Manipulace a technika
Čelní vysokozdvižné vozíky poháněné spalovacím motorem představují základ manipulační techniky s dlouholetou historií. Jsou určeny především pro manipulaci na venkovních plochách. Mohou například sloužit nejen k nakládce a vykládce nákladních vozů, ale také k práci ve výrobních závodech, chemický průmysl nevyjímaje.

Čelní motorové vozíky jsou obvykle vybaveny zážehovým (dieselovým) motorem, patří sem rovněž vozíky na plyn (LPG a CNG). Výroba i prodej čelních motorových vozíků jsou do značné míry individuální záležitostí. Vozíky se liší podle nosnosti, existuje několik základních provedení stožárů s různými výškami zdvihu, vozíky mohou mít různé nosiče vidlic i vlastní vidlice či odlišná obutí.

Čelní spalovací vozíky ke své práci potřebují dostatečně širokou pracovní uličku, protože mají větší akční rádius při otáčení nežli tříkolové elektrické vozíky nebo skladová technika. Používají se proto například při vykládce nákladních vozů, kdy palety se zbožím překládají z vozidla na rampu. Další využití mají například při přesunu materiálu po venkovních plochách.

Jak jsme na začátku uvedli, vozíky se spalovacím motorem je možné rozlišit na stroje s dieselovým motorem nebo s motorem plynovým. Z toho vyplývá, že jsou vhodné zejména pro práci venku. Vozíky s plynovým pohonem je možné používat rovněž v uzavřených skladech. Důležitou část čelního vysokozdvižného vozíku představuje rám, který může být dvojitý nebo trojitý (duplex nebo triplex).

Budoucnost s mnoha otazníky

Jindřich Přívora, PR manažer ve společnosti Toyota Material Handling, uvádí, že v současnosti probíhá debata o tom, jaká je vlastně budoucnost čelních vozíků se spalovacím motorem, zejména těch dieselových. Podle jeho názoru o tom rozhodne celá řada okolností. Roli hraje legislativa, rozvoj alternativních zdrojů a jejich cena (i cena paliv a elektřiny z neobnovitelných zdrojů), setrvačnost myšlení a (ne)zájem důležitých uživatelů čelních vozíků, tlak veřejnosti na větší využívání elektrických vozíků nebo vozíků s palivovými články a také ochota vyvíjet nové motory.

Toyota Tonero, řada 3,5 – 8 t

„Náhrada za dieselové vozíky určitě existuje pro většinu uživatelů již dnes, ale o tom, zda převezme štafetu po dieselových vozících dříve nebo později, rozhodne dostupnost technologií, jejich cena, provozní náklady a řada dalších faktorů, které dnes můžeme jen těžko předvídat,“ je přesvědčen Jindřich Přívora a dodává, že je dieselový pohon na ústupu zejména v segmentu malých vozíků. Toyota stále ještě nabízí komplexní řadu vozíků se spalovacím motorem, i nejnižší tonáže. Vyvíjí si vlastní motory, které splňují i ty nejpřísnější emisní limity a není závislá na externích dodavatelích, kteří již vývoj nových motorů většinou neplánují. Současně je připravena i na ještě přísnější limity.

Jindřich Přívora podotýká, že inovace se zaměřují na elektroniku, systémy řízení jízdních vlastností a bezpečnost. Cílem dalších inovací je využití co nejekologičtějších a přitom robustních průmyslových motorů, které nabízejí čistší provoz, vyšší výkon i produktivitu a maximální účinnost bez ohledu na typ nasazení a volbu LPG nebo dieselového pohonu.

„Vývoj i výrobu nových motorů zdražují stále přísnější emisní limity, takže jejich výrobci (to neplatí zatím pro Toyotu) zejména u motorů pro vozíky do 2 tun už inovace omezují a nové motory nevyvíjejí. Vozíky těchto tonáží pravděpodobně z nabídky zmizí jako první,“ upozorňuje Jindřich Přívora, který si myslí, že vhodnou cestou na přechodnou dobu může být výměna starých dieselových vozíků za nejnovější úsporné, spolehlivé a ergonomické stroje Toyota Tonero s vynikajícími parametry v oblasti pohonu a spotřeby energie. Tyto nové stroje splňují požadované emisní limity Stage V.

Náročný provoz nevadí

„Spalovací čelní vozíky jsou pro svoji odolnost a výdrž často nasazovány do těžkých provozních podmínek, například velmi prašných nebo s delšími pojezdy a se stoupáním. V těchto provozech se vozíky se spalovacím motorem udrží nejdéle,“ zdůrazňuje Jindřich Přívora a poukazuje na skutečnost, že vozíky Toyota Tonero nabízejí širokou škálu dieselových nebo LPG modelů s hydrodynamickou nebo hydrostatickou převodovkou, které se osvědčily v těch nejnáročnějších aplikacích. Hydrodynamický měnič je ideální pro silná zrychlení a plynulý pocit z řízení, hydrostatický pohon je vhodný pro časté krátké pojezdy a brždění motorem.

Díky nesporné kvalitě, odolnosti, výkonnosti, jízdním vlastnostem a spolehlivosti dokáží tyto stroje zajistit veškeré nároky výrobců stavebních hmot, nápojářského, chemického nebo strojírenského průmyslu, ve slévárnách, v prašném prostředí apod. Nízká hlučnost a vibrace, vynikající výhled a snadná údržba představují vlastnosti zaručující nízké provozní náklady při zajištění vysoké produktivity, maximální komfort obsluhy a dlouhou životnost vozíku.

„Základem úspěchu Toyoty Tonero v těžkém nasazení je její robustní konstrukce. Plastové díly, běžné u jiných vozíků, nahradila pevná ocel, elektronický mozek je pečlivě a důkladně zakrytován a chráněn před působením prachu nebo jiných nečistot,“ vysvětluje Jindřich Přívora a dodává, že spolehlivé a robustní průmyslové motory Toyota speciálně vyvinuté pro vysokozdvižné vozíky vynikají velmi vysokou účinností i v nízkých otáčkách a skvělou hospodárností. Jejich minimální vibrace a hlučnost přispívá k vyššímu pohodlí obsluhy vozíku.

Stále žádané vozíky

Může se sice zdát, že vozíkům se spalovacím dieselovým motorem pomalu odzvonilo, avšak tyto stroje mají stále díky nesporným výhodám své místo mezi firmami a uživateli. Elektrické vysokozdvižné vozíky v současnosti úspěšně přepravují břemena ve většině provozů a v řadě případů přispívají k relativně nízkým celkovým provozním nákladům na flotilu. Není proto divu, že zájem o ně dlouhodobě roste. Podle informací ze společnosti STILL ČR přesto však v České republice stále podstatnou část podílu prodeje nových vozíků v segmentu čelních vysokozdvižných vozíků s protizávažím tvoří ty se spalovacím motorem.

Vozík STILL RX 70-50 s plynovým pohonem

„Z prodaných vozíků se spalovacím motorem tvoří větší část právě dieselové, poptávka po nich je relativně stabilní. Dieselové vozíky tak mají stále jistou pozici na trhu a z pomyslného koláče si ukrajují významnou část,“ říká Václav Jung, produktový manažer společnosti STILL ČR.

STILL ale vidí budoucnost v elektrických vysokozdvižných vozících, které jsou všestranné, efektivní a ekologické. V nabídce jich má hodně včetně velkého výběru čelních vysokozdvižných vozíků. Avšak současně dodává, že vždy záleží na konkrétním typu provozu, do kterého je vozík pořizován. Jsou provozy, kde se čelní vysokozdvižné vozíky se spalovacím dieselovým motorem mohou velmi dobře uplatnit, a to i v dnešní době, kdy společnost obecně od tohoto typu pohonu ustupuje.

„Vždy je třeba vzít v úvahu konkrétní provoz, do kterého zákazník vozík potřebuje. Naftové vozíky společnosti STILL vynikají především v náročných venkovních i vnitřních podmínkách. Důležitým kritériem, které rozhoduje o tom, zda může firma použít vysokozdvižný vozík s takovým motorem, je úroveň větrání pracoviště,“ upřesňuje Václav Jung.

Neúnavní a výkonní pracanti

Pokud se firma pro pořízení čelního vysokozdvižného vozíku se spalovacím motorem rozhodne, může si být jistá tím, že vozík odvede spoustu práce. „Výhodou vozíků se spalovacími dieselovými motory, a je jedno, jestli jde o čelní, boční nebo jiný typ vozíku, je stále vysoká disponibilita, vysoký výkon překládky a celková odolnost a robustnost při nasazení v horším provozním prostředí a na horším povrchu. Také pokud je nasazení takového stroje velmi nárazové, má dieselový vozík smysl. Vynikající je také dostupnost paliva,“ tvrdí Václav Jung. „Dieselové „ještěrky“, jak se těmto čelním vozíkům u nás už dlouhodobě přezdívá, se vyznačují mírně nižší cenou než jejich protějšky s elektrickým pohonem, z dlouhodobého hlediska jsou ovšem nákladnější.“

Z výše uvedeného vyplývá, že spalovací dieselové pohony mají stále své místo mezi firmami a uživateli. Protože dnes již elektrické vozíky dosahují výkonu vozíků spalovacích, hovoří pro jejich nasazení spíše argumenty pro jednodušší doplňování pohonného média – spalovací vozíky jsou rychle natankovány a nepotřebují žádné prostory pro nabíjení ani manipulaci s bateriemi. Často jsou nasazovány ve stavebnictví, dřevozpracovatelském průmyslu, v zemědělství, při manipulaci ve venkovních prostorech a při zajišťování venkovních akcí.

V závislosti na specifikách areálu zákazníka může společnost STILL nabídnout kompletní sortiment dieselových čelních vysokozdvižných vozíků. A je z čeho vybírat. Například v modelové řadě RX 70 nabízí STILL hned několik nosností (2-3,5, 4-5 a 6-8 tun) nebo model RCD, který je k dostání s nosností 1,5 až 5 tun. STILL tento model právem označuje za vstupní bránu k úspěchu.

Václav Podstawka

Foto: STILL a Toyota