Manipulace a technika
Nasazení tažných souprav patří mezi charakteristické aspekty uplatňování principů takzvané štíhlé logistiky v praxi. Používají se zejména při zásobování výrobních linek a optimalizaci dopravy ve skladech. Klasické vysokozdvižné vozíky jsou nahrazeny logistickým vláčkem složeným z tahače a několika přívěsů.


Tato inovativní forma dopravy v horizontální úrovni přináší zajímavou úsporu investičních
a provozních nákladů. Důležitá je také úsporu pracovních sil, což je při dnešním nedostatku pracovníků mnohdy ještě významnější a potřebnější efekt.

„Pro nasazení logistických vláčků jsou nejvhodnější třísměnné a nepřetržité provozy s plynulým tokem materiálu, dílů a různých komponentů. Návratnost bývá velmi krátká, v některých provozech můžeme hovořit řádově už o měsících,“ zdůrazňuje Vladislav Záveský, produktový manager z Linde Material Handling Česká republika (Linde MH) a dodává, že standardem je použití elektrických tahačů s tažnou kapacitou do 8 tun pro vnitřní provoz. Pro venkovní nasazení lze aplikovat i větší tahače s tažnou kapacitou až do 25 tun, jako jsou například výkonné modely tahačů Linde modely P 20 až P 250, pro tažení nákladů od 2 do 25 tun. K tahačům se pak připojují různé varianty přívěsných vozíků, často i specializovaných, které často nabízejí možnost zvednutí a spuštění nákladu na zem. Linde MH má k dispozici řešení s názvem Logistic train, kde zdvih nákladu je možné ovládat na centrálním terminálu na tahači nebo na přívěsu a zdvih nákladu je kontrolován, aby se souprava mohla bezpečně rozjet.

Automatizace tažných souprav

Vladislav Záveský upozorňuje, že přeprava nákladů a materiálů v horizontální úrovni představuje logistické operace jen s malou přidanou hodnotou, proto představují ideální příležitost pro automatizaci. Značka Linde právě jako jeden z prvních automatizovaných vozíků řady Linde Robotics zavedla robotický tahač s označením P-MATIC s tažnou kapacitou 5 tun. Volba, zda nasadit robotický vozík nebo použít tahač s manuální obsluhou, je opět velmi závislá na plynulosti a směnnosti provozu. Obecně lze konstatovat, že automatizace je vhodná pro nepřetržité nebo třísměnné provozy s pravidelným tokem nákladů v jednotných obalech a paletách stálých rozměrů.

Robotický tahač Linde P-MATIC

„S ohledem na působení epidemie Covid-19 lze očekávat ještě větší tlak na prosazování principů štíhlé logistiky a hledání nových cest pro zvýšení efektivity. Zvláště důležité to bude pro sektor „automotive“, který nyní zažívá vážný pokles prodejů a implementace logistických vláčků bude určitě jednou z cest, jak snížit náklady na intralogistiku. Již dosavadní implementace inteligentních tažných souprav v tomto oboru, například nasazení robotických tahačů a vláčků ve vídeňské pobočce automobilky Opel (https://www.linde-mh.com/en/About-us/Magazine/Opel-Vienna.html) ukazuje obrovský potenciál pro využití v tomto oboru,“ je přesvědčen Vladislav Záveský.

V Linde Material Handling se na další rozvoj tohoto oboru připravují již nyní. Loni firma představila novou řadu tahačů P40C a P60C s tažnou kapacitou 4 a 6 tun a v současné době připravuje do prodeje pro rok 2021 novou generaci logistických souprav Logistic train.

Nízké provozní náklady

Tažné soupravy jakožto nástroj pro štíhlou logistiku doporučují rovněž odborníci ve společnosti Toyota Material Handling CZ. Uvádějí, že tahače pronikají nekompromisně do mnoha výrobních i logistických aplikací, kde účinně nahrazují konvenční vidlicové nízkozdvižné a vysokozdvižné vozíky. Široká nabídka Toyoty v rámci koncepce T-motion dokáže díky své rozmanitosti kreativitě připravit optimální řešení prakticky pro každého uživatele s opakovanou častou horizontální přepravou.

„Čím jsou pojezdové vzdálenosti delší a frekvence jízd větší, tím jsou tahače Toyota výhodnější,“ říká Jindřich Přívora, PR manažer společnosti Toyota Material Handling CZ, a dodává, že elegantním a v mnoha aplikacích prověřeným řešením je nasazení soupravy tahač – vláček z přípojných vozíků různé délky a různých typů, které obvykle v pravidelných časových intervalech odvezou během jedné jízdy vždy větší množství jednotlivých nákladů. Současně větší množství nákladů, například hotových výrobků, polotovarů nebo prázdných obalů přivezou zpět.

Cíle nasazení tahačů jsou tedy zřejmé. Nahradit při přepravě materiálu mezi výrobou a sklady vozíky, které vozí jen jednu paletu s nákladem, štíhlejším řešením. Principy štíhlé výroby a na ní navázanéštíhlé manipulace přinášejí celou řadu benefitů v oblasti provozních nákladů i bezpečnosti práce.

Tahače, přípojné vozíky a rámy

V rámci koncepce T-motion Toyota nabízí tahače v celkem osmi řadách. Od jednoduchých ručně vedených tahačů, přes kompaktní i velmi výkonné vozíky se stojícím nebo sedícím řidičem, po velké tahače připomínající nákladní automobily s ložnou plochou a tažným zařízením s kapacitou až 50 t.

Volba přípojného vozíku je stejně závažným rozhodnutím jako volba samotného tahače, protože dotváří konečnou efektivitu celého řešení tažné soupravy. Nosiče nákladu jsou zkonstruovány s ohledem na dokonalou souhru. Jejich nabídka je vskutku rozsáhlá a zahrnuje i modely vyráběné na zakázku, které splní specifické potřeby jakékoli aplikace.

„Většina zboží je skladována a přepravována s použitím konvenčních unifikovaných nosičů nákladu jako jsou palety nebo plastové přepravky. V některých aplikacích ale mohou nosiče nákladu optimálně uzpůsobené pro daný typ zboží přinést vyšší efektivitu a nižší náklady,“ vysvětluje Jindřich Přívora.

Další možnost představují takzvané taxi rámy, které lze zapojit za každý tahač. Rámy jsou určené pro převoz různých typů nosičů nákladu s vlastím pojezdem. Během přepravy se kolečka nosných vozíků nedotýkají podlahy, takže je možné použít různé druhy, různé počty i různé kombinace typů koleček nebo kombinaci fixních a otočných koleček. Taxi rámy, které dokonale drží stopu tažného vozíku, umožňují manipulaci s celými i polovičními paletami, gitter boxy a jinými nosiči nákladu. Ložná kapacita rámu je 600 nebo 1200 kg, jsou jištěny proti samovolnému vyjetí z rámu. Užitečná je také funkce automatického či mechanického naklápění při najetí nebo sjetí podvozku.

Jindřich Přívora závěrem dodává, že standardní vozíčky jsou určené pro rozměry 1200 x 800 mm, alternativně lze doobjednat i nosiče pod speciální palety 1200 x 1000 mm. Vlastní rám je univerzální a dimenzovaný tak, aby zvládl oba rozměry vozíčků i palet.

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: Linde a Toyota