Distribuce a zásobování
Na kritiku Romana Mazáka, předsedy Družstva CBA, reagují zástupci obchodních řetězců a výrobců. Všichni se shodují v jednom: centrální sklady nevznikají náhodně, ale na základě požadavků trhu a dlouholetých zkušeností logistického sektoru.
BERNARD: Z pivovaru rovnou do velkoobchodu

Radek Tulis, tiskový mluvčí Rodinného pivovaru BERNARD upozorňuje, že centrální sklady nevznikají samy od sebe, ale na základě konkrétních požadavků trhu, jako jsou například požadavky na sezónní zvýšenou poptávku v nápojovém průmyslu, požadavky na šíři sortimentu atd. Při posuzování této problematiky by se mělo nahlížet na jednotlivé případy. Jsou situace, kdy je existence centrálních skladů vůči životnímu prostředí naopak šetrnější například právě v tom, že šetří vyjíždění mnoha a mnoha menších vozidel do regionu výrobce.

„Rodinný pivovar BERNARD má logistiku řešenu prostřednictvím kyvadlových návozů z pivovaru přímo k velkoobchodům. Nepoužíváme vlastní centrální sklady jako mezičlánek, ale pivo jde rovnou z pivovaru do velkoobchodu,“ vysvětluje Radek Tulis a dodává, že Rodinný pivovar BERNARD z 99 % distribuuje pivo v zálohovaných vratných obalech. Právě z ekologických důvodů BERNARD nestáčí pivo do nevratných obalů (kromě dárkových časově omezených edicí).

„Vítáme zájem družstva o ekologii. Také ono může udělat krok vpřed tím, že přestane nabízet pivo v nevratných PET lahvích a v nevratných plechovkách, které končí v lepším případě vytříděné v kontejnerech, ale nezřídka ve směsném odpadu anebo bohužel v přírodě. U produktu, kde existuje alternativa v podobně vratných lahví, je tento krok proveditelný, byť u části spotřebitelů určitě nepopulární,“ je přesvědčen Radek Tulis.

BILLA: Centrální sklad je efektivní a šetrné řešení

Společnost BILLA řídí logistické procesy přes svůj centrální sklad, a to zejména z toho důvodu, že na jednotlivé prodejny zaváží mix zboží, který prodejny objednávají. Jde o nejefektivnější a zároveň nejšetrnější způsob řešení logistiky v současné době.

Pohled do jedné z prodejen obchodního řetězce BILLA

„Bylo by totiž kapacitně nereálné, pokud by se veškeré zboží objednávalo přímo u dodavatelů a následně vozilo z jejich skladů individuálně na všech našich 241 prodejen. Na každou prodejnu by zaváželo zboží několikanásobně víc vozidel. Zároveň bychom zbytečně zvyšovali emise zplodin – naše filiálky jsou rozmístěné po celé republice stejně tak jako sklady našich dodavatelů v ČR nebo Evropě. Obsáhnout všechny naše prodejny takovýmto přímým rozvozem by bylo neekologické, neefektivní, neekonomické a beze sporu i nelogické,“ zdůrazňuje Ivan Holub, koordinátor udržitelného rozvoje BILLA ČR. „Jako šetrně smýšlející společnost praktikujeme přímou logistiku pouze tam, kde to dává smysl, tedy v regionálním měřítku v rámci privátní značky BILLA Regionálně, kdy dodavatelé v regionu dodávají zboží rovnou do prodejen v dané oblasti.“

Lidl: Přímý závoz musí mít význam

Tomáš Myler, tiskový mluvčí firmy Lidl Česká republika, uvádí: „Zboží do našich prodejen odebíráme od stovek dodavatelů. Pokud by všichni výrobci měli své produkty zavážet přímo do prodejen, jednalo by se o podstatně větší dopravní zátěž především co se malých měst týká. Namísto jednoho kamionu z daného logistického centra by do prodejny musely zajíždět stovky nákladních aut tak, aby bylo možné zajistit kompletní dostupnost našeho sortimentu. Centrální zásobování z našich skladů tak považujeme nejen za nejekonomičtější, ale také za nejekologičtější variantu. Přímé závozy od dodavatelů využíváme výhradně tam, kde to má význam.“

Palety se zbožím připravené pro jednotlivé prodejny (ilustrační foto)

Při přepravě zboží Lidl samozřejmě dbá na to, aby byly kamiony maximálně vytížené a šetřily energií, přičemž vytíženost kamionů činí téměř 100 %.

„Energií šetříme také přímo během přepravy. Návěsy jsou vybaveny termopříčkami pro chlazení pouze v nezbytně nutné části návěsu, čímž šetříme pohonné hmoty pro agregát návěsu. Úniku chlazeného vzduchu pak zabraňují PVC clony. Zároveň spolupracujeme výhradně s autodopravci s moderním vozovým parkem splňující emisní normu EURO 6,“ tvrdí Tomáš Myler a dodává, že prodejny Lidl jsou zásobovány celkem z pěti logistických center v Brandýse nad Labem, Cerhovicích, Buštěhradě, Měříně a Olomouci. Každý sklad přitom zásobuje prodejny v předem určené oblasti tak, aby byly trasy kamionů a tím pádem i zavážení zboží co nejefektivnější. Cestou zpět z prodejen jsou do skladů přepravovány také vratky, vratné obaly nebo odpisy, což znamená, že vozidla jsou vytížená i při zpáteční cestě.

PRIMÁTOR obchoduje „napřímo“

Náchodský pivovar PRIMÁTOR nám poslal pouze strohé vyjádření. „Ke kritice současného systému ze strany CBA můžeme za pivovar PRIMÁTOR připojit pouze popis naší spolupráce. S CBA (a stejně tak se všemi ostatními velkoobchody) obchodujeme „napřímo“, bez jakéhokoliv mezičlánku v podobě centrálního skladu,“ uvedla obchodní ředitelka pivovaru, Romana Jansová.

Ve spolupráci s výše uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: BILLA, STILL a Václav Podstawka