Manipulace a technika
Nedostatek pozemků pro výstavbu nových skladových hal, nedostatek pracovní síly a stále vyšší nároky zákazníků výrazně ovlivňují podobu současných skladů. Odborníci tvrdí, že velké množství logistických i výrobních společností nevyužívá potenciál svých skladových prostorů.

Četnost rozšíření skladu je u každého zákazníka individuální. Odborníci tvrdí, že vždy existuje více možností. Například Vladislav Záveský, product manager ze společnosti Linde Material Handling Česká republika (Linde MH), uvádí, že pro řešení požadavků na maximální využití skladů existuje celá řada možností. Lze nabídnout víceúrovňové skladové plošiny nebo policové galerie, vjezdové, mobilní či spádové regály nebo překonfigurovat klasické paletové regály na verzi s úzkými uličkami a jejich obsluhu na použití VNA vozíků. Každopádně hlavní směr pro rozšíření kapacity vede zpravidla do výšky.

Vjezdové regály poskytují vysoké prostorové využití skladu, protože nepotřebují žádné obslužné uličky a mohou poskytnout prostorové využití až na 90 procent. Drive-in regály jsou vhodné pro homogenní paletizované zboží s menší obrátkovostí. Vjezdové regály mohou být instalovány ve dvou variantách: s jednou příjezdovou uličkou anebo jako průjezdné s přístupem z obou stran.

Vladislav Záveský je přesvědčen, že systém mobilních regálů, který nemá pevně nastavené řady regálů a uliček, může významně zvýšit prostorovou využitelnost skladu až na 80 procent. Pro manipulaci se zbožím se vytvoří vždy jedna potřebná ulička, kam může manipulační technika vjet a provést naskladnění nebo vyskladnění. Mobilní regály mohou být použity i v potravinářství a farmaceutickém průmyslu, pro sklady s kontrolovanou teplotou a skladování výrobků různých šarží.

Ve skladových provozech, kde probíhá kompletace nebo třídění je vhodné zvažovat i řešení pomocí víceúrovňových skladových plošin, nebo policových galerií. Ty nabízí ideální možnost, jak ve výšce standardizované skladové haly (obvykle 10 metrů světlé výšky) instalovat až tři další nadzemní patra a rozdělit tak sklad na čtyři výškové úrovně. Nutné je nejprve definovat, co vše se má na plošinách a galeriích odehrávat a jaké zboží má být skladováno.

„Přínos nově získané kapacity je pro investory natolik zajímavý, že je dnes realizace těchto řešení velmi rozšířená. Téměř všechny společnosti zaměřené na e-commerce nebo velkoobchodní sklady prodávající drobné díly, jako například elektroinstalační materiál nebo autodíly, využívají nebo zvažují využití vícepodlažního skladování,“ uvádí Vladislav Záveský a poukazuje na stále častější nasazení VNA vozíků související se stoupajícími nároky na využití skladových prostor a požadavky na rychlost skladových operací. Velká část, zvláště větších zákazníků, zvažuje nasazení těchto vozíků ve spojení s úzkými uličkami. Díky možné míře automatizace, nabízí tyto vozíky ještě další rozvoj. Systémové vozíky jsou optimální pro využití plné automatizace právě proto, že mají jasně definované dráhy a nemusejí se v uličce otáčet či vyjíždět do prostor se složitějším provozem.

„Kapacitní přínosy VNA vozíků jsou společně s jejich produktivitou zásadním argumentem pro instalaci. Na druhou stranu je třeba určitě zvážit výrazně náročnější požadavky na stavební připravenost a také využitelnost pro komplexnější skladové operace,“ upozorňuje na závěr Vladislav Záveský.

Ve spolupráci s Linde MH připravil Václav Podstawka.

Foto: Bendi