Doprava a spedice
Operátor BOHEMIAKOMBI začátkem listopadu zahájil nové pravidelné intermodální spojení z Lovosic do Rotterdamu s návaznostmi do Velké Británie. Současně se zvýšil počet odjezdů do Duisburgu na čtyři páry vlaků týdně.

Zahrnutím terminálu P&O Rotterdam Europoort operátor Kombiverkehr opět rozšířil možnosti intermodální dopravy pro zákazníky z oboru spedice a logistiky směrem do a z Nizozemska.  Terminál Rotterdam Europoort je nově napojen čtyřikrát týdně v každém směru na mezinárodní síť vlaků eu.NETdirekt+, a to připojením z Porúří přes terminál Duisburg Ruhrort Hafen DUSS, odkud existuje řada spojení do německých a evropských obchodních center. Například jsou možná spojení do a z Lipska, Mnichova, Ludwigshafenu nebo Hamburku. V mezinárodní dopravě se lze po železnici dostat do skandinávských zemí i do Polska, České republiky, Rakouska, Maďarska, Francie, Španělska, různých balkánských států, Řecka a Turecka. U návěsů a kontejnerů nejsou v profilu žádná omezení.

„Dny provozu nového spojení jsou následující: z Rotterdamu Europoort P&O vždy v pondělí, středu, čtvrtek a v sobotu, opačným směrem z Lovosic v úterý, středu, čtvrtek a pátek. Doba přepravy z Lovosic až do Rotterdamu trvá 22 hodin,“ upřesňuje Vladimír Fišer, jednatel BOHEMIAKOMBI.

Alternativa pro silniční dopravu

„S novým spojením do terminálu P&O Europoort v přístavu v Rotterdamu vytváříme efektivní a komplexní službu pro přepravy, které mají svůj cíl nebo zdroj ve Velké Británii. Dříve museli zákazníci organizovat přesuny ložných jednotek z přístavu Rotterdam do terminálu RSC. To již není nutné a zákazníci tím šetří cenný čas a peníze,“ říká s jistotou Peter Dannewitz, vedoucí prodeje ve společnosti Kombiverkehr KG. „Naše nová nabídka může být nezbytnou alternativou dopravy pro mnoho dopravních společností, především pokud budou na straně silnice dlouhé čekací doby při vstupu a výstupu z Evropské unie. Ve spolupráci s P&O Ferries a Stena Line nabízíme našim zákazníkům spojení nejdůležitějšími trajekty z Europoortu do Harwich, Killingholme, Teesport a Hull na východním pobřeží Velké Británie, “ pokračuje Dannewitz.


Nové přímé rychlé spojení mezi Lovosicemi a Rotterdamem Europoort P&O, které funguje bez potřeby překládky přepravních jednotek v Duisburgu, má pozitivní dopad i na stávající přímý vlak Lovosice – Duisburg v.v. protože oba produkty jsou technologicky úzce propojeny. Spojení Lovosice – Duisburg v.v., které bylo nedávno zredukováno na jeden nebo dva týdenní odjezdy, se nyní mohlo opět zvýšit na celkem čtyři odjezdy v každém směru. Přes terminál v Lovosicích nabízí operátor Bohemiakombi možnosti přepravy po železnici až do Brna, Přerova a Ostravy a do Bratislavy a Košic na Slovensku.

16 odjezdů vlaků týdně

Díky nové službě nyní Kombiverkehr nabízí celkem už 16 odjezdů vlaků týdně z Duisburgu do západoevropských přístavů: do Rotterdamu (RSC a Europoort) a do Moerdijk, každý s short-sea spoji a rovněž do antverpského terminálu Combinant. Přímé spojení do a z Harwich, Killingholme, Teesport, Hull, London Thamesport, Blyth a Immingham je k dispozici prostřednictvím dalších trajektových služeb přepravních společností A2B, Stena Line a P&O Ferries.

„Bez potřeby překládek přepravních jednotek v Duisburgu funguje jen spojení z Lovosic do terminálu Europoort, Zásilky do všech ostatních terminálů v Holandsku a Belgii se v Duisburgu překládají na jiné vlaky, čímž se celková doba přepravy o jeden den prodlužuje,“ dodává Vladimír Fišer.

Koronavirus představuje impuls

V uplynulém roce 2020 vykázala firma BOHEMIAKOMBI opět kladný hospodářský výsledek. V porovnání s rokem předchozím dosáhla dalšího zlepšení hospodářského výsledu, a to koronavirové pandemii navzdory. Poptávka po kombinované dopravě v době koronavirové vlny rostla, neboť je prostředkem bezproblémové mezinárodní výměny zboží bez toho, aniž by toto zboží na své cestě k příjemci muselo být doprovázené řidičem kamionu.  Škoda jen, že zatím stále jen velmi málo českých dopravních společností je na tuto velmi perspektivní logistiku přepravy zboží po železnici po technické stránce dobře připraveno. Koronavirová pandemie se tak stala jedním z dalších impulsů, které napomáhají rozvoji kontinentální kombinované dopravy.

Jak se projeví Brexit?

„V letošním roce počítáme s dalším růstem přeprav intermodálních návěsů po železnici na nově otevřené lince do Rotterdamu a do Duisburgu. V závěru loňského roku jsme počet odjezdů z Lovosic do Duisburgu znovu zvýšili na čtyři vlaky týdně v každém směru. Zavedením přímých vlaků z Lovosic do Rotterdamu a zpět se podařilo výrazně zkrátit tranzitní dobu přepravy pod 24 hodin. Vlaky v Rotterdamu najíždějí do terminálu Europoort, odkud jsou vypravovány trajekty do Spojeného království. V souvislosti s Brexitem očekáváme velký zájem právě o tento nový produkt. Obsluhy rotterdamského terminálu RSC zároveň zůstaly rovněž zachovány., a to s využitím ucelených vlaků Duisburg – Rotterdam RSC,“ předpokládá Vladimír Fišer, který příliš nespoléhá na podporu ze strany státu. Přitom by ale provozovatelé kombinované dopravy velmi uvítali, kdyby se stát konečně aktivněji chopil příležitosti a věnoval potřebnou pozornost budování základní veřejné sítě překládkové infrastruktury pro kombinovanou dopravu. Zatím se stále řídí heslem, že kdo chce provozovat kombinovanou dopravu, měl by si postavit nádraží vlastní, odkud pak bude moci své intermodální vlaky vypravovat. Je to skutečně ideální přístup státu k podpoře kombinované dopravy?

Text a foto: Václav Podstawka