Doprava a spedice

V uplynulých měsících došlo ke změnám snad ve všech oblastech. Podle společnosti GEFCO zažívá logistika období dynamických změn vlastně již od počátku roku 2020, respektive od prosince 2019, kdy se objevilo první ohnisko nákazy COVID-19 v čínském Wu-chanu.

Logističtí experti se museli poprat se stovkami zcela unikátních situací – dle svých slov se naučili být ještě flexibilnější než byli doposud. U zavedených toků byli nuceni nastavovat zcela nové trasy a s různými omezeními realizovat časově kritické přepravy a víc než kdy jindy také pomáhali.

„První zkušenosti společnosti GEFCO s koronavirem přišly velmi záhy, v době, kdy se z Wu-chanu začaly šířit do světa informace o tehdy ještě neznámém viru. V Číně má GEFCO velkou pobočku, se kterou jsme byli ve velmi úzkém kontaktu. Řešili jsme náhradní dopravu za dočasně zastavenou železnici, v prvních dnech po uzavření provincie bylo velmi obtížné zajistit i leteckou dopravu. Lidé byli v karanténě a letadla neměl kdo odbavovat,“ vzpomíná Lucie Svobodová, generální ředitelka divize Air&Sea společnosti GEFCO. Kromě dopravy zásilek z a do Číny pro klienty ale v GEFCO řešili i humanitární přepravy ochranných pomůcek čínským kolegům.

„V Číně bylo v té době povinné nošení roušek, které na tamním trhu ale nebyly k dostání. Jakmile jsem si informaci u kolegů v tamní pobočce ověřil, začal náš tým organizovat nákup a leteckou dodávku do naší Hong-Kongské pobočky,“ popisuje manažer divize  Air&Sea GEFCO Slovakia, Ladislav Balogh první únorovou dodávku roušek čínským kolegům, kterou osobně organizoval.

Změny pro automobilový průmysl

K další razantní změně došlo se vznikem druhého ohniska nákazy v severní Itálii. Tento fakt zásadně ovlivnil již i vnitroevropské logistické toky, nejen železniční a leteckou dopravu, ale i silniční dopravu v rámci kontinentu. K výrazným změnám došlo v distribuci hotových vozů. „Hranice Itálie se pro kamiony uzavřely a my jsme přepravu aut přesunuli na železnici, kde jsme měli k dispozici pouze omezenou rezervovanou kapacitu z České republiky i ze Slovenska. Část vozů jsme tak přepravovali z Čech po silnici na Slovensko a odtud pak po železnici do Itálie, abychom je tam byli schopní efektivně dopravit,“ popisuje Miloš Mrázek, ředitel logistiky hotových vozů společnosti GEFCO, jak řešili v prvních týdnech koronavirové krize alternativní způsoby dopravy v Evropě. Paralelně s tím samozřejmě firma řešila ty samé problémy, jako Čína v lednu: „Během několika dní bylo třeba zajistit obličejové roušky, ochranné rukavice a dezinfekci pro naše zaměstnance. Mimo to jsme doslova během hodin v kolínské pobočce zavedli systém označování dodávek přijíždějících z rizikových oblastí a maximálně eliminovali kontakt řidičů kamionů se zaměstnanci pobočky. „K další změně pak došlo ve chvíli, kdy producenti vozů ohlásili odstávku. GEFCO se ale popasovalo úspěšně i s dočasným uskladněním obřích objemů dílů, které byly v té době na cestě z Číny. 750 tun materiálu spočinulo v letištních skladech.“

Charterové lety

Jsou ale i oblasti, v nichž GEFCO během koronavirové krize registrovalo prudký nárůst poptávky. Jsou to urgentní přepravy a doprava pro sektor farmaceutického průmyslu a zdravotnictví. Více než kdy v historii se tyto dvě oblasti v uplynulých měsících překrývaly. Vzhledem ke zvýšené poptávce přepravovalo GEFCO tisíce nemocničních lůžek týdně od výrobce z Francie do nemocnic a domovů seniorů v různých evropských destinacích. Tým Air & Sea společnosti GEFCO zajistil pravidelné týdenní dodávky testovacích sad pro screening COVID-19 do Alžírska, Tunisu a na Antily, kde laboratoře registrovaly zvýšenou poptávku po testování a kde hrozil nedostatek těchto setů. Všechny tyto letecké přepravy byly velkou výzvou zejména kvůli aktuálně velmi omezené kapacitě leteckého carga nebo zavřeným letištím.

Tři speciální charterové lety z Číny do Bratislavy zajistila i slovenská divize Air&Sea společnosti GEFCO. Nákladními letadly Boeing 787 bylo přepraveno bezmála 100 tun ochranných pomůcek, obličejových roušek, respirátorů FFP2 a FFP3, ochranných oděvů pro zdravotníky, bezdotykových teploměrů, vitamínů a testovacích sad COVID-19 pro slovenský a český trh.

Všichni logističtí experti museli v průběhu hodin reagovat na nastalé změny, restrikce, nedostatečné přepravní kapacity či na nové hygienické požadavky. „Pracovali jsme po celou dobu až doposud na sto procent. Prioritou bylo zajistit pro klienty přepravy, doručit zásilky včas a v pořádku do cílových destinací, to vše tak, aby nedošlo k ohrožení našich zaměstnanců,“ dodává Aleksander Raczynski, generální ředitel GEFCO pro Českou republiku a Slovensko.

Zdroj: GEFCO