K tradičním úkolům speditéra dlouhodobě patří přeprava, překládka a skladování zboží. V poslední letech má však speditér na starosti celý supply chain. Je to sofistikovaná činnost, při které představuje přeprava zboží z bodu „A“ do bodu „B“ jen jednu část celého řetězce.
Hlavním úkolem speditéra je analyzovat, řídit a optimalizovat toky zboží, poradit s alokováním skladů, podílet se i na řešení nákupní logistiky a zabezpečovat plynulost zásobování jak směrem dovnitř, tak i směrem ven. Zákazník od speditéra proto očekává vysoké analytické schopnosti, hluboké znalosti nejen logistických procesů, ale i oboru, v němž zákazník podniká, spolehlivost a vysokou flexibilitu.
Někdy je nutné zákazníka odmítnout
„Zákazníci od nás požadují zajistit přepravy zboží od „A“ do „Z“. Pokud se budeme bavit o sběrné službě, znamená to pro nás v rámci exportu zásilku vyzvednout, přeložit na našem terminálu a doručit prostřednictvím regionálního partnera na požadované místo. Prakticky stejně do vypadá při importu, kdy zajistíme vyzvednutí zboží v cizině a doručíme jej až ke dveřím zákazníka v Česku,“ vysvětluje Vít Mázdra ze společnosti ViT Logistics a podotýká, že o něco jednodušší je provádět celovozové / dokládkové zásilky, které se vyzvednou v bodu „A“ a doručí se bez překládky do bodu „B“. ViT Logistics disponuje celním oddělením, takže dokáže zákazníkům zajistit celní odbavení jejich zásilek. Zákazník se díky tomu nemusí o nic starat, protože speditér zajistí všechno potřebné na klíč.
![](http://www.praktickalogistika.cz/wp-content/uploads/2021/07/Obrazek-2-1-1024x621.jpg)
Vít Mázdra uvádí, že ve spedici byl dlouhodobě zřetelný tlak na cenu. Zákazník zpravidla poptal e-mailem více spedičních firem a vybral nejlevnější nabídku. Tento trend se však začíná postupně měnit. Díky nedostatku dopravních kapacit je za poslední půlrok trh zbožím značně předimenzovaný. V praxi to znamená, že je zákazník rád, když mu zboží vůbec někdo přepraví. V této situaci se nacházejí nejen české spediční firmy, ale rovněž speditéři po celé Evropě. Mnozí z nich musí zákazníky bohužel odmítat.
„Ještě nedávno speditér přišel o zakázku, protože nabídl o padesát korun vyšší cenu. Dnes je situace diametrálně odlišná. Zákazníci jsou rádi, že jim zboží vůbec někdo přepraví,“ tvrdí Vít Mázdra, který zdůrazňuje, že vůbec nejhorší situace je v letecké a námořní přepravě, což se pochopitelně projevilo na několikanásobném zvýšení cen. Přitom speditéři mnohdy nedokážou garantovat doručení zboží v požadované době.“
Výborné výsledky během pandemie
Rovněž společnost ViT Logistics se musela vyrovnat s nástupem pandemie, která změnila fungování firem snad ve všech oborech. Štěstím bylo, že zákazníci, pro které firma pracuje, fungovali poměrně stabilně. Výraznější pokles byl znát pouze v dubnu a květnu loňského roku, kdy došlo ke krátkodobému zastavení výroby.
„V době největší vlny nákaz jsme dokonce měli nejlepší výsledky. Poptávka po přepravě zboží byla a je stále velmi vysoká,“ říká Vít Mázdra, který si všímá spíše komplikací v rámci fungování firmy, jejíž zaměstnanci byli rozděleni na dvě části. První docházela do práce a druhá pracovala z domova. „Není to však pro nás ideální situace, protože potřebujeme být v kontaktu se zákazníkem. Potvrzujeme doklady, kontrolujeme případná poškození zásilek, píšeme reporty podložené fotografiemi, přebíráme osobně celní doklady od řidičů. Museli jsme se s tím vyrovnat.“
Spediční činnost v posledních letech směřuje k většímu využití digitalizace. Jde především o tok dat v elektronické podobě, který odstraňuje papírování. Speditéři se tomu musí pochopitelně přizpůsobit. Podle Víta Mázdry bude zároveň zajímavé sledovat vývoj cen, protože dopravní kapacity jsou v dnešní době na bodě nula.
Tlak na transparentnost procesů a digitalizaci
Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu společnosti Gebrüder Weiss v České republice, podotýká, že základní úloha spedičních a logistických společností zůstává vlastně již po staletí stejná: „Dnes, stejně jako před pěti sty lety, kdy v principu vzniknul Gebrüder Weiss, jde o zajištění pohybu nákladů, výrobků a materiálů mezi jednotlivými články odběratelsko-dodavatelského řetězce. Patrně největší posun, zejména v posledním desetiletí, vidíme v mimořádném a stále se zrychlujícím tlaku na transparentnost procesů a digitalizaci. Dnes je takřka nepředstavitelné, že by zadání požadavku na odbavení zásilky, informace o jejím průběhu a vlastně veškeré informace související s přepravou zboží nebyly dostupné v elektronické formě a s minimálním časovým odstupem.“
![](http://www.praktickalogistika.cz/wp-content/uploads/2021/07/P1420002-1024x679.jpg)
Gebrüder Weiss například využívá informační systém ETA, který zákazníkovi poskytuje velmi přesnou informaci o čase, kdy se bude zásilka doručovat. Tento užitečný nástroj kladně hodnotí jak zákazníci Gebrüder Weiss, tak odborná veřejnost. Informace o předpokládané době doručení jsou navíc dostupné prostřednictvím online portálu myGW, tedy kdykoli je klient potřebuje. Vedle zobrazení údajů systému ETA umožňuje myGW také veškerou komunikaci a správu dokumentů mezi klienty a Gebrüder Weiss. Jan Kodada je přesvědčen, že tento trend bude zcela jistě pokračovat spolu se souvisejícím tlakem odesílatelů i příjemců zásilek na transparentnost všech přepravních i logistických procesů.
Turbulentní situace v cenách za přepravu
Pokud jde o pandemii nemoci Covid-19 a související celosvětová opatření směřující k jejímu potlačení, spediční služby se musely stejně jako další firmy z oblasti dopravy a logistiky přizpůsobit bezprecedentní situaci a snažit se v maximální možné míře zachovat svůj provoz.
„Velkou výzvou posledních zhruba 18 měsíců je potom turbulentní situace na poli cen přepravy a mezinárodních přepravních kapacit. K potížím loňského roku s dostupnými přepravními kontejnery a rozsáhlým opatřením omezující pohyb osob se na jaře přidala nehoda v Suezském průplavu a nejnověji také kritická situace v čínských přístavech v důsledku další vlny epidemie,“ upozorňuje Jan Kodada, který předpokládá, že blízká budoucnost bude pro logistiku a dopravu nadále velmi náročná. Navíc celosvětová poptávka po logistických službách neklesá, ale spíše stoupá.
Benefity speditérských služeb
Odborníci ze společnosti GEFCO poukazují na fakt, že s procesem digitalizace, globalizace a celkově zrychlujícím se tempem ve světě podnikání spoléhá na outsourcing logistických služeb stále více firem. Přestože výběr vhodného a spolehlivého logistického partnera může být komplikovanější, přináší pro klienta celou řadu výhod, a ty mohou v konkurenčním boji sehrát zcela klíčovou roli.
Hlavním benefitem při outsourcingu spedičních služeb je maximální flexibilita. Speditéři mají mnohaleté zkušenosti s logistikou, jsou schopni lépe využít přepravních kapacit, optimalizovat a eliminovat nevytížené cesty, které pro firmu znamenají zbytečné náklady. V období kolísající poptávky či při jakýchkoliv turbulentních změnách na trhu je firma díky spolupráci s profesionálním speditérem schopna flexibilně reagovat a přizpůsobovat aktuální poptávce jak skladovací prostory, tak přepravní kapacity. Spolupráce se speditérem ale není jen o skladování a dopravě. Velkou roli hrají i zkušenosti, know-how a znalost lokálního trhu a legislativy. Zejména celní a daňové procedury se v různých zemích zásadně liší a kooperace s jedním logistickým operátorem poskytujícím tzv. full-servis tak znamená nemalé časové i finanční úspory.
Nejsofistikovanější forma spolupráce, kterou může spediční společnost nabídnout je na úrovni 4PL projektů, kde klient upouští od vlastních struktur a předává logistickému operátorovi nejen správu dopravy, ale také logistické inženýrství, oblast nákupu a fakturaci. U 4PL projektů na sebe logistický operátor bere veškerou odpovědnost, především z hlediska zabezpečení kapacit, tvorby transportních plánů a včasného doručení. GEFCO má v oblasti automobilového průmyslu mnohaleté zkušenosti jak s projekty 3PL, tak i 4PL. Ty jsou plně přenositelné i na projekty v dalších, zcela odlišných odvětvích. Roky praxe pomohly firmě vyvinout celou řadu speciálních služeb, jako jsou například noční dodávky zásob pro dealery nebo expresní dodávky náhradních dílů přímo do výroby.
COVID zamával s přepravními kapacitami
Logistika se od první vlny pandemie COVID-19 pere s globálním nedostatkem volných přepravních kapacit. Pocítila ho silniční, letecká, železniční i námořní doprava. I s touto realitou si však specialista na dodavatelské řetězce musí umět poradit. Velkou devizou, jak se potvrdilo, je především lidský kapitál. Díky stabilnímu týmu profesionálů s odolností vůči stresu je GEFCO schopné denně zorganizovat velké množství různých druhů přeprav. Velká flexibilita se osvědčila i v aktuální krizi s nedostatkem čipů v automobilovém průmyslu, kde se situace mění na denní bázi. Zákazníci očekávají co nejkratší reakční čas pro zabezpečení požadavků.
Nedostatek přepravních kapacit ale nebude v budoucnu jedinou výzvou spedičních společností. Cítit je i neustále se zvyšující tlak na ekologii a udržitelnost, na který je třeba pružně reagovat. Už nyní registrujeme snahy klientů o snížení uhlíkové stopy například nahrazováním klasických dieselových motorů alternativními pohony. Tento trend tak bude pravděpodobně spediční společnosti vést k hledání nových cest, které budou přinášet nejen hodnotu pro zákazníka, ale také pro životní prostředí.
Václav Podstawka
Foto: ELVIS, ViT Logistics a Václav Podstawka