Manipulace a technika
Zakládání palet až do patnáctictimetrových výšek, manipulace ve velice úzkých uličkách a řidič sedící bokem ke směru jízdy. To jsou parametry, které jsou charakteristické pro retrak, vozík určený pro práci ve skladu.

Retraky, vozíky s výsuvným sloupem, které mohou oproti běžným vysokozdvižným vozíkům pracovat v užších uličkách a dosahovat vyšších úrovní zakládání, jsou nedílnou součástí moderních skladů. Společnost STILL poskytuje širokou nabídku těchto strojů, které se staly klíčovými pomocníky pro zákazníky po celém světě. Retraky STILL představují špičkovou technologii pro efektivní a bezpečnou manipulaci. Díky širokému spektru technických inovací a specializovanému designu jsou spolehlivými a výkonnými vozíky pro intralogistické potřeby zákazníků.

Rychlá manipulace s břemeny

Retraky STILL si získaly důvěru klientů z různých odvětví, včetně výrobců z oboru automotive a jejich dodavatelských řetězců, dalších výrobních podniků a logistických společností. Podle Iva Kocuma, produktového manažera společnosti STILL ČR, jsou klíčovými vlastnostmi těchto strojů bezpečnost, ergonomie a vysoký výkon, který přináší zlepšení efektivity a rychlosti intralogistických procesů. Technické inovace pak jejich efektivitu a bezpečnost ještě zvyšují. Jde například o aktivní stabilizaci břemene (ALS), která zkracuje dobu čekání na ustálení výkyvů zdvihového stožáru při dojezdu k regálu až o 80 procent. Díky optickému systému měření výšky je možné automaticky přednastavit výšku zdvihu a sledovat ji na digitálním displeji.

Příkladem takových retraků z flotily STILL je řada FM-X zahrnující efektivní vozíky, které na základě vysoké zbytkové nosnosti zvednou až 1000 kg do výšky až 13 metrů. Jednotná ergonomická koncepce je rovněž zárukou klidné, pohodlné a bezpečné práce po celou dobu směny. Vozíky mimo jiné přesvědčí maximální dostupností díky technologii Li-Ion. Ta umožňuje bezproblémové mezinabíjení vozíku. Během pouhých třiceti minut lze navíc Li-Ion baterii dobít až na 50 procent.

„S ohledem na efektivní využití prostoru ve stísněných uličkách jsou retraky navrženy tak, že jejich kompaktní konstrukce a schopnost pohybu umožňují maximální využití skladovací kapacity a zvýšení rychlosti manipulace s břemeny. Při manipulaci s břemeny ve vysokých výškách je bezpečnost nejvyšší prioritou. Naše vozíky jsou vybaveny bezpečnostními prvky, jako je automatické omezení rychlosti při jízdě do zatáček a pedál pro udržení nohy řidiče na místě během práce. Kabina je potom navržena tak, aby řidiči poskytovala optimální ochranu před možnými nebezpečími a díky bočnímu sezení a ergonomickému designu je práce s retrakem opravdu pohodlná a bezpečná,“ doplňuje Ivo Kocum a podotýká, že se retraky staly klíčovými nástroji pro efektivní intralogistiku ve skladových prostorách s vysokou hustotou skladování. „S neustálým vývojem technologií a inovací je možné očekávat další zlepšení v oblasti bezpečnosti, efektivity a ergonomie těchto vozíků, což přispěje k ještě účinnějšímu a produktivnějšímu skladování a manipulaci s břemeny.“

Nepotřebujete podpůrné vidlice

Martin Řehák, manažer tréninku a produktové podpory ve společnosti Linde Material Handling Česká republika, je přesvědčen, že retrak je obecně známý pojem ve skladování a logistice. Jedná se o stroj, jehož název vychází za slova „reach“, neboli dosáhnout. Znamená to, že zmíněný stroj je schopen si pro náklad dosáhnout a nepotřebuje zajíždět podpůrnými vidlicemi do regálu, jako u zakladačů. Přináší to mnoho výhod, pozitiv a příležitostí.

Retrak Linde s bezpečnostní zónou

„Co je na tomto způsobu manipulace s materiálem zvláštního? Jedná se nezvyklý způsob, kde operátor sedí bokem k vidlicím. Stroj si sám dosáhne do regálu a nemusí zajíždět podpůrnými vidlicemi právě do skladovacího systému. Retraky jsou dále koncipovány tak, aby byly co nejmenší a zabíraly minimální prostor v uličce mezi regály. V současné době tyto stroje mohou dosáhnout do úctyhodných 15 metrů, což už je poměrně vysoko. Jistě, trh si žádá co nejefektivnější zaskladnění materiálu a s tím právě výška souvisí naprosto klíčově,“ tvrdí Martin Řehák. „Naší snahou je mít pro každý typ manipulace s retrakem ideální profil stroje. V Linde MH využíváme velké variability retraků a v podstatě každý uživatel tohoto typu stroje najde to, co nejlépe využije. Ať už se jedná o několik šířek i délek základního šasi či mnoho typů kabin, od chladírenských, až po kabiny do vjezdových regálů. Je třeba rovněž zmínit i široké portfolio baterií od olověných, přes Li-Iontové až po vodíkový pohon. Zákazník má možnost vybrat si z mnoha variant sedaček, typů ovládání a přídavného vybavení kabiny. Z tohoto pohledu jde skutečně o čelní reprezentanty s možností kombinace výbavy dle daného prostředí.“

Efektivní bezpečnostní prvky

Součástí retraku může být i systém kontroly výkyvu stožáru (Linde Dynamic Mast Control). Jedná se o unikátní systém, který naprosto minimalizuje kývání stožáru při manipulaci. Díky elektrickému systému výsuvu stožáru a několika čidlům je schopen reagovat na výkyv ve zlomku vteřiny, a to i v krajních polohách výsuvu. Díky tomu nejen minimalizuje poškození zboží nebo regálů, ale především výrazně urychluje a tím zefektivňuje celou manipulaci ve skladu. Ekonomický přínos je neoddiskutovatelný.

K dalším prvkům patří asistenční systémy na ochranu patek regálů při manipulaci (Linde Rack Protection), které pomáhají při zvyšování bezpečnosti při provozu.

„Bezpečnost se dnes skloňuje ve všech pádech. My se skutečně zaměřujeme nejen na složité systémy, které na dálku upozorní na přítomnost osoby v okolí stroje, ale také na směr, kde se tato osoba nachází,“ zdůrazňuje Martin Řehák a podotýká, že systém Linde Safety Guard je dokonce schopen zpomalit nebo zastavit stroj, aby nedošlo ke střetu s člověkem. „Mohu však zmínit i jednodušší prvky bezpečnosti, jako jsou světla Vertilight, které díky vějířovitému uspořádání diod dokonale osvětlí rozptýleným světlem celý prostor manipulace, a to i do výšky. Součástí vybavení mohou být rovněž sady, které upozorní světelným pruhem na oblast, do níž není radno vstupovat. Zmínil jsem ovšem jen několik nástrojů, které pomohou zvýšit bezpečnost. Vždy ale záleží na správné kombinaci zmíněných prvků, aby jejich používání bylo efektivní a nikoli efektní.“

Když shrneme retraky jako takové, jedná se o poměrně univerzální stroje pro specifickou manipulaci. Martin Řehák souhlasí, že se jedná o mírně protichůdné tvrzení, ale upozorňuje, že to přesně vystihuje směr vývoje retraků. Retrak představuje stoprocentně přizpůsobitelný stroj pro jakoukoli manipulaci ve skladu s více paletovými úrovněmi. Dokáže efektivně pracovat ve stísněných uličkách s potřebou vysokého zdvihu a přináší optimální pohodlí pro celodenní práci obsluhy. Zde je třeba zmínit i využití retraku bez obsluhy. V Linde Material Handlingse jedná o unikátního člena rodiny automatických strojů s názvem R-matic. Tomu se ale budeme věnovat v některém s příštích článků.

Komfort a produktivita obsluhy

Také retraky BT Reflex od Toyoty v uplynulých 25 letech přinášely zásadní inovativní funkce. Jmenujme například unikátní naklápění kabiny, TLC systém hladkého zdvihu či 360° řízení. Toyota přináší i v nové generaci Reflex série B, R, E, N naprosto nepřehlédnutelná vylepšení cílená na efektivní práci řidiče ve standardních i mrazírenských verzích. Díky tomu retraky umožňují velmi široké uplatnění ve všech typech provozů s vyššími regálovými sestavami. Toyota nabízí retraky v několika modelových řadách s nosností 1 400 až 2 500 kilogramů a s výškou zdvihu až 13 metrů.

BT Reflex se skleněnou střechou

Odborníci ze společnosti Toyota Material Handling Česká republika poukazují na modernizaci prostoru řidiče s důrazem na ergonomii ovládání a k definování nových měřítek bezpečnosti, ergonomii a energetickou úspornost s Li-ionovými bateriemi ve standardním provedení. Nová a unikátní interaktivní dotyková obrazovka pak nabízí řadu funkcí, jako je kontrola rychlosti, výšky zdvihu včetně předvolby a varování před přetížením, včetně nastavení limitů či dalších výkonových parametrů.

Bezpečnost vždy na prvním místě

Pojďme si nyní projít přednosti retraků BT Reflex, na které odborníci upozorňují. Pro maximální výhled je na přání k dispozici panoramatická skleněná střecha. Unikátní naklápění kabiny modelů řady E je osvědčenou inovací, snižující námahu. Spokojený řidič je produktivní řidič. 

Nové volitelné sedadlo se vzduchovým odpružením se postará o pohodlí řidičů v náročných aplikacích. Ergonomii obsluhy zvyšuje také možnost nastavit výšku podlahy jednoduchým stiskem tlačítka. 

Součástí rozhraní nové dotykové obrazovky je nejen důležitá předprovozní kontrola, ale také další bezpečnostní funkce, jako automatická regulace rychlosti, či vyrovnání a vystředění vidlic.

Nová generace BT Reflex zvedne těžší náklad výše a rychleji než starší vozíky a zvyšuje laťku standardů pro vertikální manipulaci. To vše díky radikálně vylepšeným zbytkovým nosnostem v největších výškách. S vyššími zbytkovými nosnostmi nyní vozíky s nižší nominální nosností zvládnou stejnou práci.

Toyota inovovala rovněž design stožáru a jeho roli při výškové manipulaci. Stožár umožňuje bezrázový výsun i spouštění a naklápění vidlic. Inovace nyní zvýšila i rychlost zdvihu a spouštění, s nákladem 0,64 m/s a bez nákladu dokonce až 0,92 m/s. Čím rozsáhlejší je regálový systém a jeho výška, čím více retraků je nutných k jeho obsluze, tím získává na významu každá ušetřená sekunda při každém manipulačním cyklu. V konečném důsledku může uživatel snížit počet vozíků ve flotile nebo se stejným počtem strojů odbaví mnohem více palet za stejnou časovou jednotku.

BT Reflex zdvihne díky inovativní konstrukci stožáru a skvělé stabilitě strojů s vysunutým stožárem těžší náklad rychleji a do vyšší výšky než předchozí modely (E a R-série až do výšky 13 m).

Jako příklad můžeme uvést retrak BTReflex řady N.Stroje této řady jsou designované pro speciální vjezdové nebo průjezdné regály a pro stohování do výšky 6 až 7 metrů. Vjezdové a průjezdné regály představují jednu z alternativ vysokohustotního skladování. Vyžadují speciálně upravený vozík se zúženou kabinou a obvykle i se zúženým šasi (o 150 milimetrů, který nepracuje v klasické uličce, ale manipuluje přímo v uličce, ve které je zboží skladováno. Zboží musí být zaskladňováno i vyskladňováno systematicky od paletových pozic v hloubce regálové sekce a také v celé výšce stejné sekce – směrem ke kraji regálového systému.

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: STILL, Toyota a Václav Podstawka