Mléko je jednou z položek, která neodmyslitelně patří do nákupního košíku téměř každého Čecha a není tomu jinak ani v době rekordní inflace. Cesta mléka z výrobního a distribuční centra až na prodejní plochu je však složitý logistický proces, který má svá úskalí. Přesto jej ale lze optimalizovat a zlepšit tak nejen prodejní výsledky, ale také nákupní zkušenost spotřebitelů.
Známá pražská mlékárna Pragolaktos, která dodává své výrobky do tisíců maloobchodních prodejen, je klíčovým hráčem na českém trhu i v zahraničí. Pragolaktos zjednodušuje řízení své logistiky spoluprací s firmou CHEP, která poskytuje takzvaný „paletový pooling“, řešení pro dodavatelské řetězce založené na principech oběhového hospodářství. Jak to funguje v praxi?
„Na paletách CHEP expedujeme přibližně 10 milionu litrů mléka měsíčně. Tyto palety jsou charakteristické nejen svou modrou barvou, ale zejména tím, že si je pronajímáme na předem stanovené období a poté navracíme zpět do oběhu. Správu přibližně 25 % paletového konta tak přenecháváme zkušenému partnerovi s širokou sítí sběrných středisek, ze kterých jsou nám palety vždy dodány v požadovaném množství, včas a v odpovídajícím technickém stavu,“ popisuje výhody poolingu CHEP Jiří Šoljak, vedoucí skladu Pragolaktos.
![](https://www.praktickalogistika.cz/wp-content/uploads/2023/04/chep-2-1024x576.jpg)
Na prodejní ploše
Tím však přeprava z výrobních a skladových prostor mlékárny nekončí. Frederic Rotrou, country lead společnosti CHEP v České republice, dodává, že speciální půlpalety lze využít i přímo na prodejní ploše. „Na základě znalosti trhu a zpětné vazby od našich zákazníků si dovolím tvrdit, že zboží vystavené přímo na paletě zvyšuje efektivitu provozu prodejny,“ zmiňuje Frederic Rotrou s tím, že účelem vystavení zboží na paletě je kromě snadnější manipulace také jeho vizuální odlišení od ostatního sortimentu.
![](https://www.praktickalogistika.cz/wp-content/uploads/2023/04/chep-4-1024x576.jpg)
Jeho slova potvrzují například zkušenosti řetězce PENNY, který je rovněž dlouholetým odběratelem palet CHEP. „Jejich neodmyslitelnou výhodou je, že vždy víme, co můžeme očekávat – mají standardizované vlastnosti a jsou vhodné do jakýchkoli prostor. Pro kolegy na prodejnách je přesun půlpalet CHEP se zbožím přímo na prodejní místo mnohem jednodušší a komfortnější než rozbalování jednotlivých výrobků do regálů, a čísla navíc jasně ukazují, že i naši zákazníci raději nakupují mléko přímo z palet,“ uzavírá Tomáš Kubík, manažer komunikace řetězce PENNY.
Text a foto: CHEP