do regálů uvnitř a venku. Zvláštní kategorii pak tvoří terénní vysokozdvižné vozíky pro manipulace přímo v náročném prostředí staveb.

Vozíky musí být spolehlivé a odolné

I v těch nejtěžších aplikacích představují zdatné pomocníky motorové vozíky Linde, které dnes disponují rozsahem nosností od 1,4 až po 18 tun. Jejich parametry si již ověřilo mnoho zákazníků působících mimo jiné v oblasti výroby materiálů pro stavebnictví. Pro tyto vozíky je standardem velmi citlivý a přesný hydrostatický pojezd s regulačním čerpadlem a dvěma hnacími hydromotory vlastní konstrukce a výroby. Díky 60-ti letému vývoji a zdokonalování společnost Linde Material Handling dosáhla vynikající úrovně v oblasti ovladatelnosti a citlivosti. To vše doprovází vysoká spolehlivost a odolnost. Ovládání pojezdu je řešeno jedinečným dvoupedálovým systémem a kontrolou pracovní hydrauliky pomocí joysticků s nastavitelnou citlivostí. Volitelné provozní módy umožňují nastavení výkonnosti a optimální spotřeby podle konkrétní aplikace. Díky extrémní citlivosti hydrostatického pojezdu, jsou tyto vozíky jedinečné v kombinaci se specializovanými přídavnými zařízeními různých výrobců, která se výrobě stavebních hmot a materiálů poměrně často využívají.

Vozíky ve stavebninách musí být spolehlivé a odolné.

Firma Linde Material Handling nyní představila novou generaci modulárních vozíků poháněných elektrickým nebo spalovacím motorem na společné platformě 12xx. V kategorii elektrických vozíků o nosnosti 2 až 3,5 tuny se jedná hned o dvě modelové řady E20 – E35 a X20 – X35. Motorové vozíky H20-H35 byly jako předvoj představeny již vloni. Firma Linde Material Handling se tak stala prvním výrobcem vysokozdvižných vozíků, který vytvořil platformu pro nahrazení vysokozdvižných vozíků se spalovacím motorem elektrickými vysokozdvižnými vozíky, aniž by to znamenalo snížení manipulačního výkonu.

Elektrické vozíky a  X-tremní výkonnost

Nové modely čelních elektrických vozíků Linde X20–X35 vytvářejí zcela nový výkonnostní standard: charakteristiky motorových vozíků a dynamiku, flexibilitu a bezemisní provoz elektrických vozíků. Poprvé je lze používat v náročných aplikacích u výrobců a dodavatelů stavebních materiálů, kde byly dříve upřednostňovány pouze motorové vozíky. Klíčem k tomu je nová generace výkonných reluktančních AC elektromotorů a modulární koncepce těchto vozíků.

Česká pobočka Linde Material Handling dodává na tuzemský trh i speciální terénní vysokozdvižné vozíky a manipulátory značky AUSA s možností pohonu 4×2 nebo 4×4. Pohon druhé nápravy je připojitelný dle potřeby tlačítkem. V kombinaci s širokým rozchodem kol, velkým průměrem terénních pneumatik a vyšší světlou výškou mají tyto stroje vynikající trakci a stabilitu při transportu nákladů přes nerovný nebo nestabilní podklad, například blátem či jinými obtížnými terény.

Manipulace s různorodým materiálem

Jindřich Přívora, PR manažer ze společnosti Toyota Material Handling Česká republika, poukazuje na fakt, že pojem stavební materiál zahrnuje velmi širokou škálu položek s různými rozměry a hmotnostmi. Stavební materiál bývá standardně uložen na paletách, rovněž se s ním manipuluje jako s volně loženým zbožím nebo se využívají přídavná zařízení (například kleště na betonové skruže apod.).

Toyota Tonero při manipulaci s dlouhými manipulačními jednotkami

„Stejně tak skladování může probíhat mnoha různými způsoby. Například uložení materiálu v běžných paletových nebo konzolových regálech (různé druhy dlouhých materiálů jako jsou trubky, řezivo, deskový materiál, ocelové profily a mnoho dalších materiálů). Sítě stavebnin poskytují zákazníkům velmi široký sortiment stavebních materiálů od cihel, zámkové dlažby, po obkladové materiály, barvy, omítky, sádrokartony a stovky dalších menších či větších položek pro práci v interiéru i exteriéru. Způsob skladování determinuje i výběr vhodného manipulačního vozíku,“ vysvětluje Jindřich Přívora a dodává, že při manipulaci mohou být využívány prakticky všechny typy čelních vysokozdvižných vozíků i skladové manipulační techniky, snad s výjimkou vychystávacích nebo VNA vozíků.

Těžká práce pro vozíky

Manipulace stavebního materiálu je u zákazníků Toyoty nejčastěji zajišťována čelními vozíky se spalovacím motorem, a to výkonnými vozíky řady Toyota Tonero. Výběr techniky ovlivňuje také kvalita povrchu, po kterém vozíky jezdí. Diesel je preferovaným pohonem zejména tam, kde jsou horší nezpevněné povrchy, panely se spárami, koleje, výmoly apod. Výroba i prodej stavebnin patří mezi těžká provozní prostředí. Vozíky bývají vytížené na maximum, pracují běžně s náklady na hranici nosnosti, jsou nasazeny na venkovních plochách i v zastřešených halách. Pohybují se venku za jakéhokoli počasí a neodpočinou si ani v krytých skladech.

Nakládka vozidla stavebním materiálem na paletách

Jindřich Přívora podotýká, že modely Toyota Tonero jsou vybaveny kvalitními koly (například výbornými pneumatikami SolidAir, které spojují nejlepší vlastnosti superelastických kol i vzdušnic), funkcemi jako odpružení vidlic, kontrolovanou akcelerací zdviženým nákladem či boční i podélnou stabilitou jištěnou systémem Toyota SAS. Umožňují dosáhnout vysoké produktivity a bezpečného pojezdu s těžkými paletami. Vysoká rychlost pojezdu strojů Toyota Tonero pomáhá překonávat dlouhé vzdálenosti mezi jednotlivými sektory v prostorách areálů stavebnin i výrobních firem, které bývají rozsáhlejší právě kvůli skladování na ploše.

Účinné filtry a ventilátory pro prašné prostředí

Proti velké koncentraci prachu různé velikosti je možné se účinně bránit volbou vhodného filtru, a ventilátoru optimální síly a výkonu. Předčistič vzduchu na sání do motoru by měl být samozřejmostí. Ve zvlášť prašném provozu je umístěn na rámu motoru a odlučuje velké nečistoty.

„V útrobách vozíku čistí vzduch takzvaný cyklonový filtr, který při sání vzduch roztočí a odstraní i extra jemný prach, který se jinak dostane úplně všude. Skládá se z hrubého a jemného filtru a dokonale ochrání každý stroj. Prostor obsluhy ochrání přetlaková kabina, která nepustí dovnitř vůbec nic, žádný závadný vzduch, žádné závadné látky,“ zdůrazňuje Jindřich Přívora a dodává, že další alternativu představuje chladič s většími voštinami (průduchy). Nečistoty chladičem spíše proletí, než aby ulpívaly uvnitř a zanášely prostor, kudy má proudit vzduch a ochlazovat chladicí kapalinu, případně hydraulický nebo převodový olej. Ve spojení s vysokorychlostním ventilátorem, který dokáže prohnat chladičem více vzduchu za stejný čas, jde o velmi účinnou ochranu vozíku.

Jindřich Přívora je přesvědčen, že čelní elektrické vozíky jsou precizně stavěné i pro venkovní provoz. V extrémních podmínkách (nečistoty, bláto, minerální vlna, prach z dřevařského provozu) je dodatečná ochrana možná a žádoucí, včetně intenzivnější údržby a čištění. Nekryté motory ale mají svůj význam: více větrají, méně se zahřívají a tím se méně opotřebovávají. V každém nasazení rozhodují provozní podmínky a optimální nastavení.

Většina prodejen stavebnin preferuje spalovací motory

Obor stavebnin se v současnosti vzhledem ke stavebnímu boomu na trhu velmi dynamicky rozvíjí. Provozy, které se zabývají prodejem stavebního materiálu a přidružených komodit, se neobejdou bez manipulační techniky.

Vozík STILL manipuluje se stavebním materiálem.

„Naprostá většina větších prodejen stavebnin preferuje čelní vysokozdvižné vozíky se spalovacími motory. Zpravidla se vzhledem k jejich výkonu a dostupnosti pohonné hmoty jedná o stroje naftové,“ vysvětluje Zdeněk Štrupl, odborník ze společnosti STILL. Významným argumentem pro nasazení těchto vozíků je také okamžitá disponibilita bez nutnosti čekat na nabití trakční baterie, jako tomu je u akumulátorových typů. Tyto stroje si také lépe poradí s horšími povrchy, které se mnohdy v provozech tohoto druhu vyskytují. Pokud povrch není ideální, lze je vybavit například dvojitými koly na poháněné nápravě, případně jsou preferovány stroje s většími koly. Další variantou je speciální obutí určené pro vozíky s větší schopností odpružit nerovnosti povrchu. Okrajovou záležitostí pak jsou speciální terénní vozíky, a to zejména vzhledem k jejich pořizovací ceně.

„Společnost STILL nabízí dvě řady vysokozdvižných vozíků se spalovacími motory. První je robustní model RCD/RCG s většími koly s klasickou hydrodynamickou převodovkou, který je vhodný pro méně náročné provozy. Druhým je špičkový model RX70 s elektrickým přenosem síly, jehož přednosti, jako je velmi nízká spotřeba paliva, blesková reverzace bez prokluzu kol nebo elektronicky řízená hydraulika, vyniknou při vyšším výkonu překládky, kratších trasách, vykládce a nakládce nákladních automobilů atd.,“ vysvětluje Zdeněk Štrupl a pokračuje: „Pokud se jedná o větší provozy s bezproblémovými povrchy, stojí za zvážení i nasazení elektrických vysokozdvižných vozíků, a to především z důvodu vysokých úspor na provozních nákladech oproti těm se spalovacími motory. STILL nabízí moderní řadu elektrických strojů RX 60, která je výkonem překládky srovnatelná s vozíky se spalovacími motory. Z výroby mohou být vybaveny speciálním výkonovým paketem a zesílenými komponenty pro tento typ nasazení.“

Pro stavební materiály úzkého a dlouhého tvaru, jako je stavební řezivo a podobně, se používají speciální boční nebo čtyřcestné vysokozdvižné vozíky. Společnost STILL nabízí i tyto stroje.

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: Linde a Toyota